”Εκτός από εξαρτητική ουσία με σοβαρές κοινωνικές παρενέργειες , το αλκοόλ αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα Δημόσιας Υγείας που επιβαρύνει πολλαπλά τον εξαρτημένο, το περιβάλλον του και το Σύστημα Υγείας .” είπε ο Υπουργός Υγείας Α.Ξανθός παρέμβαση που έκανε στην συζήτηση για την αντιμετώπιση της επιβλαβούς χρήσης αλκοόλ στην σύνοδος Υπουργών Υγείας , Ταλλίν.
Συνεχίζοντας τόνισε ” Είναι αλήθεια ότι στην Ελλάδα λειτουργεί ένα διαφορετικό μοντέλο κατανάλωσης αλκοόλ ως συστατικό στοιχείο της κοινωνικότητας των ανθρώπων και , ακριβώς γι’ αυτό, η κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι συγκριτικά χαμηλότερη από το μέσο όρο των χωρών που συμμετείχαν σε πανευρωπαϊκή έρευνα το 2014-2016. Στην Ελλάδα παρατηρείται το χαμηλότερο ποσοστό εβδομαδιαίας κατανάλωσης στο σπίτι, αλλά το ποσοστό κατανάλωσης σε χώρους εστίασης και αναψυχής βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Επίσης είναι γεγονός ότι στη χώρα μας παρατηρείται αύξηση της υπερβολικής, ανά περίσταση, κατανάλωσης στους εφήβους και αύξηση της «βαριάς χρήσης» ειδικά στην περιφέρεια, ότι διαπιστώνεται εύκολη πρόσβαση και προμήθεια μη τυποποιημένων οινοπνευματωδών ποτών σε ποσοστό πάνω από 40% που καθιστούν τα μέτρα ελέγχου της προσφοράς ( πχ. φορολόγηση) λιγότερο αποτελεσματικά και ότι υπάρχει υψηλό ποσοστό ατόμων ( 10,8%) που αναφέρουν ότι υπήρξαν επιβάτες σε όχημα του οποίου ο οδηγός είχε καταναλώσει πολύ αλκοόλ.”
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, είπε ο Α. Ξανθός ” το Υπουργείο Υγείας προωθεί την αναδιοργάνωση του θεσμικού πλαισίου που αφορά συνολικά τις εξαρτήσεις , συμπεριλαμβανομένου του αλκοόλ , και την εκπόνηση ενιαίου εθνικού στρατηγικού σχεδίου πρόληψης και αντιμετώπισης τους .”
Οι προτεραιότητες του στρατηγικού σχεδιασμού είναι : γεωγραφική κάλυψη όλης της επικράτειας, ενίσχυση της δυνατότητας πλήρους απεξάρτησης και κοινωνικής επανένταξης καθώς και ειδική φροντίδα των ευάλωτων πληθυσμών . Σχεδιάζονται , με χρηματοδότηση από διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ , πολυδύναμα κέντρα αντιμετώπισης όλου του φάσματος των εξαρτήσεων ειδικά στην περιφέρεια, κινητές μονάδες για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε μη αστικές περιοχές, νέες μονάδες σωματικής αποτοξίνωσης ( από οπιούχα και αλκοόλ) , μονάδες απεξάρτησης από το αλκοόλ και τις αναδυόμενες εξαρτήσεις( διαδίκτυο, τζόγος) και προγράμματα κοινωνικής ένταξης εστιασμένα στις ανάγκες κάθε ομάδας του πληθυσμού-στόχου. Τέλος, κρίσιμο ρόλο μπορεί να διαδραματίσει η ανάπτυξη της ΠΦΥ και η προτεραιότητα στην καθολική , ισότιμη και εύκολη πρόσβαση στις δημόσιες δομές , η έμφαση στην πρόληψη και στην παρέμβαση σε επίπεδο κοινότητας , η εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας στη διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με το αλκοόλ και η δικτύωση των δομών της ΠΦΥ με τις αντίστοιχες της Ψυχικής Υγείας και της αντιμετώπισης των εξαρτήσεων.
Είναι αναγκαία επίσης τα μέτρα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, επισήμανσης των διατροφικών πληροφοριών ( θερμιδικό φορτίο) που αφορούν τα αλκοολούχα ποτά καθώς και αυστηρού ελέγχου της οδηγικής συμπεριφοράς σε σχέση με το αλκοόλ. Σε κάθε περίπτωση ο ελέγχος της διαφήμισης και της πρόσβασης των ανηλίκων στην αγορά αλκοόλ, καθώς και η αποτροπή της χρήσης του από τις έγκυες , πρέπει να αποτελεί συστατικό στοιχείο της πολιτικής πρόληψης και περιορισμού της κατάχρησης αλκοόλ. Η ρύθμιση της διαθεσιμότητας αλκοόλ σε ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού , η αναβαθμισμένη επιτήρηση του προβλήματος σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο , η επιστημονική τεκμηρίωση μέσω της CNAPA ( Επιτροπή εθνικής πολιτικής και δράσης για το αλκοόλ) και η προώθηση κοινών δράσεων όπως η RARHA( Reducing Alcohol Related Harm) για τη μείωση της βλάβης , μπορούν να είναι στοιχεία μιας ευρωπαϊκής πολιτικής πρόληψης και δραστικής αντιμετώπισης αυτής της εξάρτησης που αποτελεί αυξανόμενη απειλή για τη Δημόσια Υγεία , την κοινωνική συνοχή και την ευημερία σε όλες τις χώρες.