Πολιτική Υγείας

Όλα όσα είπε ο Βασίλης Κικίλιας στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στη Βουλή

Όλα όσα είπε ο Βασίλης Κικίλιας στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στη Βουλή
Your browser does not support the video tag. ’Την επιτυχία αντιμετώπισης του κοροναϊού πιστώνεται πρωτίστως, το κορυφαίο ανθρώπινο δυναμικό που στελεχώνει το Εθνικό Σύστημα Υγείας.’’ είπε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας στην ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με την οποία ενημέρωσε τη Βουλή για την αντιμετώπιση του κορονάϊού. Ενώ, τόνισε ότι στόχος μας […]

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

’Την επιτυχία αντιμετώπισης του κοροναϊού πιστώνεται πρωτίστως, το κορυφαίο ανθρώπινο δυναμικό που στελεχώνει το Εθνικό Σύστημα Υγείας.’’ είπε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας στην ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με την οποία ενημέρωσε τη Βουλή για την αντιμετώπιση του κορονάϊού. Ενώ, τόνισε ότι στόχος μας να φτάσουμε τις 1.200 ΜΕΘ, δηλαδή για πρώτη φορά στην ιστορία του νεότερου ελληνικού κράτους να είμαστε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που είναι 12 κρεβάτια ΜΕΘ για 100.000 πολίτες είπε ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας στην ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων με την οποία ενημέρωσε τη Βουλή για την αντιμετώπιση του κορονοϊού.

Ανέφερε ότι το ΕΣΥ έχει ήδη ενισχυθεί με νέο προσωπικό, το οποίο χθες ήταν 4.150, ενώ οι εγκρίσεις ξεπερνούν τις 5.000. Από αυτούς οι 495 είναι γιατροί, 2.085 νοσηλευτικό και 1.570 λοιπό προσωπικό, “όταν ο αρχικός προγραμματισμός μιλούσε για 2.000 προσλήψεις.


Αναλυτικότερα στην ομιλία ανέφερε ο κ. Κικίλιας τα παρακάτω : Οι ιατροί, οι νοσηλευτές, το διοικητικό και παραϊατρικό προσωπικό, οι διασώστες και τα πληρώματα του ΕΚΑΒ, όλο το προσωπικό, οι τραπεζοκόμοι, οι καθαρίστριες, όλος ο κόσμος που προσπάθησε και έδωσε τον καλύτερό του εαυτό σε αυτή την τεράστια υγειονομική κρίση. Οι επιστήμονες και το προσωπικό του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας. Είχα πει πριν μερικούς μήνες από εδώ, το βήμα της Βουλής, ότι οι νέοι επιστήμονες του ΕΟΔΥ θα αποδείξουν την αξία τους και θα γίνει και ένα rebranding του Οργανισμού για να προσφέρει πραγματικά στον τομέα της Δημόσιας Υγείας. Η εξονυχιστική ιχνηλάτηση από το πρώτο κιόλας κρούσμα – θυμίζω ότι άλλες χώρες έχουν παρατήσει την ιχνηλάτηση πολλές εβδομάδες πίσω, δυστυχώς με κακά αποτελέσματα – δείχνει ότι ο ΕΟΔΥ αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του Υπουργείου Υγείας και στάθηκε επάξια στην προσπάθεια που καταβάλλαμε. >Επίσης, ισάξιος έπαινος πρέπει να αποδοθεί στους επαγγελματίες υγείας, τους ιδιώτες ιατρούς, τους φαρμακοποιούς, όλους αυτούς που συνέβαλαν τα μέγιστα σε αυτή την προσπάθεια.

Την ίδια στιγμή που ισχυρά υγειονομικά συστήματα πλούσιων χωρών δεν άντεξαν την πίεση του κορονοϊού, στην Ελλάδα η έγκαιρη λήψη μέτρων από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και η ανθρώπινη ασπίδα που δημιούργησαν οι Έλληνες – με την υπεύθυνη στάση ατομικής συνείδησης και κοινωνικής ευθύνης που επέδειξαν – έχει αναδείξει τη χώρα μας στο πλέον πετυχημένο παράδειγμα διαχείρισης υγειονομικής κρίσης.

Με το επιχειρησιακό σχέδιο μας για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αποφύγαμε πολύ δύσκολες καταστάσεις που βιώνει η δυτική Ευρώπη και η βόρεια Αμερική ακόμα και τώρα. Πετύχαμε γιατί ήμασταν προετοιμασμένοι για το χειρότερο και αξιοποιήσαμε όλες τις δυνάμεις του Κράτους και της κοινωνίας.Κι όλα αυτά, για να διαφυλάξουμε το υπέρτατο αγαθό της Δημόσιας Υγείας, το υπέρτατο αγαθό της ζωής.

