Πολιτική Υγείας

UNESCO: Ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε παιδιά στη Λωρίδα της Γάζας

UNESCO: Ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε παιδιά στη Λωρίδα της Γάζας
UNESCO: Οι ζωτικές υποδομές έχουν πληγεί σοβαρά και εκτιμάται ότι το 92% των σχολείων έχουν υποστεί ζημιές ή έχουν μετατραπεί σε καταφύγια για να φιλοξενήσουν τους εκτοπισμένους.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Οι συνεχιζόμενες στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Λωρίδα της Γάζας που ακολούθησαν την τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου προκάλεσαν μεγάλης κλίμακας ανθρωπιστική κρίση και υλικές καταστροφές, επηρεάζοντας όλες τις πτυχές της ζωής των πολιτών. Οι ζωτικές υποδομές στη Γάζα έχουν πληγεί σοβαρά και εκτιμάται ότι το 92% των σχολείων έχουν υποστεί ζημιές ή έχουν μετατραπεί σε καταφύγια για να φιλοξενήσουν πολλούς από τον εκτοπισμένο πληθυσμό, ο οποίος εκτιμάται ότι έχει φτάσει τα 1,7 εκατομμύρια. Περισσότεροι από 625.000 μαθητές έχουν χάσει επίσης την πρόσβασή τους στην εκπαίδευση.


Για τον εκτοπισμένο πληθυσμό που αναζητά καταφύγιο, οι ανάγκες είναι τεράστιες, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης για ψυχολογική βοήθεια και διαχείριση του άγχους. Τα παιδιά κινδυνεύουν περισσότερο, καθώς η απώλεια και η αναστάτωση που προκαλείται από τη σύγκρουση μπορεί να προκαλέσει παρατεταμένη ψυχολογική βλάβη και δυσφορία, επηρεάζοντάς τα βαθιά τώρα και στο μέλλον.

Στο πλαίσιο της εντολής της για την εκπαίδευση, η UNESCO ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2023 μια πιλοτική εμπειρία για την παροχή ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης σε παιδιά και τις οικογένειές τους σε 8 καταφύγια στο Khan Younis και στη Rafah, σε συνεργασία με το Teacher Creativity Centre. Οι ψυχαγωγικές δραστηριότητες και οι ομαδικές και ατομικές συμβουλευτικές συνεδρίες βοηθούν τα παιδιά να επεξεργαστούν τα συναισθήματά τους, να εκφράσουν τους φόβους τους και να μετριάσουν το άγχος τους. Οι γονείς και οι φροντιστές έχουν επίσης εξοπλιστεί με πόρους για να τους βοηθήσουν να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους μέσα από την κρίση.

Ένα από τα παιδιά που επωφελήθηκαν από αυτή την υποστήριξη είναι ο Ιμπραήμ, ένα 12χρονο αγόρι που έπρεπε να φύγει από την Τζαμπαλίγια στη Ράφα και να καταφύγει σε ένα σχολείο. “Νιώθω άγχος και κούραση κάθε μέρα, αλλά οι δραστηριότητες με κάνουν να νιώθω πιο δυνατή. Σχεδίασα το δέντρο της ζωής και εστίασα στα ταλέντα μου και στους ανθρώπους που με αγαπούν, καθώς και στις ελπίδες μου για το μέλλον. Δεν έχω πια εφιάλτες και ο πόνος στο σώμα μου έχει φύγει.”

Ένα άλλο παιδί που υποστηρίζεται είναι η Zeina, η οποία έχασε και τους δύο γονείς της κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης και εκτοπίστηκε πολλές φορές. Η θεία της ανησυχούσε για την ψυχολογική της δυσφορία και την έγραψε σε ατομική συμβουλευτική. “Στην αρχή, δεν ήθελα να μιλήσω σε κανέναν. Ήμουν φοβισμένη και στεναχωρημένη όλη την ώρα. Αλλά μετά άρχισα να ανοίγομαι και να μοιράζομαι τα συναισθήματά μου. Μου έμαθαν πώς να χαλαρώνω και να χρησιμοποιώ τη δημιουργικότητά μου για να ζωγραφίζω και να κάνω τέχνη. Νιώθω πιο ήρεμος τώρα.”

Η παροχή ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης σε παιδιά σε ένοπλες συγκρούσεις είναι ζωτικής σημασίας για να τα βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν και να αναρρώσουν από το τραύμα που προκλήθηκε. Μετά το ψήφισμα που εγκρίθηκε τον Νοέμβριο του 2023 από το Εκτελεστικό Συμβούλιο της UNESCO, ο Οργανισμός απηύθυνε έκκληση προς όλα τα κράτη μέλη του να κινητοποιήσουν χρηματοδότηση ώστε αυτή η πιλοτική πρωτοβουλία να κλιμακωθεί αμέσως.