ΕΟΠΥΥ

Ανδρέας Ξανθός: Γιατί καταψήφισε την Καρποδίνη για Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ

Ανδρέας Ξανθός: Γιατί καταψήφισε την Καρποδίνη για Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ
Αρνητική ψήφο για τον διορισμό της κυρίας Θεανώς Καρποδίνη, στη θέση της Διοικήτριας του ΕΟΠΥΥ, έδωσε Ανδρέας Ξανθός Βουλευτής Ρεθύμνου ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Τομεάρχης Υγείας Κ.Ο. κατά την ακρόαση και διατύπωση γνώμης στην διακομματική επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων . Γιατί καταψήφισε ;

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

‘’Έχουμε πολιτική ένσταση και διαφωνία με την κατεύθυνση στην οποία οδεύει αυτή την περίοδο ο ΕΟΠΥΥ, παίρνοντας υπόψη τις τροχιοδεικτικές βολές που έχει δώσει μέχρι στιγμής ο Υπουργός και την περιρρέουσα φιλολογία για το Νομοσχέδιο το οποίο θα φέρει σύντομα στη Βουλή. Και με αυτή την έννοια και θέλω να είμαστε πολύ σαφείς, προφανώς δεν μπορούμε να δώσουμε θετική ψήφο ανεξάρτητα από το τεχνοκρατικό επίπεδο και τα τυπικά προσόντα σε επιλογές που θα υπηρετήσουν μία κατεύθυνση κατά την άποψή μας αποδυνάμωσης του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ και σταδιακής ιδιωτικοποίησής του κατά το πρότυπο αλλαγών παρόμοιων που έχουν γίνει για παράδειγμα στον ΕΦΚΑ’’


Αναλυτικότερα, ο κ. Ανδρέας Ξανθός είπε ‘’ Ο  κύριος Σαλμάς έβαλε μία προσωπική επιφύλαξη, προσωπικού χαρακτήρα, εμείς έχουμε πολιτική ένσταση και διαφωνία με την κατεύθυνση στην οποία οδεύει αυτή την περίοδο ο ΕΟΠΥΥ, παίρνοντας υπόψη τις τροχιοδεικτικές βολές που έχει δώσει μέχρι στιγμής ο Υπουργός και την περιρρέουσα φιλολογία για το Νομοσχέδιο το οποίο θα φέρει σύντομα στη Βουλή. Και με αυτή την έννοια και θέλω να είμαστε πολύ σαφείς, προφανώς δεν μπορούμε να δώσουμε θετική ψήφο ανεξάρτητα από το τεχνοκρατικό επίπεδο και τα τυπικά προσόντα σε επιλογές που θα υπηρετήσουν μία κατεύθυνση κατά την άποψή μας αποδυνάμωσης του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ και σταδιακής ιδιωτικοποίησής του κατά το πρότυπο αλλαγών παρόμοιων που έχουν γίνει για παράδειγμα στον ΕΦΚΑ. ‘’. Ενώ , τόνισε ότι ‘’Ο ΕΟΠΥΥ είναι ένας κρίσιμος φορέας για την διασφάλιση της επάρκειας και της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας στη χώρα, είναι ο δεύτερος κουμπαράς της δημόσιας δαπάνης υγείας και την προηγούμενη περίοδο έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο σε ένα στρατηγικό σχέδιο συνέργειας πόρων, ανάμεσα στον κρατικό προϋπολογισμό, που είχε περιορισμούς λόγω των μνημονιακών μέτρων και της λιτότητας, συνέργειας λοιπόν του κρατικού προϋπολογισμού και των πόρων της κοινωνικής ασφάλισης. Διασφαλίζοντας την απόδοση του 100% των ασφαλιστικών εισφορών υγείας από τα πρώην ταμεία και μετ’ έπειτα από τον ΕΦΚΑ στον ΕΟΠΥΥ και στη συνέχεια, διασφαλίζοντας ένα σημαντικό ποσό από τον ΕΟΠΥΥ προς το δημόσιο σύστημα υγείας και κυρίως προς τα νοσοκομεία διασφαλίσαμε την χρηματοδοτική τη ροή πληρωμών που ήταν αναγκαία προς το σύστημα υγείας και με αυτό τον τρόπο εγγυηθήκαμε μία σταθεροποιημένη και διαρκώς βελτιούμενη λειτουργία του συστήματος το οποίο είχε φτάσει στο όριο της χρεοκοπίας και της κατάρρευσης το 14-15. ‘’

Κεντρική Υπηρεσία ΕΟΠΥΥ

Προχθές είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ τον ΕΟΠΥΥ, σημείωσε , με μία αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ και να συζητήσουμε και με την κυρία Καπορδίνη, μιλήσαμε και με τους εργαζόμενους, με το προσωπικό, υπάρχουν ορισμένες σημαντικές θεσμικές εκκρεμότητες. Το πρώτο είναι το οργανόγραμμα του φορέα, το οποίο πρέπει να προχωρήσει και να αποτυπώσει ακριβώς μία αναπτυξιακή δυναμική στον Οργανισμό, να υπηρετήσει αυτό που λέμε καθολική και ισότιμη και ποιοτική φροντίδα υγείας για τον πληθυσμό, αυτό το πολιτικό σχέδιο και βεβαίως να έχει τους αναγκαίους μηχανισμούς ελέγχου για να περιφρουρηθεί το δημόσιο συμφέρον.

