Ρεπορτάζ Υγείας

Απώλεια Βάρους: Τα social media τροφοδοτούν τον ενθουσιασμό για νέα φάρμακα – Οι ρυθμιστικές αρχές παρακολουθούν;

Απώλεια Βάρους: Τα social media τροφοδοτούν τον ενθουσιασμό για νέα φάρμακα – Οι ρυθμιστικές αρχές παρακολουθούν;
Άλλες κλινικές υποστηρίζουν μεγαλύτερη απώλεια βάρους. Η εκπρόσωπος της Novo Nordisk, Άλισον Σνάιντερ, δήλωσε στο KFF Health News σε ένα email ότι η εταιρεία συμμερίζεται τις ανησυχίες των γιατρών σχετικά με την αναμίξεις και ότι έχει αρχίσει να στέλνει επιστολές προειδοποιώντας "ορισμένους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης" σχετικά με τους σχετικούς κινδύνους.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Απώλεια Βάρους: Η Suzette Zuena είναι η δική της καλύτερη διαφήμιση για απώλεια βάρους. Η Zuena, ο «ιδρυτής/οραματιστής» του LH Spa & Rejuvenation στο Livingston και το Madison του New Jersey, έχει χάσει 30 κιλά. Ο σύζυγός της έχει χάσει 42 κιλά. «Βγαίνουμε πολύ έξω», είπε η Zuena για την κοινωνική ρουτίνα του ζευγαριού. «Οι άνθρωποι μάς είδαν βασικά να συρρικνωνόμαστε». Ρωτούσαν πώς το έκανε το ζευγάρι. Η απάντησή της: Κατευθύνει τους ανθρώπους στο σπα της και σε έναν σχετικά νέο τύπο φαρμάκου—αγωνιστές GLP-1, μια κατηγορία φαρμάκων που έχει γίνει φαινόμενο απώλειας βάρους. Αλλά δεν διαδίδει μόνο το μήνυμά της. Το κάνει και στο Instagram. Και δεν είναι μόνη.

Μια χορωδία από φωνές τραγουδά τους επαίνους αυτών των φαρμάκων. Το περασμένο καλοκαίρι, η επενδυτική τράπεζα Morgan Stanley διαπίστωσε ότι οι αναφορές ενός από αυτά τα φάρμακα στο TikTok είχαν τριπλασιαστεί. Ο κόσμος τρέχει στο ιατρείο για να ρωτήσει τι έχουν ακούσει ότι είναι θαυματουργά φάρμακα. Αυτό που έχουν ακούσει αυτοί οι ασθενείς, είπαν οι γιατροί, είναι ασταμάτητα διαφημιστική εκστρατεία, ακόμη και παραπληροφόρηση, από άτομα που επηρεάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Θα πιάσω ανθρώπους να ζητούν το κοκαλιάρικο στυλό, το εμβόλιο αδυνατίσματος ή το Ozempic», είπε η Priya Jaisinghani, ενδοκρινολόγος και κλινική επίκουρη καθηγήτρια στο Grossman School of Medicine του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Ο ανταγωνισμός για τη διεκδίκηση μιας αγοράς που θα μπορούσε να αξίζει 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως μόνο για τους φαρμακοποιούς έχει πυροδοτήσει ένα κύμα διαφημίσεων που έχει προκαλέσει την ανησυχία των ρυθμιστικών αρχών και των γιατρών παγκοσμίως. Αλλά τα εργαλεία τους για τον περιορισμό των διαφημίσεων που υπερβαίνουν τα όρια είναι περιορισμένα – ειδικά όταν πρόκειται για μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα ρυθμιστικά συστήματα ενδιαφέρονται περισσότερο για τους ισχυρισμούς των φαρμάκων, όχι απαραίτητα για τους γιατρούς ή τους ενθουσιασμένους ασθενείς τους. Λίγα φάρμακα αυτού του τύπου έχουν εγκριθεί από τον FDA για απώλεια βάρους—περιλαμβάνουν το Wegovy της Novo Nordisk. Αλλά αφού οι ελλείψεις έκαναν πιο δύσκολη τη λήψη αυτής της θεραπείας, οι ασθενείς στράφηκαν σε άλλα φαρμακευτικά προϊόντα – όπως το Ozempic της Novo Nordisk και το Mounjaro της Eli Lilly – που είναι εγκεκριμένα μόνο για τον διαβήτη Τύπου 2. Αυτά χρησιμοποιούνται συχνά εκτός ετικέτας – αν και δεν θα το ακούσατε από πολλούς από τους διαδικτυακούς ενισχυτές τους. Τα φάρμακα έχουν δείξει πολλά υποσχόμενα κλινικά αποτελέσματα, τονίζουν η Jaisinghani και οι συνομήλικοί της. Οι ασθενείς μπορούν να χάσουν έως και το 15% του σωματικού τους βάρους. Η Novo Nordisk χρηματοδοτεί έρευνα για να εξετάσει εάν το Wegovy προκαλεί μειώσεις στο ποσοστό καρδιακών προσβολών σε ασθενείς με παχυσαρκία. Τα φάρμακα, όμως, έχουν υψηλή τιμή.

Ο Wegovy διευθύνει ασθενείς που πληρώνουν μετρητά τουλάχιστον 1.305 $ τον μήνα στην περιοχή της Ουάσιγκτον, DC, σύμφωνα με μια αναζήτηση GoodRx στα τέλη Μαρτίου. Οι ασφαλιστές καλύπτουν μόνο μερικές φορές το κόστος. Και οι ασθενείς συνήθως ανακτούν μεγάλο μέρος του χαμένου βάρους τους αφού σταματήσουν να το παίρνουν. Η διαφημιστική εκστρατεία οδηγεί τη ζήτηση Αλλά οι ασθενείς δεν έρχονται απαραίτητα στα ιατρεία τώρα λόγω της επιστήμης. Επικαλούνται πράγματα που είδαν στο TikTok, όπως η Chelsea Handler και άλλες διασημότητες που μιλούν για τις ενέσεις τους. Οδηγεί στα ερωτήματα «πώς μπορεί να το πάρει» και «γιατί δεν μπορώ», είπε η Τζουλιάνα Σιμονέτι, γιατρός και συν-διευθύντρια του ολοκληρωμένου προγράμματος διαχείρισης βάρους στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα. Ο ενθουσιασμός – για τον οποίο οι γιατροί ανησυχούν ότι μπορεί να κάνει ορισμένους ασθενείς να χρησιμοποιούν ακατάλληλα φάρμακα – προέρχεται επίσης από επιχειρηματικά συμφέροντα. Μερικοί είναι γιατροί που προωθούν τις νεοφυείς επιχειρήσεις τους οι οποίες υποστηρίζονται από επιχειρηματικά κεφάλαια. Άλλοι γιατροί προωθούν ιαματικά λουτρά που χαρίζουν τα πάντα, από την εξομάλυνση των ρυτίδων και το γέμισμα των χειλιών μέχρι, ναι, τα οφέλη απώλειας βάρους της σεμαγλουτίδης, του δραστικού συστατικού του Wegovy και του Ozempic. Οι τιμές τους, συχνά σε εκατοντάδες δολάρια, είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές που θα πλήρωναν οι καταναλωτές αν λάμβαναν τη συνταγή από ένα φαρμακείο. Στις ΗΠΑ, ο FDA έχει την επίβλεψη των διαφημίσεων από τη φαρμακευτική βιομηχανία, η οποία πρέπει να αναγνωρίζει τους κινδύνους και τις παρενέργειες των φαρμάκων. Αλλά οι διαφημίσεις από άτομα που γράφουν συνταγές δεν έχουν απαραίτητα τους ίδιους περιορισμούς. Οι κανονισμοί του FDA ισχύουν εάν ο συνταγογράφος εργάζεται για λογαριασμό μιας ρυθμιζόμενης οντότητας, όπως ένας κατασκευαστής ή ένας διανομέας φαρμακευτικών προϊόντων. «Ο FDA δεσμεύεται, επίσης, να συνεργαστεί με εξωτερικούς εταίρους, συμπεριλαμβανομένης της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC), για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με τις πρακτικές μάρκετινγκ συνταγογραφούμενων φαρμάκων εταιρειών τηλεϋγείας σε διάφορες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», έστειλε email στο KFF Health News ο εκπρόσωπος της υπηρεσίας Jeremy Kahn. Οι φαρμακευτικές εταιρείες πραγματοποιούν εκστρατείες για την εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας ή την ευαισθητοποίηση που μπορεί έμμεσα να διαφημίζουν φάρμακα. Η Novo Nordisk έχει μια συνεχή εκστρατεία στο Διαδίκτυο για να επαναπροσδιορίσει και να αποστιγματίσει πώς σκέφτονται οι Αμερικανοί την παχυσαρκία — και, χωρίς να αναφερθεί, τα φάρμακα που την