‘’ Η μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) ήταν ένα πάγιο αίτημα πολλών δεκαετιών το οποίο παρά τις εξαγγελίες δεν υλοποιήθηκε ποτέ καθώς έμεναν ανεφάρμοστα τα νομοσχέδια’’ ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ κ. Δημήτρης Κοντός από το βήμα του 10ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Δημόσιας Υγείας & Υπηρεσιών Υγείας με τίτλο ‘’Δημόσια Υγεία: Δρόμος προς την Ανάπτυξη’’. Αποκαλύπτοντας ότι η μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ δεν έγινε ως μνημονιακή υποχρέωση.
Της Νικολέτας Ντάμπου
Για την μεγάλη ανάγκη της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ μίλησε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ αναφέροντας ότι ‘’ Η υλοποίησή της μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ ήταν επιβεβλημένη για λόγους οικονομίας, αλλά κυρίως ουσιαστικής εξυπηρέτησης των πολιτών καθώς υπήρχαν πολλά σημεία πρόσβασης των πολιτών, δηλαδή κέντρα υγείας και κέντρα υγείας αστικού τύπου τα οποία ήταν στο σύνολο 545. Ωστόσο λειτουργούσαν με επικαλύψεις και ελλείψεις σε συγκεκριμένες περιοχές,και χωρίς να έχει καταγραφεί το είδος και η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το προσωπικό μαζί με τους γιατρούς στο ΕΣΥ (ΚΥ-ΠΙ)ανέρχονταν στις 6.736. Ενώ στον ΕΟΠΠΥ ο αριθμός των ανθρώπων που εργάζονταν ήταν 9.364 ’’
Τα προβλήματα που είχε ο ΕΟΠΥΥ σημείωσε ο πρόεδρος ,τα οποία ήταν τα παρακάτω :
· Η ατελής και αποσπασματική διασύνδεση των φορέων ΠΦΥ μεταξύ τους αλλά και με τις υπόλοιπες δομές του συστήματος.
· Η συγκέντρωση ή έλλειψη δομών σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.
· Η ανισοκατανομή του προσωπικού στις μονάδες υγείας ανά τη χώρα.
· Μη ικανοποίηση των πολιτών
· Ο κατακερματισμός της χρηματοδοτικής διαδικασίας.
Όσον άφορα στο ΠΕΔΥ ο κ. Κοντός , τόνισε ότι ‘’Πριν από έναν μήνα έγινε μία σημαντική μεταρρύθμιση και δημιουργήθηκε το ΠΕΔΥ με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του συστήματος αλλά και η πρόσβαση όλων των πολιτών σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, ανεξαρτήτως της ασφαλιστικής τους κάλυψης.Στο ΠΕΔΥ θα υπάρχει βέλτιστη αξιοποίηση των ανθρώπινων, οικονομικών και υλικών πόρων, μέσω της ανακατανομής τους και της διαμόρφωσης ενός νέου χάρτη πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας καθώς και η αποκατάσταση της ισότητας στην πρόσβαση των πολιτών για ίση ανάγκη.’’
Στον ρόλο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και την σπουδαιότητα της για την επιτυχή λειτουργία του συστήματος υγείας μίλησε , επίσης , ο κ. Κοντός λέγοντας ότι ‘’ Ο ρόλος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) είναι καθοριστικός για την επιτυχή λειτουργία του συστήματος υγείας, συνολικά, σε όρους αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας, ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης’’ σημείωσε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ. ‘’Η ΠΦΥ αποτελεί τον κεντρικό πυρήνα, εντός του οποίου είναι δυνατή η αντιμετώπιση της πλειοψηφίας των περιστατικών, με αποτέλεσμα την μείωση του φόρτου εργασίας των νοσοκομείων, την άμεση εξυπηρέτηση των ασθενών και την αποδοτικότερη οικονομικά διαχείριση των περιστατικών. Οφείλει να είναι το πρώτο σημείο επαφής του πολίτη με το σύστημα υγείας, το οποίο θα είναι φιλικό, θα σέβεται την αυτονομία και αξιοπρέπειά τους, θα τους καθοδηγεί στις υπόλοιπες δομές και θα παρέχει υπηρεσίες πρόληψης, διάγνωσης, θεραπείας και αποκατάστασης’’ υπογράμμισε ο κ. Κοντός .
Η επιτυχία του ΠΕΔΥ ανέφερε ο κ. Κοντός ‘’ ‘’θα κριθεί από το ποσοστό των ασθενών που θα συγκρατείται εκτός των νοσοκομείων’’
Η νέα δομή της ΠΦΥ
Για την νέα δομή της ΠΦΥ είπε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ ότι ‘’ περιλαμβάνει τις δομές πρωτοβάθμιας περίθαλψης υπό τις 7 ΥΠΕ.Σε δεύτερο χρόνο της μεταρρυθμιστικής διαδικασίας θα πρέπει να γίνει αναδιαμόρφωση του χάρτη και των σημείων πρόσβασης με βάση τις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού.Ο ΕΟΠΥΥ λειτουργεί συμπληρωματικά στις ανάγκες αυτές και αγοράζει υπηρεσίες υγείας προς όφελος των ασφαλισμένων του’’
Οι τομείς Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Το.Π.Φ.Υ.)
Οι Δ.Υ.Πε. διαιρούνται σε Τομείς Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Σε κάθε δήμο αντιστοιχεί τουλάχιστον ένας Τομέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Το.Π.Φ.Υ.) ”΄Εντός ενός τομέα θα συμπεριλαμβάνονται όλες οι δομές Π.Φ.Υ. όπως οι οικογενειακοί ιατροί καθώς και οι συμβεβλημένοι ιατροί αφού συνιστούν το Τοπικό δίκτυο υπηρεσιών Π.Φ.Υ. Οι δομές του Π.Ε.Δ.Υ. δύναται να λειτουργούν σε 24ωρη βάση και 7 ημέρες την εβδομάδα. ¨Η αξιολόγηση των μονάδων Π.Φ.Υ. βασίζεται σε πρωτόκολλα και δελτία βέλτιστης πρακτικής (κριτήρια ποιότητας,αποτελεσματικότητας, επίτευξης στόχων και ασφάλειας των παρεχόμενων υπηρεσιών) ‘’ σημείωσε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ.
Στρατηγικός ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ
Στον στρατηγικό ρόλο του ΕΟΠΥΥ στην αγορά και την κατανομή υπηρεσιών υγείας , εστίασε ο κ. Κοντός , λέγοντας ότι ‘’ γι΄αύτον τον λόγο έγινε αλλαγή στο χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ σε αγοραστή και πάροχο κατάργηση της ιδιότητάς του ως παραγωγού υπηρεσιών υγείας (ΠΕΔΥ). Δημιουργήθηκε νέο πλαίσιο λειτουργίας και εισαγωγή νέων εργαλείων για την αποδοτικότερη λειτουργία του. Η κυβέρνηση άσκησε πολιτική η οποία βασίζεται σε τεκμήρια και στοιχεία, μέσω της πλήρους αξιοποίησης της διαθέσιμης πληροφορίας.’’ ”Ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ είναι καθοριστικός.Περνάμε σε μία εποχή στρατηγικής αλλαγής στον τρόπο αγοράς υπηρεσιών υγείας. Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να πάψει να είναι το ταμείο πληρωμής υπηρεσιών υγείας. Σταδιακά διαμορφώνουμε στρατηγική αγοράς. Το οφείλουμε, σεβόμενοι τους σπάνιους πόρους.Κρατάμε στο σύστημα τους καλύτερους, τους οποίους θα αμείβουμε επιπλέον (ποιότητα, κατηγοριοποίηση κλινικών).Δίνουμε κίνητρα οι καλοί να γίνουν καλύτεροι.Και αυτό έχει ήδη ξεκινήσει’’ τόνισε ο κ. Κοντός.
Επιπρόσθετα , στην ομιλία του ο πάρεδρος του ΕΟΠΥΥ κατέθεσε και στοιχεία που αφορούν στον ΕΟΠΥΥ σημερινό ΠΕΔΥ γνωστοποιώντας ότι ‘’ το ΠΕΔΥ ως αγοραστής υπηρεσιών υγείας καλείται να :
· αντιπροσωπεύσει 10 εκ ασφαλισμένους και να διαπραγματευτεί με το συμφερότερο δυνατό τρόπο τα χρήματα τους.
· Έχει συστήσει επιτροπή διαπραγματευσης με όλους τους παρόχους για τις τιμές και τις συμβάσεις.
· Εισάγει και προχωράει τον κλινικό έλεγχο.
· Παρακολουθεί και θα συνεχίσει να παρακολουθεί, με πιο συστηματικό και ολοκληρωμένο τρόπο τη συνταγογραφική συμπεριφορά των γιατρών.
· Προχωρά η αναμόρφωση των ΚΕΝ . Εισάγονται θεραπευτικά και συνταγογραφικά πρωτόκολλα.
· Εισάγει και τηρεί κλειστούς προϋπολογισμούς ανά κατηγορία.