Κατάργηση της ΥΠΕΔΥΦΚΑ

Έχουμε ενδείξεις ότι υπάρχει μία στρατηγική απαξίωσης του ελεγκτικού έργου, κατάργησης της ΥΠΕΔΥΦΚΑ  που είναι ο εσωτερικός μηχανισμός ελέγχου του ΕΟΠΥΥ και ενσωμάτωσής της στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, είδαμε από την εμπειρία μας από τον ΣΕΥΠ ότι αυτή η απώλεια της αυτοτέλειας του ελεγκτικού μηχανισμού οδηγεί σε δραματική απαξίωση του περιεχομένου του ελέγχου, το πρώην ΣΕΥΠ αυτή την περίοδο το ξέρουμε πάρα πολύ καλά έχει σταματήσει πια να κάνει ελέγχους στις υπηρεσίες υγείας και του δημόσιου και κυρίως του ιδιωτικού τομέα και ασχολείται μόνο επιδερμικά με την εφαρμογή των μέτρων για τον Covid, με τον αντικαπνιστικό νόμο κλπ.

  • Νομίζω ότι υπάρχει μία τέτοια γραμμή απαξίωσης του ελεγκτικού έργου, ένα και δεύτερον η εικόνα που αποκόμισα και από τη συζήτηση και με την κυρία Καπορδίνη είναι ότι η ιστορία του real time ελέγχου των παροχών επειδή δεν υπάρχει βούληση να ενισχυθεί με ιατρικό δυναμικό ο ελεγκτικός μηχανισμός του ΕΟΠΥΥ θα δοθεί σε ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες. Αυτό αγαπητοί συνάδελφοι είναι υπονόμευση του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ όταν ανατέθηκαν έλεγχοι τα προηγούμενα χρόνια, τα πρώτα χρόνια του ΕΟΠΥΥ βάλτωσαν σε ιδιωτικές ελεγκτικές εταιρείες και πραγματικά είναι εντελώς σε άλλη κατεύθυνση από αυτό το οποίο χρειάζεται σήμερα.

Η ιστορία με τα κριτήρια γιατί ο Υπουργός είπε ότι θέλουμε να λειτουργεί με όρους ασφαλιστικού οργανισμού, προφανώς ασφαλιστικός οργανισμός υγείας είναι ο ΕΟΠΥΥ, αυτό που δεν είπε είναι ότι θέλει να λειτουργεί με όρους ιδιωτικού ασφαλιστικού οργανισμού, κατά τα πρότυπα των ιδιωτικών ασφαλιστικών οργανισμών υγείας, αυτό είναι το πραγματικό σχέδιο της Κυβέρνησης και γι’ αυτό έχουμε μία κομβική διαφωνία προφανώς, θεωρούμε ότι με αυτό τον τρόπο και η συνέργεια πόρων με το ΕΣΥ θα υποχωρήσει και θα έχουμε ελλείμματα αυξημένα ληξηπρόθεσμα που υπάρχουν και τώρα στα νοσοκομεία λόγω μείωσης της ροής χρηματοδότησης και βεβαίως θα έχουμε και υποβάθμιση των παροχών. Αυτό κατά την άποψή μας είναι κομβικής σημασίας και υπάρχει και ο σοβαρός πολιτικός κίνδυνος θα το δούμε αυτό και θα το συζητήσουμε όταν έρθει το Νομοσχέδιο, η ιστορία των κριτηρίων ποιότητας να οδηγήσει σε μία ολιγοπολιακή αναδιάρθρωση της ιδιωτικής αγοράς υγείας. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, προφανώς ο ΕΟΠΥΥ είναι για τους ασφαλισμένους και για να εγγυάται υπηρεσίες υγείας, υψηλής ποιότητας με σεβασμό στο δημόσιο χρήμα αλλά έχει μεγάλη αξία και το πώς θα διαχειριστεί ισχυρά και οργανωμένα συμφέροντα που υπάρχουν και στο χώρο της διάγνωσης και στο χώρο της θεραπείας και στο χώρο της αποκατάστασης. Νομίζω λοιπόν έτσι συνοψίζοντας ότι τεκμηριώνεται η καθαρή πολιτική τοποθέτηση του παρόν και για τις δύο προτεινόμενες σε αυτές τις θέσεις και επιτρέψτε μου να πω ότι υπάρχει και μία αντίστιξη με τις επιλογές που έγιναν την προηγούμενη περίοδο.

  • Δεν αξιολογούμε τώρα και δεν αποτιμούμε το έργο, αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να συζητηθεί και θα δοθεί η ευκαιρία και να το ξανασυζητήσουμε, των δύο ανθρώπων που είχανε θέσει των προκατόχων έτσι της κυρίας Καρποδίνη στον ΕΟΠΥΥ. Εμείς αγαπητοί συνάδελφοι και αγαπητέ Υπουργέ δεν επιλέξαμε ένα κομματικό στέλεχος, πέρα από την τεχνοκρατική επάρκεια, επιλέξαμε δύο καθηγητές Πανεπιστημίου, οι οποίοι δεν είχαν καμία σχέση με το κομματικό μας χώρο. Αυτό γιατί είναι πολύ ωραία τα λόγια περί αριστείας και περί αξιοκρατίας και περί αποκομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης και του κράτους αλλά βλέπουμε ότι οι επιλογές είναι πολύ συγκεκριμένες και οι ας πούμε η πολιτική σχέση είναι απολύτως προφανής. Αυτό το λέω έτσι ως στοιχείο και ελπίζω, χαριτολογώντας τώρα αυτό κάτι που μου έκανε εντύπωση από το βιογραφικό της κυρίας Καρποδίνη, με την ειδική εμπειρία στην Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων του Υπουργείου Οικονομικών, ελπίζω πραγματικά αυτό να μην αξιοποιηθεί ως προσόν για τις παρεμβάσεις την επόμενη περίοδο.