αντιμετωπίζουν. Η KFF Health News διαπίστωσε επίσης ότι, πέρα από την εξέταση του ομίλου βιομηχανίας, τουλάχιστον δύο άλλες οντότητες προωθούσαν προϊόντα Novo Nordisk στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Οι ρυθμιστικές αρχές της Αυστραλίας απέσυραν σχεδόν 1.900 διαφημίσεις από τις αρχές Μαρτίου για ακατάλληλη σύνδεση διαφόρων αγωνιστών GLP-1, δήλωσε εκπρόσωπος της υπηρεσίας στο KFF Health News. Η Novo Nordisk λέει ότι δεν ανέβασε τις διαφημίσεις, η πλειοψηφία των οποίων ήταν για το προϊόν της Ozempic. Οι ρυθμιστικές αρχές αρνούνται να πουν ποιος εμπλέκεται. Οι γιατροί κρούουν, επίσης, συναγερμό για τη δημοσιότητα. Πιστεύουν ότι οι ασθενείς θα οδηγηθούν να χρησιμοποιούν αυτά τα φάρμακα χωρίς ετικέτα, να λαμβάνουν αναξιόπιστες μορφές αυτών των φαρμάκων ή να επιδεινώνουν άλλες καταστάσεις υγείας, όπως οι διατροφικές διαταραχές. Τα φάρμακα δρουν εν μέρει ως κατασταλτικό της όρεξης, το οποίο μπορεί να μειώσει δραματικά την πρόσληψη θερμίδων σε ανησυχητικό βαθμό όταν δεν συνδυάζεται με διατροφική καθοδήγηση. Η Elizabeth Wassenaar, περιφερειακή ιατρική διευθύντρια για το Eating Recovery Center, πιστεύει ότι τα φάρμακα και η σχετική διαφήμιση θα προκαλέσουν ακούσια διατροφικές διαταραχές. Το KFF Health News βρήκε διαφημίσεις που δείχνουν αδυνατισμένους ασθενείς να μετρούν τον εαυτό τους με μια μεζούρα και να πατούν στην κλίμακα, με συνοδευτικούς λεζάντες που παρακινούν τους θεατές να παρακολουθήσουν GLP-1. «Διατίθενται στην αγορά πολύ πολύ έντονα σε ομάδες που είναι ευάλωτες στο να βιώσουν δυσαρέσκεια με την εικόνα του σώματος», είπε. Η Remi Bader, ένα μοντέλο curve και δημιουργός του TikTok που ειδικεύεται στην τεκμηρίωση των «ρεαλιστικών» αγορών ρούχων της, είπε σε ένα podcast την ιστορία της που βγήκε σε «μερικούς μήνες» στο Ozempic. Είπε ότι πήρε το διπλάσιο βάρος και ότι η διαταραχή της υπερφαγίας έγινε «πολύ χειρότερη». Μια μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ‘Διαβήτης, παχυσαρκία και μεταβολισμός’ Diabetes, Obesity and Metabolism, διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα του χαμένου βάρους επανήλθαν μετά τη διακοπή της σεμαγλουτίδης. Ωστόσο, οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι παράγοντες επιρροής – είτε με λευκά παλτό είτε απλοί ασθενείς – πηδούν σε κάθε πλατφόρμα για να διαδώσουν νέα για θετικά αποτελέσματα απώλειας βάρους. Υπάρχουν εκείνοι, για παράδειγμα, που έκαναν χειρουργική επέμβαση γαστρικής παράκαμψης που δεν λειτούργησε και τώρα στρέφονται στο TikTok για καθοδήγηση, υποστήριξη και ελπίδα καθώς αρχίζουν να λαμβάνουν ένα GLP-1. Υπάρχει ακόμη και μια ομάδα στο Facebook με επίκεντρο τα κακά, στην οποία οι άνθρωποι συζητούν το μερικές φορές έντονο θέμα της επίδρασης των φαρμάκων στις κινήσεις του εντέρου τους.

