Covid-19 Πανεπιστήμια Η.Β: Οι προπτυχιακοί φοιτητές στα πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου βίωσαν παρατεταμένα και υψηλά επίπεδα ψυχολογικής δυσφορίας και άγχους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, η οποία παρακολουθεί την ευημερία κατά τη διάρκεια της περιόδου 2020-2021. Ανέφεραν, επίσης, σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα ευημερίας, ευτυχίας και ικανοποίησης από τη ζωή σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα. Δημοσιευμένη στο βρετανικό περιοδικό εκπαιδευτικών σπουδών, η έρευνα του Πανεπιστημίου του Μπόλτον υπογραμμίζει πώς τα αυστηρά μέτρα αποκλεισμού -συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος των πανεπιστημίων, της εξαναγκαστικής μελέτης σε απομόνωση και της μη διεξαγωγής διαλέξεων ή επικοινωνίας με τους συμμαθητές- είχαν ιδιαίτερα εντυπωσιακό αντίκτυπο στους φοιτητές, οι οποίοι αντιμετώπισαν σημαντικές διαταραχές στην εκπαίδευση και τις μελλοντικές προοπτικές σταδιοδρομίας τους.
“Συχνά, σε μικρά δωμάτια φοιτητικών εστιών, οι προπτυχιακοί φοιτητές αποκόπηκαν από φίλους και στενούς συγγενείς και δεν μπορούσαν να βασιστούν στις συνήθεις οδούς αναζήτησης σωματικής ή συναισθηματικής υποστήριξης”, εξηγεί η συν-συγγραφέας Dr. Chathurika Kannangara, αναπληρώτρια καθηγήτρια διδασκαλίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Bolton. “Επιπλέον, οι συνήθεις εγκαταστάσεις ψυχαγωγίας και κοινωνικοποίησης, όπως εστιατόρια, μπαρ και κλαμπ, ήταν κλειστά για μεγάλα χρονικά διαστήματα – αφαιρώντας εντελώς τη συνήθη κοινωνική πτυχή της πανεπιστημιακής ζωής”. Για να αποκαλύψουν τις ακριβείς λεπτομέρειες, οι ειδικοί παρακολούθησαν 554 προπτυχιακούς φοιτητές σε πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου κατά τη διάρκεια ενός έτους μεταξύ Μαΐου 2020 και Μαΐου 2021. Οι φοιτητές ρωτήθηκαν σχετικά με την ψυχική τους υγεία και την ευημερία τους σε τέσσερα βασικά σημεία της πανδημίας: τον Μάιο του 2020, όταν το Ηνωμένο Βασίλειο βρισκόταν στην 7η εβδομάδα αποκλεισμού- τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2020, όταν τα μέτρα αποκλεισμού άρχισαν να χαλαρώνουν- έξι μήνες αργότερα, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, όταν εισήχθησαν αυστηρότεροι περιορισμοί αποκλεισμού ενόψει των Χριστουγέννων- και, τέλος, ένα χρόνο αργότερα, τον Μάιο του 2021, όταν το Ηνωμένο Βασίλειο βρισκόταν στο 3o βήμα του οδικού χάρτη για να βγει από τους περιορισμούς αποκλεισμού. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές υπέστησαν αύξηση της ψυχολογικής δυσφορίας κατά τη διάρκεια των 12 μηνών της πανδημίας COVID-19. Οι περίοδοι κατά τις οποίες τα κρούσματα COVID-19 κορυφώνονταν και κατά τη διάρκεια περιόδων αποκλεισμού και έντονου εγκλεισμού συνδέονταν επίσης με χειρότερη ψυχική ευεξία. Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι βαθμολογίες ψυχολογικής δυσφορίας των φοιτητών (μεταξύ 13,8 και 15,6), ήταν ελαφρώς χειρότερες από τις βαθμολογίες μιας γενικευμένης ομάδας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ίσως, προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι τα νέα ευρήματα δείχνουν επίσης ότι οι βαθμολογίες ψυχολογικής δυσφορίας των φοιτητών ήταν σταθερά υψηλότερα και πιο σοβαρά επίπεδα ψυχολογικής δυσφορίας από ό,τι οι επαγγελματίες υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά τη διάρκεια της πανδημίας. “Ακόμη και τον Μάιο του 2020, στην πρώτη φάση της συλλογής δεδομένων, οι βαθμολογίες ψυχολογικής δυσφορίας ήταν ήδη σημαντικά υψηλότερες από τα προ της πανδημίας επίπεδα”, προσθέτει η επικεφαλής συγγραφέας Rosie Allen, βοηθός ερευνητή στο Bolton.
“Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι στις 16 Απριλίου 2020, οι περιορισμοί αποκλεισμού παρατάθηκαν για άλλες τρεις εβδομάδες και στις 5 Μαΐου 2020, το Ηνωμένο Βασίλειο είχε τον δεύτερο υψηλότερο ημερήσιο αριθμό θανάτων στον κόσμο”. Αντίθετα, στις περιόδους της πανδημίας που υπήρξε χαλάρωση των κανόνων και των περιορισμών παρατηρήθηκε μικρή βελτίωση. Για παράδειγμα, παρατηρήθηκε σημαντική μείωση του άγχους τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2020, όταν τα μέτρα εγκλεισμού άρχισαν να χαλαρώνουν και οι κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης χαλάρωσαν μετά από μια μακρά περίοδο αυστηρής απομόνωσης. Υπήρχαν, επίσης, ενδείξεις ότι μέχρι το τέλος της μελέτης, τα επίπεδα ψυχολογικής δυσφορίας είχαν αρχίσει να μειώνονται, αν και η μείωση δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι οι φοιτητές συμπλήρωσαν την τελική έρευνα όταν το Ηνωμένο Βασίλειο ακολουθούσε το σχέδιο οδικού χάρτη της κυβέρνησης για την αργή και επ’ αόριστον επιστροφή στην “κανονικότητα”. Η μελέτη εξέτασε, επίσης, την ευημερία και την ευτυχία των φοιτητών και διαπίστωσε ότι και τα δύο μειώθηκαν σημαντικά μεταξύ Μαΐου 2020 και Μαΐου 2021. Σύμφωνα με τον συν-συγγραφέα καθηγητή Jerome Carson, από τη Σχολή Εκπαίδευσης και Ψυχολογίας του Bolton, θα μπορούσαν να υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι φοιτητές του πανεπιστημίου στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν μπόρεσαν να “ανθίσουν” κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. “Οι φοιτητές των πανεπιστημίων, μαζί με τον υπόλοιπο πληθυσμό, βίωσαν φόβο, άγχος, αβεβαιότητα και ανησυχίες για την υγεία που παρήγαγε η πανδημία”, λέει. “Ωστόσο, εκτός από αυτό, αφαιρέθηκαν τα ίδια τα συστατικά που συμβάλλουν στην άνθηση και την ευτυχία. Για παράδειγμα, οι φοιτητές βίωσαν αυξημένη μοναξιά και κοινωνική απομόνωση, που γνωρίζουμε ότι συνδέονται με χαμηλότερα επίπεδα ευημερίας. Ομοίως, η οικοδόμηση και η διατήρηση υγιών και αποτελεσματικών σχέσεων, θεμελιώδες στοιχείο της ευημερούσας ψυχικής υγείας, παρεμποδίστηκε λόγω των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης”. Οι συγγραφείς προτείνουν ότι, λαμβάνοντας υπόψη τις διαρκείς και ευρέως διαδεδομένες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά την πανδημία COVID-19, πρέπει να γίνουν περισσότερα για τη σωματική, ψυχική και ακαδημαϊκή υποστήριξη των φοιτητών. “Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι οι ανάγκες ψυχικής υγείας των πανεπιστημιακών φοιτητών στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν αυξηθεί μετά το ξέσπασμα του COVID-19”, καταλήγουν. Η ομάδα συνιστά την καθιέρωση νέων υπηρεσιών ψυχικής υγείας προσβάσιμων μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης ή εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα, οι οποίες “θα μπορούσαν να καταπολεμήσουν το στίγμα που συνδέεται με την αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας και θα ανακούφιζαν τις υπερφορτωμένες υπηρεσίες ψυχικής υγείας”.