Το αυστηρό lockdown της Σαγκάης για τον κορωνοϊό φράζει σιγά σιγά τις αλυσίδες εφοδιασμού της Κίνας, καθώς οι καθυστερήσεις έπληξαν το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, όπου το προσωπικό είναι μπλεγμένο σε ένα τέλμα ελέγχων για την Covid. Το Πεκίνο αρνήθηκε να απομακρυνθεί από την αυστηρή στρατηγική μηδενισμού της Covid που προστατεύει το δημόσιο σύστημα υγείας του μέσω της πανδημίας, αλλά με αυξανόμενο οικονομικό κόστος. Ο οικονομικός κόμβος της Κίνας, η Σαγκάη – η έδρα πολυεθνικών εταιρειών και το πιο πολυσύχναστο λιμάνι της – έχει αποκλειστεί σχεδόν εξ ολοκλήρου για μια εβδομάδα μετά το ξέσπασμα που τροφοδοτήθηκε από την παραλλαγή του ιού Όμικρον.
Αυτό ανάγκασε πολλές εταιρείες να σταματήσουν την παραγωγή και να επιβραδύνουν τα νέα έργα, είπαν τα εργοστάσια στο Γαλλικό Πρακτορείο, ενώ εκείνες που εξακολουθούν να λειτουργούν παλεύουν με την έλλειψη οδηγών φορτηγών πέρα από τις επαχθείς απαιτήσεις αδειών και τεστ Covid. Στο λιμάνι της Σαγκάης, η έλλειψη οδηγών και άλλων εργαζομένων σημαίνει ότι η είσοδος και η έξοδος αγαθών είναι όλο και πιο δύσκολη. Οι αποβάθρες λειτουργούν κανονικά με έναν μονοψήφιο αριθμό πλοίων που περιμένουν να ελλιμενιστούν, δήλωσε αυτή την εβδομάδα η Shanghai International Port Group. “Αλλά το γεγονός είναι… λόγω των περιορισμών που προκαλούνται για τους οδηγούς φορτηγών, δεν λειτουργεί πραγματικά”, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Bettina Schoen-Behanzin, αντιπρόεδρος του τμήματος της Σαγκάης του Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ.
“Το νούμερο που άκουσα είναι ότι… οι όγκοι εβδομαδιαίως στο λιμάνι της Σαγκάης μειώνονται κατά 40%. Άρα αυτό είναι πραγματικά τεράστιο.” Οι ελλείψεις αρχίζουν να πλήττουν την τεράστια καταναλωτική οικονομία της Κίνας, όπου οι διαδικτυακές πλατφόρμες αγορών όπως το Taobao αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στην παράδοση, ειδικά των εισαγόμενων αγαθών. Οι περιορισμοί της Covid σε πολλές πόλεις ανάγκασαν τα εργοστάσια να βρουν νέους προμηθευτές. Αλλά ο αντίκτυπος μπορεί σύντομα να γίνει αισθητός και εκτός Κίνας, εάν επιμείνουν τα lockdown. Η Σαγκάη είναι το νούμερο ένα λιμάνι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ένα βασικό σημείο στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού και μια βασική πύλη για το εξωτερικό εμπόριο.
Διαχειρίζεται περίπου το 17% του συνολικού όγκου του λιμανιού της Κίνας και απέστειλε 47 εκατομμύρια TEU – την τυπική μέτρηση για το φορτίο, που σημαίνει ισοδύναμη μονάδα είκοσι ποδιών – το 2021. Οι Κινέζοι κατασκευαστές λένε ότι τα lockdown, ανεξάρτητα από το πόσο ευέλικτα ή στοχευμένα είναι, ασκούν πίεση στην επιχείρησή τους. “Δεν είναι πολλοί οι ρόλοι που επιτρέπουν την εργασία από το σπίτι”, δήλωσε ο Jason Lee, ιδρυτής της παραγωγού αναπηρικών αμαξιδίων Megalicht Tech, του οποίου το εργοστάσιο στην περιοχή Puxi της Σαγκάης ανέστειλε την παραγωγή.