 

Σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση του νέου κοροναϊού

Οφείλω έναν απολογισμό προς το Σώμα όσων έχουν γίνει αυτούς τους κρίσιμους μήνες. Θυμίζω ότι από τα μέσα Ιανουαρίου μέχρι και σήμερα, όταν ο κορονοϊός αφορούσε μόνο την Κίνα, θέσαμε το ΕΣΥ και όλους τους φορείς του Υπουργείου Υγείας σε επιχειρησιακή ετοιμότητα για τη διαχείριση μιας πιθανής, τότε, κρίσης.

Τον ίδιο μήνα, εκπονήσαμε με τον ΕΟΔΥ ένα σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού, που, ομολογώ, τότε δεν φανταζόμασταν το μέγεθος στο οποίο θα εξελισσόταν.

Ήμασταν και είμαστε από τη πρώτη στιγμή, σε άμεση επαφή με τον ΠΟΥ και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Λοιμώξεων, από τους οποίους παίρνουμε σαφείς οδηγίες και συνεργαζόμαστε σε επιστημονικό επίπεδο και η Επιτροπή Λοιμωξιολόγων-Επιδημιολόγων του Υπουργείου και ο ΕΟΔΥ.

Ορίσαμε 13 νοσοκομεία αναφοράς σε όλες τις Υγειονομικές Περιφέρειες της χώρας και πραγματοποιήσαμε πριν έχουμε κρούσμα στην Ελλάδα, υπό τον συντονισμό του ΕΚΑΒ, πάνω από 30 ασκήσεις ετοιμότητας

Εμπιστευθήκαμε τους ειδικούς και ορίσαμε την Επιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων και τον κ. Σωτήρη Τσιόδρα, ως εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας για το νέο κορονοϊό.

Οργανώσαμε ένα πολύ μεγάλο δίκτυο πληροφοριών για το νέο κορονοϊό, με έμφαση στην επιστημονική ανάλυση των δεδομένων και την παροχή οδηγιών προς όλους τους φορείς της χώρας, δημόσιους και ιδιωτικούς, αλλά και προς τους πολίτες. Αξίζει να αναφερθεί ότι οργανώσαμε ένα call center στον ΕΟΔΥ, 250 ατόμων τη βάρδια τελικά, που πάλι δεν άντεξε το βάρος των τηλεφωνημάτων και της ανάγκης του ελληνικού λαού σε κάποια εποχή που είχαμε φτάσει στο peak της νόσου.

Είμαστε σε τακτική επαφή με την κινεζική πρεσβεία – προσωπικά συναντήθηκα με την Κινέζα πρέσβειρα ήδη από τα μέσα Ιανουαρίου –  με τον πρέσβη των Η.Π.Α., με όλους τους συναδέλφους στην Ε.Ε, από κοντά στην αρχή και μετά με τηλεδιασκέψεις. Αναφέρω τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας γιατί, όπως γνωρίζετε, με την ύφεση της νόσου που παρατηρήθηκε στην Κίνα, είχαμε την ευκαιρία να προμηθευτούμε Μέσα Ατομικής Προστασίας.

Εκεί μαίνεται ακόμα ένας τεράστιος «πόλεμος» υγειονομικού υλικού. Ένας πόλεμος που δεν δείχνει ούτε αλληλεγγύη, ούτε συνεργασία των χωρών και πάντως, χωρίς αξιακό κώδικα και κανόνες. Αρκεί να πω εδώ, και δεν θα αναφέρω συγκεκριμένες χώρες, ότι επισήμως και ανεπισήμως μπλοκαρίστηκαν φορτία, κλάπηκαν φορτία, πτήσεις τσάρτερ και cargo δεν έφτασαν ποτέ στον προορισμό τους, πωλήθηκαν και αγοράστηκαν αμφιβόλου ποιότητας υλικά: από τεστ μέχρι Μέσα Ατομικής Προστασίας. Τέτοια συνθήκη και κατάσταση δεν έχει ξαναγνωρίσει η ανθρωπότητα

Τελικά, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χτύπησε το «καμπανάκι» και μίλησε για τον κίνδυνο του κορονοϊού. Όλα αυτά προτού σημειωθεί κρούσμα στην Ευρώπη.

Στις 26 Φεβρουαρίου, στην Ελλάδα εμφανίστηκε το πρώτο κρούσμα κορονοϊού. Την ίδια μέρα, έπειτα από εντολή του Πρωθυπουργού ανακοίνωσα την αναβολή των καρναβαλικών εκδηλώσεων και στις 10 Μαρτίου την αναστολή λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών δομών της χώρας,.

 

Γενικό lockdown

Στις 22 Μαρτίου, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προχώρησε σε γενικό lockdown.

Η Ελλάδα τότε είχε 15 θανάτους, την ίδια στιγμή που γειτονικές μας χώρες, μετρούσαν, δυστυχώς, αρκετές χιλιάδες.

Η πανδημία απέδειξε ότι πολιτική δεν είναι η επικοινωνία και οι μεγαλοστομίες, αλλά η εγγύηση και η διασφάλιση της ζωής των πολιτών.

