Ένας τρόπος για να κατανοήσετε δραστηριότητες με μικρούς, δυσνόητους κινδύνους είναι να συγκρίνετε τους κινδύνους τους με τους κινδύνους πιο οικείων δραστηριοτήτων. Αν το κάνουμε αυτό, τα δεδομένα δείχνουν πολύ ξεκάθαρα ότι είναι πολύ πιο επικίνδυνο να οδηγείς αυτοκίνητο ή να οδηγείς μοτοσικλέτα παρά να ταξιδεύεις με αεροπλάνο.
Αεροπορικό Ταξίδι: Το περιστατικό αναταράξεων της Singapore Airlines, που δυστυχώς άφησε ένα άτομο νεκρό και άλλους να νοσηλευτούν, έχει κάνει πολλούς από εμάς να σκεφτούμε τους κινδύνους των αεροπορικών ταξιδιών. Θα ακούσουμε περισσότερα τις επόμενες ημέρες για το πώς το αεροσκάφος έπεσε τόσο ξαφνικά στη διαδρομή του από το Λονδίνο στη Σιγκαπούρη νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, τραυματίζοντας επιβάτες και πλήρωμα, προτού κάνει αναγκαστική προσγείωση στην Ταϊλάνδη. Αλλά ευτυχώς, αυτού του είδους τα περιστατικά είναι σπάνια και πολύ λιγότερο συχνά από τους τραυματισμούς από άλλα είδη μεταφοράς. Γιατί, λοιπόν, μερικές φορές πιστεύουμε ότι ο κίνδυνος τραυματισμού ενώ ταξιδεύουμε με αεροπλάνο είναι μεγαλύτερος από ό,τι πραγματικά; Πόσο συχνοί είναι οι τραυματισμοί από αναταράξεις;
Οι αναταράξεις προκαλούνται από την ακανόνιστη κίνηση του αέρα, με αποτέλεσμα οι επιβάτες και το πλήρωμα να αντιμετωπίζουν απότομες πλάγιες και κάθετες κρίσεις. Στην περίπτωση της πτήσης της Singapore Airlines, αυτός ο τύπος αναταράξεων πιστεύεται ότι είναι ένα σοβαρό παράδειγμα «αναταράξεων καθαρού αέρα», που μπορεί να συμβεί χωρίς προειδοποίηση. Υπάρχουν πολλά άλλα είδη. Περίπου 25 τραυματισμοί από αναταράξεις κατά τη διάρκεια της πτήσης αναφέρονται στο Αυστραλιανό Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών κάθε χρόνο, αν και πιστεύεται ότι πολλοί περισσότεροι δεν αναφέρονται. Μερικοί από αυτούς τους τραυματισμούς που αναφέρθηκαν είναι σοβαροί, συμπεριλαμβανομένων σπασμένων οστών και τραυματισμών στο κεφάλι. Οι επιβάτες που εκτινάσσονται πάνω και έξω από τη θέση τους κατά τη διάρκεια αναταράξεων είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους τύπους τραυματισμού στο κεφάλι σε ένα αεροπλάνο. Άλλοι τραυματισμοί από αναταράξεις προκαλούνται από επαφή με ιπτάμενους φορητούς υπολογιστές ή άλλα μη ασφαλισμένα αντικείμενα. Σε ένα παράδειγμα αναταράξεων στον καθαρό αέρα που ήρθε χωρίς προειδοποίηση, το πλήρωμα καμπίνας, οι επιβάτες και τα καροτσάκια φαγητού χτύπησαν την οροφή και προσγειώθηκαν βαριά πίσω στο πάτωμα. Οι σοβαροί τραυματισμοί περιελάμβαναν κατάγματα οστών, ρήξεις, καταπονήσεις στον αυχένα και την πλάτη, εξάρθρωση ώμου και σπασμένα δόντια. Σχεδόν όλοι οι βαριά τραυματισμένοι δεν είχαν δεμένες τις ζώνες ασφαλείας τους. Αλλά πρέπει να το θέσουμε σε μια προοπτική. Το έτος έως τον Ιανουάριο του 2024, υπήρχαν περισσότεροι από 36 εκατομμύρια επιβάτες σε διεθνείς πτήσεις προς την Αυστραλία. Το έτος έως τον Φεβρουάριο του 2024, υπήρχαν περισσότεροι από 58 εκατομμύρια επιβάτες σε πτήσεις εσωτερικού. Έτσι, ενώ τέτοια περιστατικά συγκεντρώνουν τους τίτλους των εφημερίδων, είναι εξαιρετικά σπάνια.
