ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Οι βουλευτές χαρακτηρίζουν απαράδεκτη τη μείωση της αποζημίωσης των αισθητήρων νέας τεχνολογίας που λειτουργούν με τις σύγχρονες αντλίες μέτρησης και ρύθμισης της γλυκόζης στο αίμα και την εξίσωση της αποζημίωσης 3 ουσιωδώς διαφορετικών αισθητήρων γλυκόζης με εκείνη των ταινιών σακχάρου.
Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσαν σήμερα οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υγείας κ. Γιώργου Φραγγίδη, σε σχέση με τα προβλήματα και την αναστάτωση που έχει προκαλέσει η απόφαση που εξέδωσε ο ΕΟΠΥΥ, για μείωση της αποζημίωσης των αναλώσιμων υλικών προηγμένης τεχνολογίας για τη διαβητική νόσο. Ο λόγος για το ΦΕΚ 4204 Β/08/08/2022, στο οποίο αναρτήθηκαν οι τιμές των νέων ιατροτεχνολογικών προϊόντων Σακχαρώδη Διαβήτη που ενέταξε ο ΕΟΠΥΥ στο Μητρώο των Αποζημιούμενων Προϊόντων του.
Ειδικότερα, οι βουλευτές χαρακτηρίζουν απαράδεκτη τη μείωση της αποζημίωσης των αισθητήρων νέας τεχνολογίας που λειτουργούν με τις σύγχρονες αντλίες μέτρησης και ρύθμισης της γλυκόζης στο αίμα, όπως επίσης και την εξίσωση της αποζημίωσης τριών (3) ουσιωδώς διαφορετικών αισθητήρων γλυκόζης με εκείνη των ταινιών σακχάρου. Η δραστική μείωση από τον ΕΟΠΥΥ των αποζημιώσεων προς τις εταιρείες, μπορεί να οδηγήσει είτε σε έλλειψη αναλώσιμων που αλλάζουν την ποιότητα ζωής των ασθενών, ιδιαίτερα βρεφών και παιδιών και αποτρέπουν επικίνδυνα υπογλυκαιμικά επεισόδια και σοβαρές παθήσεις που συνδέονται με τον Διαβήτη είτε σε μεγάλη οικονομική επιβάρυνση των ασθενών. Γι αυτό, έντονη είναι και η αντίδραση των πασχόντων και των φορέων εκπροσώπησής τους.
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής ρωτούν τον Υπουργό Υγείας κ. Θάνο Πλεύρη αν γνωρίζει το θέμα που έχει δημιουργηθεί με την εν λόγω απόφαση του ΕΟΠΥΥ και αν ακολουθήθηκε η εκ του νόμου προβλεπόμενη διαδικασία προσδιορισμού αποζημίωσης των προϊόντων. Επίσης, ζητούν να μάθουν με ποιο τρόπο θα αποτρέψει τον κίνδυνο απόσυρσης από την αγορά ιατρο-τεχνολογικών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και αν πρόκειται ο ΕΟΠΥΥ να προχωρήσει σε νέα διαπραγμάτευση με τις εταιρείες για να επιτύχει καλύτερες τιμές αποζημίωσης. Τέλος, ρωτούν πώς θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των πασχόντων στα νέα ιατροτεχνολογικά προϊόντα για την Διαβήτη και τη δωρεάν κάλυψη των αναλώσιμων μέτρησης και ρύθμισης της γλυκόζης στο αίμα για τους ανασφάλιστους διαβητικούς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
«Μεγάλη ανησυχία έχει προκαλέσει η απόφαση που εξέδωσε ο ΕΟΠΥΥ μέσα στην καρδιά του Αυγούστου, με την οποία μειώνει την αποζημίωση των αναλώσιμων υλικών υψηλής τεχνολογίας για τη διαβητική νόσο. Ο λόγος για το νέο ΦΕΚ (Αρ. Φύλλου 4204/τ.Β/08/08/2022), στο οποίο αναρτήθηκαν οι τιμές των νέων ιατροτεχνολογικών προϊόντων Σακχαρώδη Διαβήτη που ενέταξε ο ΕΟΠΥΥ στο Μητρώο των Αποζημιούμενων Προϊόντων του.
Με βάση τη συγκεκριμένη απόφαση της κυβέρνησης, μειώνεται η αποζημίωση για τους αισθητήρες νέας τεχνολογίας που λειτουργούν με τις σύγχρονες αντλίες συνεχούς έγχυσης ινσουλίνης, εν είδει τεχνητού παγκρέατος, για τους διαβητικούς τύπου 1. Η μείωση αυτή φτάνει περίπου τα 130€ το μήνα, μιας και η αποζημίωση από 45€ ανά αισθητήρα πηγαίνει στα 20€. Για να λειτουργήσει η αντλία, ο ασθενής χρειάζεται 5 αισθητήρες το μήνα.
