Η Καταλανική πρωτεύουσα έχει αλλάξει πρόσωπο τα τελευταία χρόνια. Σε ένα μεγάλο μέρος της Βαρκελώνης δεν βρίσκει κανείς καθόλου κίνηση και οι χώροι στάθμευσης που πριν καταλάμβαναν πολύ χώρο, όπως σε κάθε πόλη, τώρα είναι χώρος φιλοξενίας δέντρων και πεζόδρομων.
Το Superblocks, το ριζοσπαστικό σχέδιο της πρωτεύουσας, απομακρύνει με επιτυχία τον θόρυβο και τη ρύπανση της κυκλοφορίας, κάτι που αυτόματα βελτιώνει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και την υγεία τους μακροχρόνια. Πώς λειτουργεί όμως αυτό το μοντέλο;
Μεγάλα superblocks, δηλαδή μεγάλα τετράγωνα, ενώνονται μεταξύ τους σε μια περιοχή, στην οποία απαγορεύονται όλα τα οχήματα, ενώ οι χώροι στάθμευσης παραμένουν, απλά είναι υπόγειοι. Η αντιδήμαρχος της Βαρκελώνης Janet Sanz, σε πρόσφατη συνέντευξή της στο BBC, αναφέρει για την κατάσταση στην πόλη: «Τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 60% του δημόσιου χώρου στην πόλη. Μόλις αναδιανείμετε αυτόν τον χώρο και αποκαταστήσετε την ισορροπία της κατάστασης, υποστηρίζετε ομάδες που μέχρι τότε δεν είχαν πρόσβαση σε αυτόν τον χώρο».
Φυσικά, υπάρχουν ορισμένοι κάτοικοι που παραπονιούνται ότι ο σχεδιασμός αυτός απομακρύνει τους πελάτες από τα καταστήματά τους και αυτό μπορεί να επηρεάσει το εμπόριο. Ωστόσο, η κυβέρνηση σχεδιάζει να εκμεταλλευτεί οικονομικούς της πόρους για να ρυθμίσει και αυτό το πλαίσιο. Το superblocks, λοιπόν, έχει φέρει τα ακόλουθα οφέλη για τη Βαρκελώνη:
– Τα ποσοστά πρόωρης θνητότητας μειώθηκαν κατά 700 ανά έτος.
– Το συνολικό ποσό αποταμίευσης φτάνει τα 2.7 δισεκατομμύρια τον χρόνο.
– Τα ποσοστά ασθενειών από τη ρύπανση μειώθηκε κατά 13%.
– Ο ελεύθερος χώρος στην πόλη και η άνεση που δημιουργείται από τη μείωση της ηχορύπανσης αυξάνεται. Τώρα, ο θόρυβος των αυτοκινήτων έχει αντικατασταθεί από το κελάηδισμα των πουλιών και τις χαρούμενες φωνές παιδιών από τις παιδικές χαρές.
– Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο έχουν τώρα ευκολότερη πρόσβαση.
– Η ποιότητα του αέρα στις γειτονιές έχει βελτιωθεί δραματικά.
Μέχρι στιγμής, τα υφιστάμενα superblocks είναι 9, αλλά το σχέδιο είναι να αυξηθούν. Το πρότζεκτ ξεκίνησε το 2016 και πολλές είναι οι πρωτεύουσες που θέλουν να δημιουργήσουν ένα παρόμοιο αστικό τοπίο, ακολουθώντας το ίδιο παράδειγμα.