Εμπορευματισμός & Συνδυασμός Σπινθήρων Ενθουσιασμού και Ανησυχίας

Μερικοί είναι τόσο ευχαριστημένοι από την απώλεια βάρους τους με τη βοήθεια φαρμάκων που έχουν γίνει πρεσβευτές της μάρκας. Η Samantha Klecyngier έχει χάσει τουλάχιστον 58 κιλά από τότε που ξεκίνησε στο Mounjaro. Άκουσε για το φάρμακο και το πρόγραμμα αδυνατίσματος της τηλεϊατρικής, Sequence, στο TikTok. Αυτή και πολλοί άλλοι που έχουν βιώσει σημαντική απώλεια βάρους από την έναρξη της φαρμακευτικής αγωγής επισημαίνουν τον θετικό αντίκτυπό της και τη βελτιωμένη ποιότητα ζωής τους. Τώρα προωθεί επίσημα την εταιρεία στην εφαρμογή. Αν και η Klecyngier, μητέρα δύο παιδιών από την περιοχή του Σικάγο, δεν είναι διαβητική, χρησιμοποιεί το Mounjaro. Όταν μεγάλωνε, οι γονείς της είχαν διαβήτη τύπου 2 και άλλες χρόνιες ασθένειες που τους οδήγησαν και τους δύο σε εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς. Ο πατέρας της έχασε τη ζωή του από επιπλοκές του διαβήτη. Θέλει να αποφύγει αυτή τη μοίρα. Αλλά η ιστορία της Klecyngier – συνδυάζοντας ένα προσωπικό ταξίδι με μια κερδοσκοπική οντότητα – συμβολίζει μια άλλη τάση στα social media: την εμπορικότητα. Υπάρχει μια πληθώρα νεοφυών επιχειρήσεων που αναζητούν πολλά χρήματα που ταιριάζουν με φαρμακευτικά προϊόντα και σχετική υποστήριξη με ασθενείς. (Η σειρά, η εταιρεία Klecyngier pitches, μόλις εξαγοράστηκε από την WW, γνωστή και ως WeightWatchers.) Μερικοί γιατροί χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να εκπαιδεύσουν τους θεατές σχετικά με τα φάρμακα. Ο Μάικλ Άλμπερτ, επικεφαλής ιατρικός υπεύθυνος του πρακτικού τηλεϋγείας Accomplish Health, λέει ότι η παροχή πληροφοριών στους περισσότερους από 250.000 ακολούθους του έχει βοηθήσει τους ασθενείς να κατευθύνουν την ιατρική πρακτική. Έχει λάβει χιλιάδες ερωτήσεις ασθενών, περισσότερες από αυτές που μπορεί να αναλάβει η κλινική. Εταιρείες όπως η Accomplish – startups με καλά πιστοποιημένους γιατρούς – είναι η λαμπερή πλευρά αυτής της έκρηξης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Υπάρχουν όμως και άλλα—όπως πολλά ιαματικά λουτρά και κέντρα απώλειας βάρους—που προσφέρουν τα φάρμακα, μερικές φορές χωρίς ιδιαίτερη ιατρική υποστήριξη, συχνά παράλληλα με το Botox και τα δερματικά πληρωτικά. Οι γιατροί παχυσαρκίας ανησυχούν ότι τέτοιο μάρκετινγκ δημιουργεί μη ρεαλιστικές προσδοκίες. Ορισμένοι χειριστές ιαματικών λουτρών και τηλεϊατρικής ισχυρίζονται ότι έχουν «σύνθετη» σεμαγλουτίδη. Αλλά