Γιατί πιστεύουμε ότι η πτήση είναι πιο επικίνδυνη από ό,τι είναι;
Όταν ακούμε για αυτό το πρόσφατο περιστατικό της Singapore Airlines, είναι απολύτως φυσικό να έχουμε μια έντονη συναισθηματική αντίδραση. Θα μπορούσαμε να φανταστούμε τον τρόμο που θα μπορούσαμε να νιώθουμε αν ήμασταν στο αεροσκάφος εκείνη τη στιγμή. Αλλά η συναισθηματική μας απόκριση αλλάζει την αντίληψή μας για τον κίνδυνο και μας κάνει να πιστεύουμε ότι αυτά τα σπάνια περιστατικά είναι πιο συνηθισμένα από ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Υπάρχει ένας τεράστιος όγκος βιβλιογραφίας που ασχολείται με τους πολυάριθμους παράγοντες που επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο και τις γνωστικές προκαταλήψεις στις οποίες είμαστε όλοι υποκείμενοι που μας παραπλανούν. Ο βραβευμένος με Νόμπελ οικονομολόγος Daniel Kahneman τα καλύπτει στο μπεστ σέλερ βιβλίο του Thinking, Fast and Slow. Περιγράφει ότι ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρινόμαστε στους κινδύνους δεν είναι ορθολογικός, αλλά καθοδηγείται από το συναίσθημα. Ο Kahneman υπογραμμίζει, επίσης, το γεγονός ότι ο εγκέφαλός μας δεν είναι καλωδιωμένος για να κατανοεί εξαιρετικά μικρούς κινδύνους. Επομένως, αυτοί οι τύποι κινδύνων – όπως η πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου από αναταράξεις κατά τη διάρκεια της πτήσης – είναι δύσκολο για εμάς να κατανοήσουμε. Όσο πιο ασυνήθιστο είναι ένα γεγονός, και αυτό ήταν ένα πολύ ασυνήθιστο γεγονός, ο Kahneman λέει ότι τόσο μεγαλύτερο αντίκτυπο έχει στον ψυχισμό μας και τόσο πιο πιθανό είναι να υπερεκτιμήσουμε τον κίνδυνο. Φυσικά, όσο πιο ασυνήθιστο είναι το γεγονός, τόσο πιο πιθανό είναι να είναι στα μέσα ενημέρωσης, ενισχύοντας αυτό το αποτέλεσμα. Ομοίως, όσο πιο εύκολο είναι να φανταστούμε ένα γεγονός, τόσο περισσότερο επηρεάζει την αντίληψή μας και τόσο πιο πιθανό είναι να ανταποκριθούμε σε ένα γεγονός σαν να ήταν πολύ πιο πιθανό να συμβεί.
Πώς μπορούμε να κατανοήσουμε τον κίνδυνο;
Ένας τρόπος για να κατανοήσετε δραστηριότητες με μικρούς, δυσνόητους κινδύνους είναι να συγκρίνετε τους κινδύνους τους με τους κινδύνους πιο οικείων δραστηριοτήτων. Αν το κάνουμε αυτό, τα δεδομένα δείχνουν πολύ ξεκάθαρα ότι είναι πολύ πιο επικίνδυνο να οδηγείς αυτοκίνητο ή να οδηγείς μοτοσικλέτα παρά να ταξιδεύεις με αεροπλάνο. Ενώ γεγονότα όπως το περιστατικό της Singapore Airlines είναι καταστροφικά και προκαλούν πολλά συναισθήματα, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε πώς τα συναισθήματά μας μπορούν να μας παραπλανήσουν για να υπερεκτιμήσουμε τον κίνδυνο να συμβεί ξανά αυτό ή σε εμάς. Εκτός από το άγχος και το στρες που προκαλεί, η υπερεκτίμηση των κινδύνων συγκεκριμένων δραστηριοτήτων μπορεί να μας οδηγήσει να λάβουμε κακές αποφάσεις που στην πραγματικότητα μας θέτουν σε μεγαλύτερο κίνδυνο βλάβης.
Παρέχεται από το The Conversation
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube