Πολιτική Υγείας

Μελέτη: Ιάπωνες μαθητές που πληρούν τις κατευθυντήριες γραμμές για την κίνηση αναφέρουν καλύτερη υγεία

Μελέτη: Ιάπωνες μαθητές που πληρούν τις κατευθυντήριες γραμμές για την κίνηση αναφέρουν καλύτερη υγεία
Ένας περιορισμός του σχεδιασμού αυτής της μελέτης είναι ότι η αιτιώδης συνάφεια δεν μπόρεσε να διαπιστωθεί- με άλλα λόγια, δεν είναι δυνατόν να διαπιστωθεί γιατί κάποιοι μαθητές ανταποκρίθηκαν ή όχι στις κατευθυντήριες γραμμές.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Μελέτη: Πολλές μελέτες έχουν αναφέρει ότι τα παιδιά και οι έφηβοι χρειάζονται επαρκή ύπνο και άσκηση και θα πρέπει να ελαχιστοποιούν τον χρόνο που περνούν κοιτάζοντας την τηλεόραση, τον υπολογιστή ή τις οθόνες των τηλεφώνων. Όμως, η τήρηση των κυβερνητικών συστάσεων σχετικά με αυτές τις συμπεριφορές έχει θετική επίδραση στην υγεία της επόμενης γενιάς; Μια ιαπωνική ερευνητική συνεργασία ανακάλυψε συσχετίσεις μεταξύ της αυτοαναφερόμενης υγείας των μαθητών δημοτικού και γυμνασίου και του πόσο καλά ανταποκρίνονται στις κατευθυντήριες γραμμές για την 24ωρη κίνηση (για τον ύπνο, τη σωματική δραστηριότητα και τον χρόνο που αφιερώνουν στην οθόνη). Πιστεύεται ότι πρόκειται για την πρώτη τέτοια μελέτη που διερευνά αυτές τις συσχετίσεις σε ιαπωνικό πληθυσμό. Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία μέτρων για την προαγωγή της υγείας των παιδιών και των εφήβων που λαμβάνουν υπόψη τις αλληλένδετες σχέσεις μεταξύ αυτών των τριών συμπεριφορών.


Η μελέτη αυτή διεξήχθη από τον επίκουρο καθηγητή Kyan Akira του Πανεπιστημίου Kobe (Μεταπτυχιακή Σχολή Ανθρώπινης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος) και τον καθηγητή Takakura Minoru του Πανεπιστημίου Ryukyus (Επιδημιολογία/Αγωγή Υγείας, Τμήμα Επιστημών Υγείας, Ιατρική Σχολή) και τον καθηγητή Miyagi Masaya (Σχολή Εκπαίδευσης/Μεταπτυχιακή Σχολή Κοινοτικής Δέσμευσης και Ανάπτυξης). Τα αποτελέσματα αυτά δημοσιεύθηκαν στο διεθνές ακαδημαϊκό περιοδικό Public Health στις 18 Νοεμβρίου 2022.