Επίσης, επί της ουσίας εξισώνεται κατά τρόπο μη επιστημονικό και ατεκμηρίωτο η μηνιαία αποζημίωση για τρεις (3) ουσιωδώς διαφορετικούς αισθητήρες γλυκόζης: 1. τους αισθητήρες τεχνολογίας flash (FGM), 2. τους αισθητήρες Αυτόνομων συσκευών Συνεχούς Παρακολούθησης Γλυκόζης CGM (Standalone CGM) και 3. τους αισθητήρες που συνδέονται με τις αντλίες ινσουλίνης με δυνατότητα αυτοματισμών, με τη μηνιαία τιμή αποζημίωσης των ταινιών σακχάρου. Με αυτόν τον τρόπο, εμποδίζεται η πρόσβαση των ασθενών στα νέα ιατροτεχνολογικά προϊόντα και υποχρεώνονται στη χρήση παλαιού τύπου αναλωσίμων, για τα οποία έχουν μηδενική συμμετοχή.
Οι νέες αντλίες ινσουλίνης σε συνδυασμό με τους αισθητήρες συνεχούς παρακολούθησης, αποτελούν το αποτελεσματικότερο εργαλείο στη διαχείριση ασθενών με διαβήτη τύπου 1 μέχρι στιγμής, αφού προσδιορίζουν τα μεταβαλλόμενα επίπεδα αίματος ενός ασθενούς, οποιαδήποτε χρονική στιγμή -ημέρα ή νύχτα – αυτόματα. Τα πιο προηγμένα συστήματα μπορούν επίσης αυτόματα να παρέχουν ινσουλίνη στους ασθενείς, μόλις αντιληφθούν ότι αυξάνεται επικίνδυνα η γλυκόζη στο αίμα.
Η χρήση τέτοιων αντλιών, αποδεσμεύει τους πάσχοντες από διαβήτη τύπου 1 (νεανικό ή ινσουλινοεξαρτώμενο) από την ανάγκη συνεχών ενέσεων και προλαμβάνουν τα επικίνδυνα υπογλυκαιμικά επεισόδια. Παρέχοντας μια ρύθμιση που προσομοιάζει στη φυσιολογική λειτουργία του παγκρέατος, συμβάλλουν επίσης στην αποτροπή του κινδύνου εμφάνισης στεφανιαίας νόσου, προβλημάτων στη νεφρική λειτουργία και διαφόρων αγγειακών παθήσεων που συνδέονται με τον διαβήτη. Με λίγα λόγια, αυτά τα σύγχρονα ιατροτεχνολογικά προϊόντα αλλάζουν όλη τη ζωή των πασχόντων από διαβήτη τύπου 1, σε σχέση με την ποιότητα, τη διαχείριση της καθημερινότητας και την ασφάλεια της υγείας τους.
Ο συγκεκριμένος τύπος αντλίας ινσουλίνης έχει υψηλό κόστος και μέχρι τώρα δεν αποζημιωνόταν από τον ΕΟΠΥΥ. Με το νέο ΦΕΚ, εντάσσεται πλέον στα αποζημιούμενα από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. προϊόντα. Όμως, κατεβαίνει τόσο η αποζημίωση για τον αισθητήρα του καταγραφέα της, που δεν συμφέρει την προμηθεύτρια εταιρεία να τον διαθέτει στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ήδη μια εταιρεία ιατροφαρμακευτικών προϊόντων έχει προειδοποιήσει με επιστολή της προς τον ΕΟΠΥΥ για την άμεση υποβολή αιτήματος απένταξης των δικών της αισθητήρων γλυκόζης από το Μητρώο των Αποζημιούμενων Προϊόντων του ΕΟΠΥΥ, συμπεριλαμβανομένων και των αισθητήρων που συνδέονται με τις αντλίες συνεχούς έγχυσης ινσουλίνης, σε περίπτωση μονομερούς μείωσης από τον ΕΟΠΥΥ στων τρεχουσών τιμών αποζημίωσης των αναλώσιμων αισθητήρων γλυκόζης συνδεόμενων με αντλίες ινσουλίνης, σε ποσοστό άνω του 50%». Με την εν λόγω απόφαση του ΕΟΠΥΥ, οι τιμές αποζημίωσης των αισθητήρων γλυκόζης (MMT-7008A) και GS3 (MMT-7020C3) που συνδέονται με τις αντλίες Minimed 640G και Minimed 780G μειώνονται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 55%, σε σύγκριση με τις τρέχουσες τιμές αποζημίωσης.
Αν και η τιμολόγηση αφορά στην αποζημίωση των εν λόγω προϊόντων από τον ΕΟΠΥΥ προς τις εταιρείες που τα εισάγουν και όχι τι πληρώνει ο ασθενής – η συμμετοχή των πασχόντων στα συγκεκριμένα προϊόντα είναι μηδενική – έχει δημιουργηθεί κλίμα φόβου για απόσυρση αναλωσίμων από την ελληνική αγορά.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, η αντιμετώπιση του διαβήτη θα γυρίσει πολλά χρόνια πίσω. Αν δημιουργηθεί πρόβλημα διαθεσιμότητας των αισθητήρων στην αγορά, όχι μόνο αχρηστεύεται η νέα αντλία αλλά και πολλοί διαβητικοί που φορούν την παλαιότερης τεχνολογίας αντλία μένουν χωρίς καταγραφή ή πρέπει να πληρώνουν από την τσέπη τους πολλά χρήματα κάθε μήνα. Ακόμα, επιβαρύνονται οικονομικά και οι πάσχοντες που φορούν σκέτο τον καταγραφέα άλλης εταιρίας, χωρίς αντλία, και εξακολουθούν να κάνουν ενέσεις 6 φορές τη μέρα, εφόσον μειώνεται η τιμή αποζημίωσης σε όλα τα αντίστοιχα αναλώσιμα.
Πρόκειται για ένα πρόβλημα που αγγίζει μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, αφού σύμφωνα με στοιχεία της ΗΔΙΚΑ το 2021, τα άτομα με διαβήτη Τ1 στην Ελλάδα ανέρχονται στις 50.000, πολλά από τα οποία είναι βρέφη και μικρά παιδιά. Και όπως λένε οι ίδιοι οι ασθενείς, δεν είναι μια ασθένεια των ενηλίκων, ενηλικιώνεσαι μαζί της.
Έντονη είναι η αντίδραση των διαβητικών ασθενών ανά την Ελλάδα, που προχωρούν σε ποικίλες κινητοποιήσεις και ενέργειες μέσω των φορέων τους το αμέσως επόμενο διάστημα (ΕΛΟΔΙ, ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ, ΣΕΑΑΝ, Επιτροπές Αγώνα Γονιών, Επιτροπή Μητέρων με παιδιά με διαβήτη, Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑΜΕΑ νομού Αττικής και Νήσων, Σύλλογοι Χρονίως Πασχόντων, κ.ά.).
Επειδή έχει προκληθεί μεγάλη αναστάτωση και επιπρόσθετο στρες στους ασθενείς με διαβήτη και στις οικογένειές τους,
Επειδή ελλοχεύει ο κίνδυνος δημιουργίας προβλημάτων διάθεσης ιατροτεχνολογικών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας στην ελληνική αγορά,
Επειδή η υγεία είναι αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών και η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει την ισότιμη πρόσβαση των ασθενών σε σύγχρονες θεραπευτικές λύσεις και ιατροτεχνολογικά προϊόντα και όχι να τους καθιστά ουραγούς της επιστήμης και της τεχνολογικής εξέλιξης,
Επειδή πρωτεύων στόχος του Υπ. Υγείας οφείλει να είναι η εξάλειψη των ανισοτήτων στην υγεία και η ανατροπή της επικρατούσας αντίληψης ότι «μόνο όποιος έχει χρήματα μπορεί να γιατρευτεί»,
Επειδή σε ένα κοινωνικό κράτος δικαίου, δεν νοούνται ωφελιμιστικές λογικές και υπολογισμοί κόστους – οφέλους από την πλευρά της Πολιτείας,
Επειδή δεν είναι αποδεκτή η περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση ευάλωτων πολιτών σε μια εποχή που η ακρίβεια έχει λάβει καθολικό χαρακτήρα και το κόστος ζωής είναι δυσβάσταχτο,
Ερωτάσθε κύριε Υπουργέ:
- Έχετε λάβει γνώση του προβλήματος και της αναστάτωσης που έχει προκαλέσει στους ασθενείς με διαβήτη η απόφαση του ΕΟΠΥΥ να μειώσει την τιμή αποζημίωσης των αναλωσίμων για τη διαβητική νόσο;
- Πώς καθορίστηκαν οι τιμές των προϊόντων που ενέταξε ο ΕΟΠΥΥ στο Μητρώο των Αποζημιούμενων Προϊόντων του; Ακολουθήθηκε η ενδεδειγμένη διαδικασία για τον προσδιορισμό της ανώτατης τιμής αποζημίωσης των προϊόντων, με βάση τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων τιμών αγοράς σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ν. 4461/2017 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει);
- Πώς θα αποτρέψετε τον κίνδυνο απόσυρσης ιατρο-τεχνολογικών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας από την ελληνική αγορά, που θα σήμαινε πισωγύρισμα στην αντιμετώπιση του διαβήτη Τ1 και υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των διαβητικών ασθενών, ιδιαίτερα βρεφών και παιδιών;
- Πρόκειται να αναθεωρήσει ο ΕΟΠΥΥ την επίμαχη απόφαση (ΦΕΚ 4204/τ.Β/08/08/2022) και να προχωρήσει σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τις προμηθεύτριες εταιρείες, προκειμένου να πετύχει καλύτερες τιμές στην αποζημίωση των συστημάτων παρακολούθησης της γλυκόζης στο αίμα, αντί να εξισώνει όλους τους αισθητήρες γλυκόζης, ανεξαρτήτου τεχνολογίας και κλινικού αποτελέσματος;
- Με ποιο τρόπο θα διασφαλίσετε την απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των πασχόντων στα νέα ιατροτεχνολογικά υλικά για τον Διαβήτη;
- Θα φροντίσετε να υπάρξει δωρεάν παροχή των αναγκαίων αναλώσιμων μέτρησης και ρύθμισης της γλυκόζης στο αίμα για τους ανασφάλιστους διαβητικούς;
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube