‘’ Γίνονται τεχνικές αλλαγές για την εφαρμογή και ολοκλήρωση των διαδικασιών της άυλης συνταγογράφησης, χωρίς καμία εκ των προτέρων ενημέρωση και διαβούλευση με αποτέλεσμα το οικοσύστημα της . ‘’ τονίζει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Πληροφορικής Υγείας (ΕΣΠΥ).
Σε επιστολή που έστειλε ο ΕΣΠΥ στον Υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Υπουργό Υγείας Βασίλειο Κικίλια επισημαίνεται ότι για την εφαρμογή και ολοκλήρωση των διαδικασιών της άυλης συνταγογράφησης (συνολικός κύκλος έκδοσης και εκτέλεσης άυλων συνταγών φαρμάκου και παραπεμπτικών εργαστηριακών εξετάσεων ότι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα εκ της αποφάσεώς σας (Αριθμός Απόφασης 3578) που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3234 της 4/8/2020, η ΗΔΙΚΑ θα υποστηρίξει για πρώτη φορά την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων από εκδοθέντα παραπεμπτικά, οπότε θα πρέπει να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση χωρίς προβλήματα για τους παρόχους υπηρεσιών υγείας και τους ασθενείς, διασφαλίζοντας τη συνεχή διαθεσιμότητα του συστήματος.
Αναλυτικότερα η επιστολή αναφέρει τα εξής :
Χαιρετίζουμε την απόφασή σας για την εφαρμογή και ολοκλήρωση των διαδικασιών της άυλης συνταγογράφησης (συνολικός κύκλος έκδοσης και εκτέλεσης άυλων συνταγών φαρμάκου και παραπεμπτικών εργαστηριακών εξετάσεων), που από την αρχή της λειτουργίας του Συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (ΣΗΣ) της ΗΔΙΚΑ, υπήρξε αποσπασματικός και κατακερματισμένος, με τις συνταγές φαρμάκου να εκδίδονται και να εκτελούνται από το ΣΗΣ και τα παραπεμπτικά να εκδίδονται από το ΣΗΣ και να εκτελούνται από το σύστημα eΔΑΠΥ του ΕΟΠΥΥ. Αποτέλεσμα αυτής της διαπιστωμένης ασυνέχειας υπήρξε πως το ΣΗΣ της ΗΔΙΚΑ, δεν είχε καμία γνώση της εξέλιξης της μερικής ή ολικής εκτέλεσης των παραπεμπτικών του και, κατά συνεπεία, ούτε οι θεράποντες ιατροί. Άρα με αυτή την απόφασή σας επιλύετε ένα χρόνιο πρόβλημα.
(δείτε Παράρτημα 1)
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Πληροφορικής Υγείας (ΕΣΠΥ) έχει την τιμή να εκπροσωπεί και να εκφράζει την πλειονότητα των κατασκευαστών και παρόχων ψηφιακών λύσεων στον τομέα της υγείας. Τα μέλη του ΕΣΠΥ δραστηριοποιούνται τόσο στο δημόσιο όσο και στο ιδιωτικό σύστημα υγείας και σε κάθε τύπου πάροχο υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Τα μέλη μας λοιπόν, έχουν βιώσει όλη τη χρονική εξέλιξη των ψηφιακών υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας τα τελευταία 20 χρόνια, συγκεντρώνοντας τεράστια εμπειρία, όχι μόνο από την εμπορική και επαγγελματική τους ενασχόληση εντός συνόρων, αλλά και από τις διεθνείς συνεργασίες τους στον τομέα και από λύσεις που έχουν προσφέρει και στο εξωτερικό.
Ζητήματα που Απαιτούν Ιδιαίτερη Προσοχή
Θα θέλαμε λοιπόν να επισημαίνουμε πως σύμφωνα με τα προβλεπόμενα εκ της αποφάσεώς σας (Αριθμός Απόφασης 3578) που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3234 της 4/8/2020, η ΗΔΙΚΑ θα υποστηρίξει για πρώτη φορά την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων από εκδοθέντα παραπεμπτικά, οπότε θα πρέπει να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση χωρίς προβλήματα για τους παρόχους υπηρεσιών υγείας και τους ασθενείς, διασφαλίζοντας τη συνεχή διαθεσιμότητα του συστήματος.
(δείτε Παράρτημα 2)
Διαφαίνεται όμως ότι το εγχείρημα δεν έχει αντιμετωπιστεί με τη δέουσα προσοχή από πλευράς υλοποίησης, αφού:
- Στις 04/08/2020 δημοσιεύεται και τίθεται σε ισχύ η ανωτέρω απόφασή σας (ΚΥΑ 3578).
- Στις 05/08/2020 μέσω του επίσημού portal της η ΗΔΙΚΑ καλεί τους κατασκευαστές «Λογισμικών Διαγνωστικών Κέντρων και Ιατρείων» να δηλώσουν την πρόθεση τους να πιστοποιηθούν για την απόκτηση πρόσβασης στο API της υπηρεσίας και στο περιβάλλον δοκιμών της, μέσω email στο epres@idika.gr, και πως θα ακολουθήσουν οι σχετικές οδηγίες και σχετική ενημερωτική – τηλεδιάσκεψη και προφανώς διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκομένων μερών. Κατά συνέπεια οι κατασκευαστές των λογισμικών των διαγνωστικών κέντρων και ιατρείων δεν μπορούν να υποστηρίξουν τους πελάτες τους στη νέα διαδικασία του άυλου παραπεμπτικού, η οποία ενεργοποιείται την επομένη ημέρα, δεν έχουν γνώση για τις προδιαγραφές του API και θα πρέπει να επιδοθούν σε αγώνα δρόμου για να προβούν στις απαραίτητες προσαρμογές και υλοποιήσεις με άγνωστο χρονοδιάγραμμα (αφού και οι προδιαγραφές είναι άγνωστες).
- Η ανακοίνωση της ΗΔΙΚΑ αναφέρει «Στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης έχει υλοποιηθεί API Διαγνωστικών ιατρείων, για την εκτέλεση των άυλων παραπεμπτικών Διαγνωστικών εξετάσεων». Κατά συνέπεια δημιουργείται το ερώτημα αν το API που χρησιμοποιείται από τις υφιστάμενες εφαρμογές για την έκδοση των παραπεμπτικών έχει ή θα έχει αλλαγές στην υποστήριξη της έκδοσης των άυλων παραπεμπτικών. Είναι προφανές ότι, είτε έχουν γίνει αλλαγές (οι οποίες δεν έχουν κοινοποιηθεί στους κατασκευαστές των εφαρμογών), είτε πρέπει να γίνουν, για να υποστηριχθεί η έκδοση του άυλου παραπεμπτικού από το API, δημιουργούνται τεράστια προβλήματα εφαρμογής στους παρόχους υπηρεσιών υγείας.
- Στις 31/07/2020 η ΗΔΙΚΑ εγκρίνει δαπάνη 58.590€ για απευθείας ανάθεση έργου στους αναδόχους του ΣΗΣ, για την υλοποίηση της άυλης ηλεκτρονικής συνταγογράφησης παραπεμπτικών διαγνωστικών εξετάσεων στο πλαίσιο των υπηρεσιών του συστήματος.
Δημιουργείται το εύλογο ερώτημα πώς γίνεται η υπηρεσία να ενεργοποιηθεί από τις 05/08/2020 χωρίς ακόμη η ΗΔΙΚΑ να έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες ενέργειες προετοιμασίας της και στοιχειώδους ενημέρωσης (εκ των προτέρων) των κατασκευαστών και των παρόχων υπηρεσιών υγείας (διαγνωστικών κέντρων & πολυϊατρείων).
Η εκ των υστέρων διαβούλευση μετά την εφαρμογή του νόμου, μετά την ενεργοποίηση της υπηρεσίας και μετά τον καθορισμό των προδιαγραφών των API και μετά των διαδικασιών λειτουργίας τους, δημιουργεί επιπλέον εύλογα ερωτήματα.
(δείτε Παράρτημα 3)
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΣΠΥ
Α’ ΠΡΟΤΑΣΗ
Ο σύνδεσμός μας έχει αποστείλει σειρά προτάσεων σε όλους τους θεσμικούς φορείς και στην ΗΔΙΚΑ για όλα τα θέματα μείζονος οργανωτικής σημασίας και ενίσχυσης της διαφάνειας και του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά. Σας αναφέρουμε παλαιότερη πρότασή μας προς την ΗΔΙΚΑ σχετική με το θέμα της δημιουργίας και διάθεσης ενός κεντρικού ψηφιακού μηχανισμού υλοποίησης των API και της υποστήριξής του.
- Αυτοματοποιημένης και ψηφιακής ενημέρωσης κάθε ενδιαφερόμενου ή εμπλεκόμενου με τις σχετικές διαδικασίες,
- Ανοικτής πρόσβασης και ανάρτησης όλων των ανοικτών προτύπων σε σχέση με τη διαμόρφωση των μηχανισμών διαλειτουργικότητας της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης,
- Διάθεσης των εκδόσεων των προτύπων διαλειτουργικότητας (μηχανισμός versioning),
- Δυνατότητας συνεχούς δοκιμής από πλευράς κατασκευαστών και από την προγραμματιστική κοινότητα,
- Ελέγχου συμμόρφωσης και διαδικασιών διαυγούς πιστοποίησης, όπου οι ενδιαφερόμενοί (πάροχοι υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας) θα γνωρίζουν επίσημα τα λογισμικά προϊόντα και τους κατασκευαστές που τηρούν τα επίπεδα συμμόρφωσης κάθε έκδοσης,
- Επίσημης κοινοποίησης των χρονικών ορόσημων των νέων εκδόσεων, των ανοικτών διαστημάτων δοκιμών, των σφαλμάτων που επιλύουν αυτές οι νέες εκδόσεις και των λειτουργικών επιπλέον χαρακτηριστικών τους.
Αντ’ αυτού, επιλέγεται η μη ανταπόκριση στην προσφορά μας για δωρεάν διάθεση και υποστήριξη από την κοινότητά μας, ενός τέτοιου σύγχρονου μηχανισμού και εν έτει 2020, αναρτώνται ενημερώσεις μέσα από sites και εν μέσω θέρους, ακολουθούνται απευθείας αναθέσεις ανάπτυξης προδιαγραφών διαλειτουργικότητας, και επιτρέπονται φαινόμενα μη υγιούς ανταγωνισμού.
Β’ ΠΡΟΤΑΣΗ
Ο Σύνδεσμός μας έχει θέσει μετ’ επιτάσεως στην ΗΔΙΚΑ, ένα άλλο σημαντικό θέμα, το οποίο σχετίζεται με την ασφάλεια των δεδομένων των συμπολιτών μας και δη των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων υγείας, όπου η απουσία οργάνωσης και λειτουργίας σύγχρονων εργαλείων και μεθοδολογικών προσεγγίσεων, επιτρέπουν την αθέμιτη χρήση διαδικασιών web-scraping (ή web-grabbing) ως εύκολες λύσεις ανταπόκρισης λογισμικών στις συνεχείς αλλαγές των APIs του ΣΗΣ. Το θέμα έχει κοινοποιηθεί τόσο στην ΗΔΙΚΑ όσο και στο Υπουργείο Υγείας, παρόλα ταύτα και αυτό αποτελεί άλλη μια υπόδειξή μας η οποία δεν έχει ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Γ’ ΠΡΟΤΑΣΗ
Ο Σύνδεσμός μας έχει εκδηλώσει κατ’ επανάληψη την πρόθεσή του, να στηρίξει κάθε θετική δράση του Υπουργείου Υγείας στον τομέα της ψηφιακής υγείας, στη βάση μιας ανοικτής και ουσιαστικής διαβούλευσης, παρέχοντας ανθρώπινο δυναμικό και τεχνογνωσία ετών, όπως για παράδειγμα θα μπορούσαν να είναι οι τεχνικές προδιαγραφές για το API του άυλου παραπεμπτικού οι οποίες μπορούν να υποστηριχθούν πλήρως από το Σύνδεσμό μας.
Ενδεικτική λοιπόν είναι η περίπτωση του άυλου παραπεμπτικού αφού πολλά από τα ερωτήματα που ευλόγως θέσαμε, θα είχαν απαντηθεί, πολλές παράμετροι θα είχαν εντοπιστεί και εκτιμηθεί, πολλές οργανωτικές διαδικασίες θα είχαν διαμορφωθεί και υποστηριχθεί ορθά. Ας αναρωτηθούμε πόσο πιο προετοιμασμένη και έτοιμη θα ήταν η ΗΔΙΚΑ, ο ΕΟΠΥΥ, τα διαγνωστικά κέντρα, εμείς οι κατασκευαστές, εάν συμμετείχαμε σε ένα ουσιαστικό διάλογο από την αρχή του εγχειρήματος .
Πρόθεση Ενίσχυσης των Δράσεων της Πολιτείας
Κλείνουμε αυτή την επιστολή μας με τη διαπίστωση πως υπάρχει πολύς δρόμος που πρέπει να καλυφθεί από όλες τις πλευρές, όμως αυτό δεν μας κάνει να ολιγωρούμε σε επίπεδο διάθεσης συνεργασίας και μεταφοράς σημαντικής εμπειρογνωσίας από μέρους μας, ενισχύοντας τις προσπάθειές σας για μετασχηματισμό του κράτους σε μια σύγχρονη κοινωνία με οργάνωση και σεβασμό στους δημόσιους πόρους, στους κοινωνικούς εταίρους και στον πολίτη.
Ο Σύνδεσμός μας δηλώνει πρόθυμος να συζητηθούν σημαντικά θέματα και να αναζητηθούν λύσεις κοινής δράσης ως προς την επίλυση αυτών των χρόνιων και σημαντικών προβλημάτων.
H επίλυση τους θα ενισχύσει σημαντικά το έργο σας αλλά και θα επιφέρει μια καταλυτικά θετική στήριξη της προσπάθειας μετασχηματισμού του τοπίου των ηλεκτρονικών υπηρεσιών υγείας προς όφελος όλων.