η σύνθεση – όταν τα φαρμακεία, και όχι οι κατασκευαστές φαρμάκων, παρασκευάζουν ένα φάρμακο – είναι μια επικίνδυνη πρόταση, προειδοποιούν οι γιατροί. «Οι κίνδυνοι είναι τεράστιοι», είπε ο Simonetti, προειδοποιώντας για πιθανή μόλυνση από κακές πρακτικές σύνθεσης. «Οι κίνδυνοι από τη μόλυνση από βακτήρια», προειδοποίησε, «οι κίνδυνοι περιλαμβάνουν θάνατο». Οι κλινικές απώλειας βάρους συχνά διαφημίζουν μη συμβατικές προσθήκες στη σεμαγλουτίδη, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β12 και των αμινοξέων. Μερικοί ασθενείς πιστεύουν εσφαλμένα ότι το πρώτο βοηθά στη ναυτία, είπε ο Jaisinghani. Άλλες κλινικές υποστηρίζουν μεγαλύτερη απώλεια βάρους. Η εκπρόσωπος της Novo Nordisk, Άλισον Σνάιντερ, δήλωσε στο KFF Health News σε ένα email ότι η εταιρεία συμμερίζεται τις ανησυχίες των γιατρών σχετικά με την αναμίξεις και ότι έχει αρχίσει να στέλνει επιστολές προειδοποιώντας “ορισμένους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης” σχετικά με τους σχετικούς κινδύνους.

Ορισμένες επιχειρήσεις υπερασπίζονται τη χρήση συχνά φθηνότερων σύνθετων φαρμάκων. Το LH Spa & Rejuvenation, που ιδρύθηκε από τη Zuena, προσφέρει μια σύνθεση σύνθετης σεμαγλουτίδης από το QRx Weight Loss για 500 $ για τέσσερις εβδομάδες. Το σπα έμαθε για το σχήμα από έναν γιατρό. «Το αγοράζω», είπε η Zuena. “Έρχεται αέρας την επόμενη μέρα σε νόμιμα φιαλίδια με αριθμούς παρτίδας, λήξεις.” Οι ενέσεις και οι δόσεις των ασθενών επιβλέπονται από επιτόπιο ιατρικό προσωπικό. Οι περισσότεροι χειριστές σε αυτόν τον αναπτυσσόμενο κλάδο θέλουν να δώσουν έμφαση στην υψηλή ποιότητα των προϊόντων τους ή στα καλά έργα της εταιρείας τους, καθώς αναζητούν χρήματα. Η Ro, μια εταιρεία τηλεϋγείας που προσφέρει GLP-1, είπε ότι η εκστρατεία μάρκετινγκ της στο μετρό της Νέας Υόρκης «στοχεύει να ξεκινήσει μια σημαντική, μερικές φορές δύσκολη, συζήτηση που επικεντρώνεται στον αποστιγματισμό της παχυσαρκίας ως πάθησης». Αυτή η ευρέως διαδεδομένη τακτική δεν είναι τίποτα λιγότερο από τρέλα για τους επικριτές της φαρμακευτικής βιομηχανίας. “Μιλούν ότι προσπαθούν να αποστιγματίσουν την παχυσαρκία την ίδια στιγμή που μιλούν για απώλεια βάρους. Επιλέγουν την ιδέα”, δήλωσε η Τζούντι Μπάτλερ, ερευνήτρια στο PharmedOut, ένα έργο του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Τζορτζτάουν που επικεντρώνεται στα στοιχεία- βασισμένες πρακτικές για τα ναρκωτικά. «Προσπαθούν να πουλήσουν ένα φάρμακο για την απώλεια βάρους».