Η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης του ΠΕΔΥ συμπεριλαμβανει:
· Κλινικό Έλεγχο
· Μηχανισμό παρακολούθησης συνταγογραφικής συμπεριφοράς ιατρών
· Registries
· Θεραπευτικά & συνταγογραφικά πρωτόκολλα
· DRGs
· Ιατρικός ηλεκτρονικός φάκελος-κάρτα υγείας
· Στοιχεία ΚΜΕΣ
· Κλειστοί προϋπολογισμοί
Δαπάνες διαγνωστικών εξετάσων
Οι δαπάνες για διαγνωστικές εξετάσεις και κλινικές παραμένουν σταθερές.Έχουμε μία σημαντική μείωση στον τομέα του φαρμάκου. Μείωση η οποία προκύπτει από τις μειώσεις τιμών.
Οι παροχές του Οργανισμού παρουσιάζουν μία μείωση της τάξεως του 2% έναντι του 2013, περίπου δηλαδή 31 εκ. ευρώ . Στα δημόσια Νοσοκομεία οι δαπάνες είναι 150 εκ και για φάρμακα: 300 εκατομμύρια.
4 κλειδιά για την επιτυχία της Μεταρρύθμισης ΠΕΔΥ
Τέσσερα σημαντικά ”κλειδιά” για την επιτυχία του ΠΕΔΥ παρουσίασε ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ τα οποία είναι:
1.Συνεργασία ΠΕΔΥ ΕΟΠΥΥ (ΚΕΣΥΠΕ, αλλά και σε υπηρεσιακό επίπεδο). Διαρκής ενημέρωση και επικαιροποίηση της βάσης με τις διαθέσιμες ειδικότητες και των αριθμό των γιατρών στο ΠΕΔΥ, ώστε εγκαίρως και με απλές διαδικασίες να συνάπτει ο ΕΟΠΥΥ νέες συμβάσεις και να καλύπτονται οι ανάγκες των ασφαλισμένων.
2.Η λειτουργία του θεσμού του οικογενειακού γιατρού. Αναγκαία η επικοινωνιακή προώθηση, ώστε να αλλάξει και η νοοτροπία των πολιτών.
3.Η υιοθέτηση από τον ΕΟΠΥΥ προγραμμάτων αποζημίωσης των γιατρών με οικονομικά κίνητρα όταν ο γιατρός παρουσιάζει καλύτερες επιδόσεις σε θέματα όπως εμβολιασμός, προγράμματα πρόληψης και προσυμπτωματικού ελέγχου, διαχείριση χρονίως πασχόντων κλπ.
4.Η διασφάλιση των χρηματοδοτικών ροών, η ορθή κατανομή των διαθέσιμων πόρων, η απλούστευση των διαδικασιών εξόφλησης οφειλών μεταξύ φορέων του δημοσίου, καθώς και η συνέπεια στις πληρωμές των συμβεβλημένων παρόχων.
‘’Η Μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ είναι μία δυναμική διαδικασία και δεν σταματά στην νομοθετική πρωτοβουλία’’ είπε ο πρόεδρος.
Η επιτυχία του εγχειρήματος, πέραν της διοικητικής οργάνωσης των δομών ΠΦΥ απαιτεί εργασία και συνεργασία προς υλοποίηση επιμέρους στόχων, όπως:
1.Η καθολική κάλυψη του πληθυσμού, ανεξαρτήτως ασφαλιστικής κάλυψης.
2.Η αναδιαμόρφωση του συστήματος υγείας σε ένα φιλικό προς το χρήστη σύστημα, στο οποίο θα διευκολύνεται και θα καθοδηγείται στις αποφάσεις του για χρήση υπηρεσιών και δομών υγείας.
3.Η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό και η ενίσχυση της αξιοπιστίας των φορέων και λειτουργών του συστήματος υγείας.
4.Η ενδυνάμωση και εφαρμογή δράσεων δημόσιας υγείας, με την ενημέρωση των πολιτών για τους παράγοντες κινδύνου, την αφύπνιση τους σε ζητήματα πρόληψης και προσυμπτωματικού ελέγχου, της αγωγής και προαγωγής της υγείας τους με την υιοθέτηση υγιών στάσεων και συμπεριφορών.
Για να μην είναι μία ακόμη χαμένη ευκαιρία…
‘’ Η μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ δεν έγινε ως μνημονιακή υποχρέωση άλλα οι μνημονιακες υποχρεώσεις δημιουργούν προβλήματα στην μεταρρύθμιση’’ είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κόντος.
‘’ Η Μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ είναι κομβική και συμβαίνει σε μία καθοριστική χρονική συγκυρία έχοντας ως αφετηρία την ανάγκη εξυπηρέτησης και ικανοποίησης των αναγκών των ασφαλισμένων και η αξιοποίηση των πόρων . Χρειάζεται αποφασιστική υποστήριξη εγχειρήματος από όλους αλλά και ανάγκη για συνεργασία και συντονισμό καθώς και διασφάλιση της χρηματοδοτικής βιωσιμότητας’’υπογράμμισε ο πρόερδος του ΕΟΠΠΥ.