Κύρια σημεία

Αρκετές δυτικές χώρες έχουν εκπονήσει κατευθυντήριες γραμμές που περιγράφουν λεπτομερώς τον συνιστώμενο αριθμό ωρών για σωματική δραστηριότητα, καθιστική συμπεριφορά και ύπνο κατά τη διάρκεια ενός 24ωρου. Ένας αυξανόμενος αριθμός μελετών έχει δείξει μια σχέση μεταξύ της τήρησης αυτών των κατευθυντήριων γραμμών και της συνολικής υγείας, ωστόσο, λίγες έρευνες έχουν διεξαχθεί στην Ιαπωνία. Υπήρξε διαφορά στο ποσοστό των μαθητών δημοτικού (39,2%) και των μαθητών γυμνασίου (10,4%) που δεν πληρούσαν όλες τις συνιστώμενες κατευθυντήριες γραμμές. Για τους μαθητές του γυμνασίου, η ικανοποίηση οποιασδήποτε από τις ακόλουθες συστάσεις κατευθυντήριων γραμμών συσχετίστηκε με καλή υγεία: “μόνο σωματική δραστηριότητα”, “μόνον ύπνος”, “χρόνος οθόνης και ύπνος”, “σωματική δραστηριότητα και ύπνος” ή “και τα τρία”. Τα αποτελέσματα αυτά υποδηλώνουν ότι ένας αποτελεσματικός τρόπος για την προώθηση της καλής υγείας των εφήβων (ιδίως των μαθητών γυμνασίου) θα ήταν να επικεντρωθεί η σύσταση να κοιμούνται επαρκώς τη νύχτα, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη σωματική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας για να τη συμπληρώσει. Οι δραστηριότητες ενός ατόμου κατά τη διάρκεια ενός 24ωρου μπορούν να χωριστούν σε σωματική δραστηριότητα, καθιστική συμπεριφορά και ύπνο. Αυτές οι τρεις συμπεριφορές είναι συμπληρωματικές, καθώς αν αυξηθεί η ποσότητα της μιας, τότε μειώνονται οι άλλες. Είναι γνωστό ότι καθεμία από αυτές τις συμπεριφορές σχετίζεται με την υγεία των παιδιών και των εφήβων, ωστόσο είναι απαραίτητο να διερευνηθεί ποιοι συνδυασμοί αυτών των τριών συμπεριφορών κατά τη διάρκεια μιας ημέρας (24 ώρες) ωφελούν την υγεία, προκειμένου να υπάρξει ακριβής κατανόηση.

Πρόσφατα, η σημασία της “Κινητικής Συμπεριφοράς” έχει αποκτήσει δυναμική, ιδίως στις δυτικές χώρες, με έναν αυξανόμενο αριθμό μελετών που διεξάγονται για την αξιολόγηση των επιπτώσεών τους στην υγεία. Ο Καναδάς και η Αυστραλία έχουν εκδώσει Οδηγίες για την 24ωρη Κίνηση που δείχνουν τον συνιστώμενο αριθμό ωρών για κάθε συμπεριφορά σε παιδιά και εφήβους. Οι οδηγίες αυτές συνιστούν τουλάχιστον 180 λεπτά σωματικής δραστηριότητας (εκ των οποίων η μία ώρα θα πρέπει να είναι άσκηση μέτριας έως υψηλής έντασης), λιγότερο από δύο ώρες χρόνο μπροστά στην οθόνη και τουλάχιστον οκτώ έως 10 ώρες ύπνου (εννέα έως 11 ώρες για τα παιδιά ηλικίας πέντε έως 11 ετών) κάθε μέρα. Η περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού σχεδιάζει επίσης να αναπτύξει παρόμοιες κατευθυντήριες γραμμές. Πολύ λίγες έρευνες έχουν διεξαχθεί στην Ιαπωνία σχετικά με τη σχέση μεταξύ της τήρησης αυτών των κατευθυντήριων γραμμών και των δεικτών υγείας των ατόμων. Εν όψει των αυξανόμενων στοιχείων από τις δυτικές χώρες, είναι απαραίτητο να διεξαχθεί έρευνα σε ιαπωνικούς πληθυσμούς για να εκτιμηθεί εάν οι κατευθυντήριες αυτές οδηγίες θα πρέπει να προωθηθούν ή όχι στα παιδιά και τους εφήβους στην Ιαπωνία. Κατά συνέπεια, η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ της τήρησης των κατευθυντήριων γραμμών 24 ωρών και της αυτοαναφερόμενης υγείας σε Ιάπωνες μαθητές δημοτικού και γυμνασίου. Διερευνήθηκαν επίσης οι διαφορές μεταξύ των ηλικιακών ομάδων, ιδίως επειδή το ποσοστό των εφήβων που αυτοαναφέρουν θέματα υγείας τείνει να αυξάνεται με την ηλικία.