Το μετρήσιμο αποτέλεσμα.

Το σχέδιό που εκπονήσαμε ξεκινούσε από τις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.

Παραλάβαμε 565 κλίνες ΜΕΘ και τις αυξήσαμε, χρησιμοποιώντας όλα τα δυνατά εργαλεία που είχαμε, σε 1017. Αυτό δεν αποτελεί μομφή για την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, γιατί το πρόβλημα με τις ΜΕΘ στην Ελλάδα ήταν διαχρονικό σε όλη τη Μεταπολίτευση. Και αν μας δίνεται μια δυνατότητα τώρα να δημιουργήσουμε μόνιμες, νέες ΜΕΘ, μέσα από αυτή την κρίση, που να μείνουν παρακαταθήκη και προίκα στον ελληνικό λαό, αυτό πρέπει να πιστωθεί παντού.

Φτάσαμε να διαθέτουμε 1017 κλίνες ΜΕΘ. Δεν χρησιμοποιήσαμε για τον κορονοϊό ούτε το 1/3. Τώρα έχουμε φτάσει τις 995 γιατί σιγά-σιγά κλίνες ΜΑΦ, καρδιοχειρουργικής, νευροχειρουργικής που μετατρέψαμε σε ΜΕΘ βάζοντας αναπνευστήρες, μόνιτορς, προσωπικό, με το πρόγραμμα που έχουμε φτιάξει τις επιστρέφουμε σταδιακά στην αρχική τους φάση και ειδικότητα.

Έχουμε 995 κλίνες ΜΕΘ που αναλογούν σε 820 στα νοσοκομεία του ΕΣΥ (φτάσαμε 840), 143 στις ιδιωτικές κλινικές (φτάσαμε 145) και 32 στα στρατιωτικά νοσοκομεία. Από αυτές οι 352 χρησιμοποιήθηκαν ως κλίνες COVID (τώρα είναι 286), εκ των οποίων οι 349 (τώρα 283) είναι στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και 67 (τώρα 59) είναι Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας.

 

Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΚΕΠΥ, τον Ιούλιο του 2019 οι λειτουργικές κλίνες ΜΕΘ σε νοσοκομεία του ΕΣΥ στη χώρα ήταν 557. 

Υπήρχαν επίσης κλίνες σε Μονάδες Αυξημένης Φροντίδας (για καρδιολογικά, αναπνευστικά ή άλλα περιστατικά) ή θάλαμοι λοιμώξεων, που δεν είχαν το σύνολο του απαραίτητου εξοπλισμού (αναπνευστήρες, ειδικά μόνιτορ) ή/και το εξειδικευμένο προσωπικό για να λειτουργήσουν ως κλίνες  Εντατικής Θεραπείας για την αντιμετώπιση της νόσου COVID-19.

Στόχος μας, από τη πρώτη στιγμή, ήταν να υπάρξει δυνατότητα για νοσηλεία πιθανού κρούσματος COVID-19 σε κατάλληλα εξοπλισμένη κλίνη ΜΕΘ, χωρίς τον κίνδυνο να μολυνθούν πάσχοντες από άλλα νοσήματα που νοσηλεύονταν ήδη στις ΜΕΘ.

Ένας μεγάλος κίνδυνος που υπήρχε στην αρχή ήταν εάν θα λειτουργούσαν ΜΕΘ μικτά με κρούσματα COVID και άλλες σοβαρές παθήσεις. Κάτι τέτοιο θα κόστιζε σε ανθρώπινες ζωές. Αυτό, δηλαδή, που σε άλλες χώρες κόστισε πολλές ζωές και θανάτους σε υγειονομικό προσωπικό, το οποίο μολύνθηκε μέσα στις ΜΕΘ ή γενικότερα στα νοσοκομεία.

Κάναμε έγκαιρα αυτό τον διαχωρισμό και με τις Επιτροπές Λοιμώξεων στα Νοσοκομεία έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να προστατεύσουμε το υγειονομικό μας προσωπικό. Μένει ακόμα δρόμος στο να γίνουν κτήμα μας οι κανόνες υγιεινής για όλους: ασθενείς, ιατρούς, νοσηλευτές, παραϊατρικό προσωπικό και συγγενείς-επισκέπτες, έτσι ώστε να πέσει κι άλλο το ποσοστό των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων και να αυξηθεί το ποσοστό επιβίωσης και στις ΜΕΘ, ένα κρίσιμο ποιοτικό στοιχείο για το Ε.Σ.Υ..

 

Κινηθήκαμε σε τέσσερις άξονες.

Να χρησιμοποιηθούν κλίνες ΜΕΘ που ήταν ήδη λειτουργικές και μπορούσαν να εκκενωθούν από άλλα περιστατικά, ώστε να διατεθούν στο σύνολό τους για τη νοσηλεία περιστατικών  COVID-19.

