Πρωτοσέλιδο

Νέες αντιδράσεις από την ΕΝΙ ΕΟΠΠΥ για το ν/σ που αλλάζει την πρωτοβάθμια περίθαλψη

Νέες αντιδράσεις από την ΕΝΙ ΕΟΠΠΥ για το ν/σ που αλλάζει την πρωτοβάθμια περίθαλψη
Your browser does not support the video tag. Σε τσουνάμι μετατρέπεται το κύμα των αντιδράσεων από τον ιατρικό χώρο, ενάντια στο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας το οποίο  βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση.  Η νέα αντίδραση μετά τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών πήρε η Ένωση των Γιατρών του ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ), […]

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Σε τσουνάμι μετατρέπεται το κύμα των αντιδράσεων από τον ιατρικό χώρο, ενάντια στο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας το οποίο  βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση.  Η νέα αντίδραση μετά τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών πήρε η Ένωση των Γιατρών του ΕΟΠΥΥ (ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ), τονίζοντας ότι προβλέπεται συρρίκνωση και περαιτέρω αποδόμηση της ΠΦΥ.

Αναφέρει ακόμη πως είναι «Πολλά τα ερωτηματικά από το νέο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, καθώς με έκπληξη διαπιστώνουμε αναχρονιστικές δομικές μεταβολές στο σύστημα ΠΦΥ που εγείρουν ερωτηματικά για τον βαθμό κάλυψης των αναγκών, οργάνωσης , αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών υγείας με την απαραίτητη διατήρηση ποιοτικών χαρακτηριστικών». Ταυτόχρονα, η ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ τονίζει, πως «προοιωνίζονται εμπόδια στην ελεύθερη επιλογή του γιατρού από τον ασθενή, στην ταχύτητα εξυπηρέτησης, στον απαιτούμενο χρόνο εξέτασης του ασθενούς και στην ποιότητα υπηρεσιών υγείας».

Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Ένωση:

Χρηματοδότηση

Ο ετήσιος προϋπολογισμός 51.540 ευρώ ανά ΤΟ.Μ.Υ. καλύπτει οριακά την ετήσια μισθοδοσία 2-3 ατόμων. Με ποιο μηχανισμό θα καλυφθούν οι λοιπές ανάγκες στέγασης, υποδομής και λειτουργίας των ΤΟ.Μ.Υ.; Η πεπερασμένη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ του Ευρωπαϊκού προγράμματος 2014-2020 δεν εγγυάται συνέχεια ή προοπτική στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση.

Τρεις ταχύτητες εργασιακών σχέσεων θα υπάρξουν στο σύστημα όσον αφορά τους οικογενειακούς γιατρούς, δημιουργώντας ρήγμα στη θεμελίωση του θεσμού:

– πλήρους και αποκλειστικής απασχόληση ΕΣΥ

– γιατρός ΤΟ.Μ.Υ. με μισθό επιμελητή Α’ 1500€ και δυνατότητα διενέργειας εφημεριών στις δημόσιες δομές και

– γιατρός συμβεβλημένος ΕΟΠΥΥ (που επιβαρύνεται με έξοδα διατήρησης δομής, λειτουργίας και υποδομής ιατρείου)

Συρρίκνωση του δικτύου των συμβεβλημένων γιατρών, υποβάθμιση των όρων της σύμβασης και έλεγχος παραπομπής στο δίκτυο των γιατρών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. :

Οικογενειακοί ιατροί: από αμοιβή κατά πράξη και περίπτωση σε αμοιβή κατά κεφαλή για το σύνολο του πληθυσμού ευθύνης και με συντελεστή ηλικιακής ομάδας.

Γιατροί λοιπών ειδικοτήτων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.: θα αμείβονται κατά πράξη (και όχι κατά περίπτωση ;;) όταν εκτελούν παραπεμπτικό οικογενειακού γιατρού ή με πάγια αντιμισθία και συγκεκριμένο ημερήσιο και εβδομαδιαίο χρόνο απασχόλησης για συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης. Η οριζόντια αμοιβή για ποσοτικοποιημένη εργασία, χωρίς περαιτέρω κίνητρα, αποτελεί αποτυχημένο μοντέλο διαχείρισης ασθενών.

Γιατροί εργαστηριακού τομέα: Δεν αναφέρεται καθόλου ;; ο ρόλος του συμβεβλημένου εργαστηριακού τομέα που καλύπτει αποτελεσματικά και αξιόπιστα το 80-90% της σημερινής ζήτησης σε διαγνωστικές υπηρεσίες υγείας.

Έλεγχος παραπομπών από το Συντονιστή του τομέα ΠΦΥ των ΤΟ.Μ.Υ. (gate-keeping;) προς το αμειβόμενο με πάγια αντιμισθία ;; δίκτυο των συμβεβλημένων ιατρών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.

Συμμετοχή άλλων υγειονομικών φορέων στο δίκτυο ΠΦΥ με μη επιτρεπτό και αντιδεοντολογικό σφετερισμό ιατρικού έργου.

Προκήρυξη θέσεων ανά υγειονομική περιφέρεια βάσει εισήγησης του Διοικητή και του Συντονιστή τομέα ΠΦΥ, με σαφή αποδόμηση του κεντρικού ρόλου του ΕΟΠΥΥ ως μονοπωλιακού αγοραστή υπηρεσιών υγείας ;;

Αραίωση του δικτύου συμβεβλημένων εξειδικευμένων γιατρών (πχ καρδιολόγος ανά 25.000 κατοίκους) και προβλεπόμενη αύξηση του χρόνου αναμονής για ραντεβού.

Εξυπηρέτηση ασφαλισμένων:

Προοιωνίζονται εμπόδια στην ελεύθερη επιλογή του γιατρού από τον ασθενή, στην ταχύτητα εξυπηρέτησης, στον απαιτούμενο χρόνο εξέτασης του ασθενούς και στην ποιότητα υπηρεσιών υγείας».

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ, ερωτηματικό προκαλεί η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε εξειδικευμένες υπηρεσίες που θα εδράζονται κυρίως στο δίκτυο των συμβεβλημένων γιατρών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. ή στα κέντρα υγείας (πρώην ΠΕΔΥ), καθώς στα ΤΟ.Μ.Υ. θα παρέχονται βασικότερες υπηρεσίες υγείας.

«Πως θα διασφαλίζεται η ικανοποιητική αντιμετώπιση τακτικών και εκτάκτων περιστατικών από τα ΤΟ.Μ.Υ. όταν είναι γνωστό ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων απαιτείται περαιτέρω εργαστηριακή και απεικονιστική διερεύνηση, γεγονός που θα τους παραπέμπει στα κέντρα υγείας, πρώην ΠΕΔΥ, δίκτυο συμβεβλημένων Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή τα Νοσοκομεία;»

Συμπερασματικά, καταλήγει η ΕΝΙ ΕΟΠΥΥ, προβλέπεται συρρίκνωση και περαιτέρω αποδόμηση της ΠΦΥ καθώς προκύπτουν σοβαρά δομικά προβλήματα χρηματοδότησης, στελέχωσης, αρμοδιοτήτων, κινήτρων και ορθολογικής ευόδωσης του επιπέδου υγείας του πληθυσμού και ικανότητας οργανωμένης διαχείρισης της ασθένειας. Θα ζητηθούν πολλές εξηγήσεις στην δημόσια διαβούλευση.