Τα ευρήματα της έρευνας

Οι συμμετέχοντες σε αυτήν τη μελέτη ήταν 2.408 μαθητές της πέμπτης τάξης (10-11 ετών, 52,2% κορίτσια) από 31 δημοτικά σχολεία και 4.360 μαθητές της όγδοης τάξης (13-14 ετών, 49,9% κορίτσια) από 30 γυμνάσια στην Οκινάουα, οι οποίοι συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια. Τα δεδομένα των συμμετεχόντων συλλέχθηκαν μέσω δειγματοληψίας κατά συστάδες με τα σχολεία ως μία μονάδα. Τα σχολεία που συμπεριλήφθηκαν στην παρούσα μελέτη επιλέχθηκαν με αμερόληπτο τρόπο μέσω αναλογικής δειγματοληψίας πιθανοτήτων- αυτό έγινε για να διασφαλιστεί ότι οι μαθητές ενός συγκεκριμένου σχολείου ή τα σχολεία μιας συγκεκριμένης περιοχής δεν υπερεκπροσωπούνται στα αποτελέσματα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ανάλυση λογιστικής παλινδρόμησης για να διερευνήσουν τη συσχέτιση μεταξύ της τήρησης των κατευθυντήριων συστάσεων (σχετικά με τον ύπνο, τη σωματική δραστηριότητα και τον χρόνο οθόνης) και της αυτοαναφερόμενης υγείας. Το φύλο, το βάρος (ΔΜΣ), η κοινωνική οικονομική κατάσταση, η γονική υποστήριξη, η ικανοποίηση από το σχολείο και η ακαδημαϊκή πίεση συμπεριλήφθηκαν ως συνδιακυμάνσεις.

Τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδειξαν ότι η τήρηση των κατευθυντήριων οδηγιών για τον “χρόνο οθόνης και τον ύπνο” σχετίζεται με την καλή αυτοαναφερόμενη υγεία των μαθητών του δημοτικού σχολείου. Για τους μαθητές του γυμνασίου, βρέθηκαν συσχετίσεις μεταξύ της καλής αυτοαναφερόμενης υγείας και της εκπλήρωσης οποιουδήποτε από τους ακόλουθους συνδυασμούς: “μόνο σωματική δραστηριότητα”, “μόνο ύπνος”, “χρόνος οθόνης και ύπνος”, “σωματική δραστηριότητα και ύπνος”, “και οι τρεις κατευθυντήριες γραμμές”.

Περαιτέρω εξελίξεις

Οι περισσότερες έρευνες μέχρι σήμερα έχουν επικεντρωθεί στο να δείξουν τη σημασία των ξεχωριστών υγιεινών συμπεριφορών μεμονωμένα και δεν έχουν αξιολογήσει την επίδραση των συνδυασμών αυτών των συμπεριφορών στην υγεία. Η παρούσα μελέτη έδειξε ότι η προώθηση ενός συνδυασμού κατάλληλης διάρκειας ύπνου και επαρκούς σωματικής δραστηριότητας θα μπορούσε να έχει ευεργετική επίδραση στην υγεία των παιδιών και των εφήβων (ιδίως των μαθητών γυμνασίου). Ωστόσο, πρέπει να διεξαχθούν περισσότερες έρευνες προκειμένου η εν λόγω ερευνητική ομάδα να είναι σε θέση να συστήσει αποτελεσματικά μέτρα για τη βελτίωση της υγείας των παιδιών και των εφήβων. Ένας περιορισμός του σχεδιασμού αυτής της μελέτης είναι ότι η αιτιώδης συνάφεια δεν μπόρεσε να διαπιστωθεί- με άλλα λόγια, δεν είναι δυνατόν να διαπιστωθεί γιατί κάποιοι μαθητές ανταποκρίθηκαν ή όχι στις κατευθυντήριες γραμμές. Η ομάδα θα συνεχίσει αυτή την έρευνα διερευνώντας τις συσχετίσεις με άλλους δείκτες υγείας και θα διαπιστώσει την αιτιώδη συνάφεια μέσω διαχρονικών μελετών, παρεμβατικών μελετών και αντικειμενικών μετρήσεων κάθε συμπεριφοράς και αποτελέσματος.