Να λειτουργήσουν νέα κρεβάτια ΜΕΘ, που ήταν κλειστά λόγω ελλείψεων σε εξοπλισμό ή προσωπικό.

Να αναβαθμιστούν για να λειτουργήσουν ως κλίνες ΜΕΘ κάποιες κλίνες ειδικών μονάδων (όπως μονάδων αυξημένης φροντίδας [ΜΑΦ], μονάδων ειδικών λοιμώξεων [ΜΕΛ],  θαλάμων αρνητικής πίεσης).

Επιλέχθηκαν κλίνες που ήταν απομονωμένες, οι οποίες εξοπλίστηκαν και στελεχώθηκαν κατάλληλα, ώστε να μπορούν να  λειτουργούν ως κλίνες ΜΕΘ για την αντιμετώπιση της νόσου COVID-19.

Χρησιμοποιήθηκαν και κλίνες στρατιωτικών νοσοκομείων, στα οποία μπορούν να νοσηλεύονται πολίτες.

Χρησιμοποιήσαμε και κλίνες ιδιωτικών θεραπευτηρίων χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τον πολίτη.

Και θα κάνουμε ό,τι ακόμα χρειαστεί για να αξιοποιήσουμε όσα περισσότερα κρεβάτια μπορούμε.

Στόχος μας να φτάσουμε τις 1200 ΜΕΘ, στο τέλος του 2020, ενδεχομένως και νωρίτερα. Μόνιμες κλίνες ΜΕΘ, δηλαδή για πρώτη φορά στην ιστορία του νεότερου ελληνικού Κράτους να είμαστε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που είναι 12 κρεβάτια ΜΕΘ για 100.000 πολίτες.

Έχουμε ως απόλυτη προτεραιότητα τη ζωή των ασθενών και όλοι μας πιστεύω πως συμφωνούμε στην προτεραιότητα της ζωής.

Η ζωή είναι προϋπόθεση ύπαρξης όλων των άλλων αξιών και είναι εκτός οποιασδήποτε σύγκρισης ή ιεράρχησης.

Φυσικά, χωρίς το απαραίτητο ιατρονοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό, δεν θα  μπορούσε να λειτουργήσει ένα τόσο μεγάλο σχέδιο.

Πάμε στις προσλήψεις, Ενισχύσαμε το Ε.Σ.Υ. με νέο προσωπικό, το οποίο έχει ήδη ξεπεράσει τις 4.000. Χθες ήταν 4.150: 495 ιατροί, 2085 νοσηλευτικό και 1.570 λοιπό υγειονομικό προσωπικό, όταν ο αρχικός προγραμματισμός μιλούσε για 2.000. Οι εγκρίσεις προσλήψεων που έχουμε ξεπερνούν πλέον τις 5.000.

Είναι μια ακόμα σαφής απόδειξη, ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν λογάριασε το κόστος προκειμένου να ενισχύσει σε έμψυχο δυναμικό τις Μονάδες Υγείας σε όλη τη χώρα.

Καλύψαμε πάγιες ελλείψεις του παρελθόντος, ενισχύοντας αποφασιστικά κρίσιμους τομείς του συστήματος υγείας, όπως ο νοσηλευτικός.

Την επόμενη μέρα της κρίσης, είναι δέσμευση της Κυβέρνησής μας πως θα μονιμοποιηθούν στο ΕΣΥ όλοι οι επικουρικοί νοσηλευτές, ενώ βρίσκονται στο τελικό στάδιο πρόσληψης 942 μόνιμοι ιατροί.

Να μιλήσω για την ψηφιακή πλατφόρμα. Μια δυσλειτουργία που παρατηρήθηκε είναι η δυνατότητα να γνωρίζουμε τις αποφάσεις άλλων ευρωπαϊκών χωρών σχετικά με το κλείσιμο χώρων, με πολιτικές αποφάσεις, με επιστημονικές αποφάσεις. Προτείναμε στις 13 Φεβρουαρίου, στην πρώτη έκτακτη Σύνοδο Υπουργών Υγείας στις Βρυξέλλες, τη δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας ειδικών επιστημόνων μεταξύ των κρατών μελών, η οποία έγινε πράξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 22 Απριλίου.

Χρειαζόταν μια τέτοια πλατφόρμα, γιατί, δυστυχώς, παρατηρήθηκε το φαινόμενο εν μέσω πανδημίας και κρίσης, να μαθαίνουμε τις αποφάσεις, πολιτικές ή επιστημονικές, των γειτονικών χωρών που μας επηρεάζουν άμεσα, από τις εφημερίδες και το διαδίκτυο. Αυτό έδειξε ότι η Ευρώπη έχει πολλά βήματα ακόμα να κάνει στον τομέα της Δημόσιας Υγείας, στην ανταλλαγή πληροφοριών και στη συνεργασία.

Είναι προφανές ότι ο τρόπος που λειτουργεί στην ακτοπλοΐα ή στις αερομεταφορές η Ιταλία, επηρεάζει και εμάς, την Ελβετία, τη Γερμανία, τη Γαλλία. Και εμείς το ίδιο κ.ο.κ.

Έχει έρθει η ώρα να μιλάμε για αλληλεγγύη και να την εννοούμε κιόλας με πράξεις.

Η πρωτοφανής αυτή πανδημία ανέτρεψε ιδανικά και πρότυπα ετών, επαναθέτοντας τον ανθρωπισμό στη θέση της καθοδηγητικής ιδέας του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Δεν είναι υπερβολή να πω, ότι τους τελευταίους μήνες ζήσαμε μια επανάσταση του ανθρωπισμού και της ευθύνης.

Αλλά σε επίπεδο παρασκηνίου δεν ήταν πάντα έτσι.

Ένα από τα βασικότερα εμπόδια που αντιμετωπίσαμε αφορά τις δυνατότητες και τον τρόπο πρόσβασης της κάθε χώρας σε προμήθειες ιατροφαρμακευτικών και υγειονομικών υλικών.

Θυμίζω ότι την τελευταία μέρα πριν η Ινδία απαγορεύσει τις εξαγωγές, μπορέσαμε να προμηθευτούμε τη βασική πρώτη ύλη για να παραχθεί η χλωροκίνη.

Ακόμα και τώρα διεξάγεται μια τεράστια διπλωματική και εμπορική μάχη για τις προμήθειες που κάθε χώρα οφείλει να διασφαλίσει για τους πολίτες της. Τα βασικά κύρια χαρακτηριστικά των Μέσων Ατομικής Προστασίας, κυρίως για τις ΜΕΘ, τις ΜΑΦ, τις κλινικές COVID είναι εξασφαλισμένα ανάλογα με το ρυθμό αύξησης των κρουσμάτων, για ένα σχετικό χρονικό διάστημα. Πρέπει να γίνει πρόβλεψη και για το δεύτερο κύκλο της πανδημίας και να οργανωθεί σε έναν μόνιμο back up μηχανισμό για τη χώρα.

Η πραγματικότητα είναι ότι ακόμα και για κραταιά υγειονομικά συστήματα χωρών με τεράστια οικονομική ισχύ, υπήρξε ζητούμενο η απλή χειρουργική μάσκα για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές.

Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αντιμετώπισε την τεράστια αυτή πρόκληση με επιτυχία.

Οργανώσαμε μια άνευ προηγουμένου αερογέφυρα προμηθειών, που τόσο μεγάλη ανάγκη είχαν οι γιατροί, οι νοσηλευτές και το παραϊατρικό προσωπικό των νοσοκομείων μας. Σας θυμίζω ότι Μάρτιο και Απρίλιο υπήρχε μεγάλος περιορισμός των πτήσεων, ακόμα και των πληρωμάτων που θα πήγαιναν στην Κίνα, ώστε να μπορέσουν να πάρουν τις ειδικές άδειες και να μεταφέρουν το υγειονομικό υλικό, ει δυνατόν χωρίς stop over, γιατί άλλες χώρες που λειτούργησαν με cargo πτήσεις stop over τους δεσμεύθηκε το εμπόρευμα.

 Συμβολή της ΙΦΕΤ Α.Ε., του ΕΟΦ, της ΕΚΑΠΥ

Είναι τεράστια η συμβολή της ΙΦΕΤ Α.Ε., του ΕΟΦ, της ΕΚΑΠΥ και του γ.γ. του Υπουργείου Εξωτερικών σε αυτή την προσπάθεια του «χτισίματος» αυτής της αερογέφυρας. Και θέλω να τους ευχαριστήσω όλους. Ένα δείγμα του πώς προσωπικά αντιλαμβάνομαι τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργεί το ελληνικό Δημόσιο, πέρα και έξω από τα κομματικά όρια, είναι ότι ενώ υπήρχε από την ΠΝΠ η δυνατότητα να ανατεθεί αυτός ο ρόλος στον ΕΟΔΥ ή στην ΑΕΜΥ ή σε οποιονδήποτε φορέα που μπορεί να είχα διορίσει τον Πρόεδρο, αποφάσισα η διαδικασία να τρέξει μέσα από την ΙΦΕΤ Α.Ε.. Πρόεδρός της τα τελευταία 4,5-5 χρόνια είναι ο κ. Πανταζής και υπήρξε μια πάρα πολύ καλή επιλογή, ένας πολύ σοβαρός άνθρωπος και εξαιρετικός επαγγελματίας

Θέλω να ευχαριστήσω και τους ιδιώτες για την πού σημαντική, κομβική βοήθεια που έδωσαν, η οποία απάλλαξε και από κόστη και βάρη το ελληνικό Δημόσιο, σε μια εποχή που δεν περισσεύουν τα χρήματα από τον Έλληνα φορολογούμενο. Το ελληνικό Δημόσιο δεν είναι κάτι θεωρητικό, άυλο, ένας κουμπαράς με χρήματα. Είναι τα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων.

