Πολιτική Υγείας

Diamond Princess: Το κρουαζιερόπλοιο “μάθημα” για ιούς που μεταδίδονται στον αέρα

Diamond Princess: Το κρουαζιερόπλοιο “μάθημα” για ιούς που μεταδίδονται στον αέρα
"Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι όταν χρησιμοποιούμε τις βέλτιστες εκτιμήσεις μας για τις εισόδους μοντέλου, που υπολογίζονται από το έγγραφο PNAS σε άλλα περιβάλλοντα, όπως οι σχολικές αίθουσες, η συμβολή της μετάδοσης του φομίτη είναι περίπου 5 τοις εκατό. Αυτή η συνεισφορά είναι χαμηλή, αλλά δεν είναι μηδενική. Επομένως, δεν συνιστούμε στους ανθρώπους να σταματήσουν να πλένουν τα χέρια τους."

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Diamond Princess: Μεταξύ των πολλών εκπληκτικών εικόνων της πρώιμης πανδημίας κορωνοϊού ήταν τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια που συγκέντρωσαν το ψευδώνυμο “πλωτά φυτώρια”. Καμία κατάσταση δεν ήταν πιο συναρπαστική από το κακής τύχης Diamond  Princess, ένα βρετανικό πλοίο που ταξιδεύει κυρίως σε όλη την Ασία. Η θανατηφόρα καραντίνα, η οποία διήρκεσε σχεδόν ένα μήνα, βρίσκεται στο πλοίο από τον Φεβρουάριο έως τις αρχές Μαρτίου του 2020 και βοηθά τους περιβαλλοντικούς επιστήμονες να ρίξουν νέο φως στη δυναμική της ιογενούς μετάδοσης αερολύματος. Νέα έρευνα μοντελοποίησης που δημοσιεύθηκε στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, δείχνει όχι μόνο πώς ο SARS-CoV-2 εξαπλώθηκε πιθανώς μεταξύ επιβατών και πληρώματος, αλλά και πώς το Diamond Princess μπορεί να χρησιμεύσει ως μάθημα αντικειμένου για άλλα ενσωματωμένα περιβάλλοντα και ιούς που μεταδίδονται στον αέρα.


Ερευνητές περιβαλλοντικής υγείας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ T.H.

Η Σχολή Δημόσιας Υγείας της Chan και οι συνεργάτες τους έχουν δείξει ότι η αερομεταφερόμενη μετάδοση αντιπροσώπευε περισσότερο από το 50% της ασθένειας που εξαπλώθηκε στο κρουαζιερόπλοιο. Η εισπνοή αερολυμάτων φορτωμένων από ιούς από επιβάτες και πλήρωμα σημειώθηκε κατά τη διάρκεια στενής επαφής αλλά και επαφής μεγαλύτερης εμβέλειας, βρήκαν οι επιστήμονες.

Οι γιατροί Parham Azimi,  Joseph G. Allen και οι συνεργάτες τους υπογραμμίζουν ότι δεν ήταν μόνο τα αερολύματα που πυροδότησαν ένα ξέσπασμα του ιού SARS-CoV-2 που επηρέασε εκατοντάδες στο κρουζιερόπλοιο. Άλλες οδοί μετάδοσης συνέβαλαν στη μετάδοση, συμπεριλαμβανομένης της εξάπλωσης της μόλυνσης μέσω επαφής με μολυσμένα αντικείμενα.

Η υπολογιστική εκτίμησή τους για τις διαδρομές μετάδοσης δίνει νέα εικόνα για ένα ξέσπασμα στο οποίο 712 από τους 3711 επιβάτες και το πλήρωμα μολύνθηκαν και περισσότεροι από δώδεκα πέθαναν. Πέρα από την εκτίμηση της ομάδας του Χάρβαρντ για το πώς μολύνθηκαν οι άνθρωποι στο Diamond Princess, η νέα έρευνα αντιμετωπίζει βασικές ανησυχίες στον πυρήνα της συνεχιζόμενης πανδημίας – σχετικά με σταγονίδια, αερολύματα, καθώς και στενή επαφή και λοίμωξη μεγάλης εμβέλειας.

Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες σε όλη την πανδημία επικεντρώθηκε σε αυτό το ερώτημα: Ποια είναι η πιο κοινή λειτουργία της μετάδοσης SARS-CoV-2; Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ “ενημέρωσαν τη θέση τους πολλές φορές και υπογραμμίζουν ότι ο SARS-CoV-2 πιστεύεται ότι εξαπλώνεται κυρίως μέσω στενής επαφής από άτομο σε άτομο” (το οποίο ο CDC ορίζει ως 1,8 μέτρα), έγραψε ο Azimi και οι συνεργάτες του.

Το πρακτορείο, εν τω μεταξύ, ήταν χλιαρό για τη μετάδοση φομίτη και την εισπνοή αναπνευστικών σταγονιδίων. Αυτές οι μέθοδοι μεταφοράς νόσων είναι πιθανότατα όχι οι πρωταρχικοί τρόποι εξάπλωσης του ιού, σύμφωνα με το CDC.

“Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπήρξε ένα επιχείρημα σχετικά με το μέγεθος αυτών των μολυσματικών αερολυμάτων και το εύρος  που μεταδίδουν”, δήλωσε ο Azimi στο Medical Xpress. «Ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας θεωρεί γενικά ότι αυτά τα σωματίδια έχουν διάμετρο μικρότερη από 5 μικρόμετρα, οι επιστήμονες του αερολύματος πιστεύουν ότι σωματίδια με διάμετρο έως και 10 μικρόμετρα ή ακόμα μεγαλύτερα μπορούν εύκολα να μεταδοθούν εντός ενός εσωτερικού περιβάλλοντος με μικρές ροές αέρα που αναμιγνύουν τον εσωτερικό αέρα, αναφερόμενος σε ένα σύστημα θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού.

Τα νέα ευρήματα του Χάρβαρντ υπογραμμίζουν τη σημασία της λήψης μέτρων για τον έλεγχο της εισπνοής μικρών αερολυμάτων, καθώς και μέτρα για τον έλεγχο της μετάδοσης μεγάλων σταγονιδίων και φομίτη. Οι συγγραφείς τονίζουν ότι παρόμοιες μέθοδοι αξιολόγησης μπορούν να εφαρμοστούν στη μελέτη του κινδύνου μετάδοσης ασθενειών σε άλλα δομημένα περιβάλλοντα και σε άλλες μολυσματικές ασθένειες που μεταδίδονται στον αέρα. Το Diamond Princess, όπως αποδεικνύεται, δεν ήταν ξένο για τα κρούσματα ασθενειών. Ήταν ο τόπος μιας μεγάλης επιδημίας νοροϊού το 2016. Αλλά η γαστρεντερίτιδα και ένας πανδημικός αναπνευστικός ιός είναι εντελώς διαφορετικοί τύποι λοίμωξης που απαιτούν διαφορετικούς παράγοντες ελέγχου της νόσου. Όταν ξέσπασε ο SARS-CoV-2, η ταχεία εξάπλωση της μόλυνσης σε εκατοντάδες επιβάτες έγινε ένας εφιάλτης. Κανένα λιμάνι δεν θα επέτρεπε στο σκάφος να ελλιμενιστεί για εβδομάδες. Επιβάτες χαιρετίστηκαν από όλον τον κόσμο: Αυστραλία, Βρετανία, Καναδάς, Ινδία, Μαλαισία, Ηνωμένες Πολιτείες και πολλές άλλες χώρες. Αναφέρθηκε ότι το ξέσπασμα πιθανότατα αναφλέχθηκε από έναν μοναχικό 80χρονο επιβάτη από το Χονγκ Κονγκ που είχε αποβιβαστεί τον Ιανουάριο, αλλά είχε σπείρει τους σπόρους της μετάδοσης ενώ ήταν ακόμα επί του σκάφους.

Η νέα έρευνα της ομάδας του Χάρβαρντ προσθέτει νέο πλαίσιο σε μια έρευνα του CDC που διεξήχθη στο Diamond Princess λίγες εβδομάδες μετά το αγκυροβόλιο και οι επιβάτες αποβιβάστηκαν. Οι επιστήμονες του CDC που φορούσαν στολές προστασίας επιβιβάστηκαν στο αστεροειδές αγγείο και έλαβαν βιολογικά δείγματα στο πλαίσιο της εκτίμησής τους. Υπήρχαν εκτεταμένες ενδείξεις για τον ιό SARS-CoV-2 RNA σε όλες τις καμπίνες επιβατών, στους διαδρόμους και σε άλλες περιοχές του τεράστιου κρουαζιερόπλοιου. Η αναπόφευκτη παρουσία του RNA του κορωνοϊού προκάλεσε εκρηκτική εξάπλωση σε όλο το πλοίο. Στο πλαίσιο της έρευνας μοντελοποίησης, ο Azimi και οι συνεργάτες του βασίστηκαν στο Markov Chain Model, το οποίο χρησιμοποιεί “μια διακριτή αλυσίδα Markov διαστήματος χώρου” για να εκτιμήσει τον αριθμό των αντιγράφων SARS-CoV-2 που υπάρχουν σε πολλές φυσικές καταστάσεις, όπως καθώς και την πιθανότητα μετάδοσης του SARS-CoV-2. ” «Επιλέξαμε το μοντέλο Markov Chain σε σχέση με άλλα υπάρχοντα μοντέλα κινδύνου μετάδοσης λοίμωξης, λόγω της ικανότητάς του να παρακολουθεί  όλους τους τρόπους μετάδοσης υπό μια μεγάλη ποικιλία υποθέσεων και με υψηλή υπολογιστική απόδοση. Αυτή η προσέγγιση προσφέρει πλεονεκτήματα σε σχέση με το μοντέλο Wells-Riley που χρησιμοποιείται ευρέως για ποσοτική εκτίμηση επικινδυνότητας λοίμωξης αναπνευστικών ασθενειών σε εσωτερικούς χώρους, η οποία δεν λαμβάνει υπόψη όλες τις οδούς μετάδοσης ασθενειών, “έγραψαν οι επιστήμονες στο PNAS.

Η έρευνα μοντελοποίησης από την ομάδα υπό την ηγεσία του Χάρβαρντ υπογραμμίζει ότι η μετάδοση φυματίων έπαιξε προφανώς ρόλο στο πλοίο, αν και πολύ μικρότερη από την εξάπλωση αερολύματος. Ωστόσο, αυτό το εύρημα υποδηλώνει ότι η μετάδοση του φομίτη δεν πρέπει να παραμερίζεται ως πιθανός παράγοντας κινδύνου. «Παρόλο που η συμβολή της μετάδοσης φομίτη είναι χαμηλή, εξακολουθεί να είναι εύλογη,» είπε ο Azimi. “Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι όταν χρησιμοποιούμε τις βέλτιστες εκτιμήσεις μας για τις εισόδους μοντέλου, που υπολογίζονται από το έγγραφο PNAS σε άλλα περιβάλλοντα, όπως οι σχολικές αίθουσες, η συμβολή της μετάδοσης του φομίτη είναι περίπου 5 τοις εκατό. Αυτή η συνεισφορά είναι χαμηλή, αλλά δεν είναι μηδενική. Επομένως, δεν συνιστούμε στους ανθρώπους να σταματήσουν να πλένουν τα χέρια τους.”