865 Φορείς / Οργανισμοί / Ιδιώτες έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία δωρεάς μέσω της ΙΦΕΤ Α.Ε. και του Υπουργείου Υγείας. Συνολικά, οι δωρεές ξεπερνούν τα 89 εκ. ευρώ, ενώ  άλλοι 226 Φορείς / Οργανισμοί/ Ιδιώτες έχουν εκδηλώσει πρόθεση δωρεών ύψους περίπου 8,8 εκ. ευρώ, στις οποίες αναμένουμε να ολοκληρωθούν διαδικασίες.

Φυσικά, όπως έχουμε δεσμευθεί, μόλις ολοκληρωθεί όλη αυτή η διαδικασία, όλα τα πρακτικά θα κατατεθούν στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.

Σε αυτή την προσπάθεια βοήθησε εθελοντικά η εταιρεία Ντελόιτ και την ευχαριστούμε για τη σημαντική βοήθειά της.

Υπάρχει φυσικά και μια Επιτροπή πολύ υψηλού κύρους, με Πρόεδρο τον πρώην Πρόεδρο του ΣτΕ, τον κ. Ρίζο και μέλη τον πρώην Πρύτανη του ΕΚΠΑ, τον κ. Κίττα και τον Καθηγητή Οικονομικών, τον κ. Μπουραντά. Η Επιτροπή επιβλέπει αυτή τη διαδικασία και στη διεκπεραίωσή της και απολογιστικά.

 Συνεχίζουμε με το σχεδιασμό. Όπως είπε κι ο Πρωθυπουργός, «χτίζουμε ένα νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας». Μετατρέψαμε τη κρίση σε ευκαιρία, επιταχύνοντας την αναμόρφωση του ΕΣΥ, που ήδη είχαμε ξεκινήσει μετά τις εκλογές του Ιουλίου του 2019.

Αυτή η προσπάθεια όχι απλά δεν ανεστάλη, αλλά εντάθηκε μέσα στην κρίση και θα ενταθεί ακόμα περισσότερο τους επόμενους μήνες.

Πρώτον, διότι υπάρχει η ισχυρή πολιτική βούληση αλλά και η απαιτούμενη εθνική συναίνεση.

Δεύτερον, διότι διαθέτουμε τους απαιτούμενους πόρους και σ’ αυτό, πέρα από τα κοινοτικά και κρατικά κονδύλια, προστίθενται σημαντικά κονδύλια από τις δωρεές του ιδιωτικού τομέα.

Τρίτον, διότι αποδείχτηκε στην πράξη, για την ακρίβεια στην πιο ακραία συνθήκη, ότι η Ελλάδα διαθέτει κορυφαίο ανθρώπινο δυναμικό, ιατρούς, νοσηλευτές, τραυματιοφορείς, παραϊατρικό προσωπικό, επιστήμονες στα εργαστήρια μας και κορυφαίους ερευνητές.

Ακολουθήσαμε και ακολουθούμε τα πρωτόκολλα που μας εισηγείται η αρμόδια Επιστημονική Επιτροπή των κορυφαίων λοιμωξιολόγων, επιδημιολόγων και εντατικολόγων της χώρας. Με βάση αυτά ενεργήσαμε, ενεργούμε και θα ενεργούμε. Μέχρι στιγμής, η πρακτική αυτή δικαιώνει τις επιλογές μας.

Τέταρτον, διότι μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης,  είναι καιρός νομίζω να κοιτάξουμε και πέρα από τους αριθμούς.

Τους Έλληνες, την καλή υγεία και την αξιοπρεπή νοσηλεία τους.

Πετύχαμε όχι επειδή νικήσαμε την αρρώστια, αλλά επειδή νικήσαμε την νοοτροπία και τις αδυναμίες του χθες.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα «Νοσοκομεία 2020», έχουμε εκπονήσει μακροπρόθεσμο σχέδιο δράσης από τον προηγούμενο Ιανουάριο. Οι βασικές του γραμμές δεν αλλάζουν. Αποκτήσαμε παραπάνω εμπειρία και θα είμαστε ακόμα καλύτεροι τώρα.

  • Πρώτον, περισσότερες ΜΕΘ και ΜΑΦ.
  • Δεύτερον, στήριξη και περαιτέρω προσλήψεις στο ΕΣΥ.

Τρίτον, θυμίζω την καμπάνια που κάναμε για τους εμβολιασμούς για τη γρίπη, πόσο σημαντική αποδείχθηκε στην πορεία. Το 2019 εμβολιάστηκαν 1.000.000 παραπάνω συμπολίτες μας από το 2018 και φέτος φιλοδοξούμε να πάμε ακόμα καλύτερα. Ο Υφυπουργός, ο κ. Κοντοζαμάνης έχει κάνει πολύ μεγάλες προσπάθειες για να έχουμε ακόμα μεγαλύτερη δυνατότητα εμβολιασμού και για τους υγειονομικούς μας και για το γενικό πληθυσμό. Τονίζω ότι, ελπίζοντας πως ο δεύτερος κύκλος δεν θα είναι μεγάλος, εμείς προγραμματίζουμε έχοντας υπ’ όψιν ότι αυτός θα συμπέσει ο ιός της γρίπης με την COVID-19 στα νοσοκομεία μας και στις ΜΕΘ και στην πίεση και στο βάρος που θα έχουν.

Τέταρτον, επιμορφωτικά σεμινάρια με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας σε ιατρούς, νοσηλευτές και παραϊατρικό προσωπικό. Η ψηφιακή τεχνολογία είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι των υγειονομικών συστημάτων και αξίζουν αυτοί οι άνθρωποι να τύχουν επιμόρφωσης, σεμιναρίων, να μπορέσουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Πέμπτον, και πολύ σημαντικό για την Κυβέρνησή μας, αξιολόγηση διοικήσεων, διευθύνσεων και δομών. Τι πήγε σωστά και καλά σε αυτή την κρίση και τι πρέπει να βελτιωθεί και να ενισχυθεί.

Ως προς τις ΜΕΘ, στη φιλοσοφία μας, η επόμενη μέρα της κρίσης δεν είναι αύριο, είναι τώρα. Προχωράμε, βάσει σχεδιασμού, στην άμεση κατασκευή νέων μόνιμων ΜΕΘ και στην λειτουργική αναμόρφωση ήδη υπαρχουσών, σε μια σειρά από νοσοκομεία σε όλη την Ελλάδα.

Η απόφασή μου είναι, αναλόγως και ομοίως με την Επιτροπή λοιμωξιολόγων, να υπάρχει Επιστημονική Επιτροπή κορυφαίων εντατικολόγων με βαθιά γνώση στο θέμα, με επικεφαλής  την Καθηγήτρια Πνευμονολογίας και Εντατικής Θεραπείας στο ΕΚΠΑ και στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» κα Αναστασία Κοτανίδου, η οποία θα συνεπικουρείται και από άλλους κορυφαίους εντατικολόγους.

Όσον αφορά στην αναβάθμιση των νοσοκομείων, τα «Νοσοκομεία 2020», θυμίζω ότι λόγω κορονοϊού «φρενάραμε» και τώρα επιταχύνουμε, θα το δείτε από τις επόμενες μέρες στα νοσοκομεία των δύο ΥΠΕ της Αττικής και ακολούθως όλης της χώρας, την ευγενική προσφορά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και δίνουμε άμεσα λύση σε ένα διαχρονικό πρόβλημα.

Ανακαινίζουμε πλήρως και κατασκευάζουμε μέσα στο 2020, 2.857 χώρους Υγιεινής σε όλα τα νοσοκομεία της Αττικής. Αγοράστηκαν όλα τα απαραίτητα κλινοσκεπάσματα – 150.000 σεντόνια, μαξιλάρια και κουβέρτες- για όλα τα  νοσοκομεία της χώρας, κάτι που θα γίνει πράξη εντός δύο μηνών από σήμερα

Σε ό,τι έχει να κάνει με την προετοιμασία εν όψει της πανδημίας, η αρχή μας είναι ότι το μέλλον διαμορφώνεται τη στιγμή που παίρνεται μια απόφαση. Βαδίζουμε γρήγορα, αλλά όχι βιαστικά.

Θέλουμε να αξιολογήσουμε και, ενδεχομένως, να αναθεωρήσουμε πράγματα, ώστε να πάμε ακόμα καλύτερα.

Συγκεκριμένα και κωδικοποιημένα:

Αξιολόγηση των μέτρων που ελήφθησαν, των πρωτοκόλλων, του χρόνου απόκρισης και του βαθμού ετοιμότητας του κάθε νοσοκομείου.

Συγκρότηση Επιτροπής για τον σχεδιασμό και την προετοιμασία ενόψει ενός πιθανού δεύτερου κύματος, στην οποία θα συμμετέχει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, Διοικητές των ΥΠΕ, ΕΟΦ, ΙΦΕΤ, ΕΚΑΒ-ΚΕΠΥ, ΚΕΣΥΠΕ και βέβαια, η ήδη υπάρχουσα Επιτροπή λοιμωξιολόγων.

Σύσταση Παρατηρητηρίου διεθνών ερευνητικών εξελίξεων στον τομέα του φαρμάκου και των εμβολίων, μια μεγάλη αγωνία της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας, το πού οδεύουμε για φάρμακα τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί για άλλες νόσους και πώς μπορούν να επιδράσουν στον κορονοϊό, για νέα φάρμακα τα οποία ενδεχομένως θα βρεθούν και, φυσικά, τα εμβόλια.

Δημιουργία μιας μόνιμης αλυσίδας προμηθειών Μέσων Ατομικής Προστασίας. Θεωρώ ότι στο πρόγραμμα εθνικής ασφάλειας της χώρας, πρέπει πλέον να ενταχθεί και το πρόγραμμα της υγειονομικής ασφάλειας. Η κρίση αυτή απέδειξε ότι η δυνατότητα της πρόσβασης όλων των χωρών σε μια παγκόσμια αγορά Μέσων Ατομικής Προστασίας, δεν είναι δεδομένη και άρα, πρέπει να αναθεωρήσουμε και να βρούμε άλλο τρόπο προμηθειών ή να έχουμε ένα επαρκές στοκ.

Σύνθεση ομάδας εργασίας που θα αποτελείται από στελέχη του Υπουργείου Υγείας, φαρμακευτικών εταιρειών και ιδιωτικών κλινικών, για να δούμε ποιο είναι το απόθεμα και η δυνατότητα παραγωγής από την ελληνική φαρμακοβιομηχανία, η οποία στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και στήριξε σε αυτή την κρίση.

Όπως καταλαβαίνετε, η αναβάθμιση του ΕΣΥ δεν είναι αποτέλεσμα των περιστάσεων. Είναι το αποτέλεσμα του σχεδιασμού και των αποφάσεων που πήραμε.

Να περάσω στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Η πανδημία ανέδειξε τον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στο ΕΣΥ.

Πολύ απλά, αντιμετωπίστηκαν περιστατικά σε πρωτοβάθμιο επίπεδο και έτσι ο κόσμος δεν χρειάστηκε να προσέλθει στα νοσοκομεία. Η κρίση της Δημόσιας Υγείας απέδειξε ότι ο φόρτος στα ΤΕΠ των νοσοκομείων πρέπει να αρχίσει να ξεχωρίζει μεταξύ των περιστατικών που πρέπει να πάνε σε νοσοκομείο και αυτών που μπορούν αν αντιμετωπιστούν από την ΠΦΥ. Αυτός είναι ο στόχος της επόμενης μεταρρύθμισης που σχεδιάζουμε: Ένα πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας, το οποίο οι πολίτες να εμπιστεύονται και να χρησιμοποιούν.

 

Ο ανασχεδιασμός των υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αποσκοπεί:

  • Πρώτον, στη λειτουργία Κέντρων Υγείας αποκλειστικά για τη διαχείριση περιστατικών COVID-19.
  • Δεύτερον, στην έγκαιρη ανίχνευση και διαχείριση ενδεχόμενων κρουσμάτων νέου κορονοϊού, με ήπια συμπτώματα που δεν χρήζουν νοσηλείας, σε δομές της ΠΦΥ.
  • Τρίτον, στην παραπομπή από την ΠΦΥ των περιστατικών που χρήζουν νοσηλείας στα νοσοκομεία.
  • Τέταρτον, στην καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών με χρόνια νοσήματα ή οξεία νόσο, που δεν αφορά σε λοίμωξη του αναπνευστικού, από τις υπόλοιπες δομές της ΠΦΥ. Και όλα αυτά, και με τη χρήση της τηλε-ιατρικής για τους ασθενείς με COVID-19 και τη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου, για την παρακολούθηση των ασθενών που έχουν διαγνωστεί με COVID-19, με στόχο τη διασφάλιση της συνεχούς φροντίδας τους.
  • Μιλάμε για μια νέα πολιτική για τη Δημόσια Υγεία
  • Η κρίση γεννά ευκαιρίες, αλλά και πολλά ερωτήματα.
  • Κανείς δε μπορεί να αμφιβάλλει για την ανάγκη να υπάρξει μια νέα πολιτική για τη Δημόσια Υγεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και στα περισσότερα κράτη μέλη.
  • Υπάρχει επιτακτική η ανάγκη επαναθεμελίωσης του συστήματος Δημόσιας Υγείας σε στέρεες βάσεις
  • Σε όλη την Ευρώπη είδαμε πως τα πιο κραταιά, παραδοσιακά συστήματα υγείας, δέχθηκαν μεγάλο πλήγμα και έδειξαν αδυναμία ανταπόκρισης στη γεωμετρική αύξηση των κρουσμάτων με COVID-19.
  • Δεν είναι θέμα εθνικό, είναι ευρωπαϊκό. H Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει στο σύνολό της, να αναθεωρήσει τον τρόπο που αντιμετωπίζει τα συστήματα υγείας.
  • Σε κάθε χώρα-μέλος πρέπει να υπάρχουν οι υποδομές έκτακτης ανάγκης και κομμάτι της εθνικής ασφάλειας είναι πλέον και το θέμα της υγειονομικής ασφάλειας.

Αναφέρομαι – και θα το δείτε να υλοποιείται –  σε ένα λειτουργικό back up σύστημα ασφαλείας, που θα ενεργοποιείται σε τέτοιες κρίσεις.

Εμείς, πριν την κρίση τρέχαμε ήδη το project  «Νοσοκομεία 2020», το οποίο εκ των πραγμάτων πλέον γίνεται εθνικό project.