Το PhRMA Innovation Forum Ελλάδος (PIF Greece), εκπροσωπεί 26 καινοτόμες φαρμακευτικές εταιρίες Έρευνας και Ανάπτυξης, καλύπτοντας τις ανάγκες σε φάρμακα για περισσότερο από το 65% των ασθενών στην πατρίδα μας.
Ως θεσμικός φορέας, έχουμε επανειλημμένα δηλώσει ξεκάθαρα την υποστήριξή μας στα έργα του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0», ιδιαιτέρως δε σε εκείνα τα οποία αφορούν στην αναβάθμιση των υποδομών του χώρου της υγείας, καθώς και στην εκλογίκευση της φαρμακευτικής δαπάνης, που θα επιτρέψει τη συνεχή πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμες θεραπείες, δημιουργώντας παράλληλα τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και την εξασφάλιση της επιχειρηματικής προβλεψιμότητας που συνδέεται άρρηκτα με την προσέλκυση επενδύσεων.
Οφείλουμε όμως, να επισημάνουμε ότι τα μέτρα φαρμακευτικής πολιτικής που περιλαμβάνονται στην τροπολογία που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στο Σχέδιο Νόμου της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας κινούνται σε εκ διαμέτρου αντίθετη κατεύθυνση. Τα μέτρα αυτά είναι απολύτως βραχυπρόθεσμα και στοχεύουν στην απλή λογιστική μεταφορά και μετονομασία βάρους των υπερβάσεων από το clawback στα rebates. Σε καμία περίπτωση δεν στοχεύουν στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, δεν οδηγούν στη μείωση της συμμετοχής των ασθενών και δεν συνάδουν με τη δέσμευση της χώρας για μείωση του Clawback την επόμενη τετραετία. Παράλληλα επιβαρύνουν δυσανάλογα τα καινοτόμα φάρμακα, ενώ παρέχουν αυξημένη προστασία στις ήδη πολύ υψηλές τιμές των γενοσήμων.
Το PhRMA Innovation Forum Ελλάδος έχει ήδη καταθέσει έναν ολοκληρωμένο χάρτη για την αναμόρφωση της φαρμακευτικής πολιτικής με συγκεκριμένες παρεμβάσεις, οι οποίες θεωρούμε ότι είναι απαραίτητες για την συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης και την επίτευξη των στόχων του προγράμματος. Μια πρόταση μας, που θα μπορούσε να εφαρμοστεί άμεσα, είναι η κατάργηση της προστασίας του 7% στην ανατιμολόγηση των φαρμακευτικών προϊόντων. Η απλή κίνηση αυτή επιφέρει άμεσα ετήσια εξοικονόμηση πλέον των 120 εκατομμυρίων ευρώ, αντιμετωπίζει όλη την φαρμακοβιομηχανία με ισότιμο και δίκαιο τρόπο, ενώ συγχρόνως συμβάλει δραστικά στη μείωση της συμμετοχής των ασθενών. Επίσης η κατάργηση της εξίσωσης της ασφαλιστικής τιμής των γενοσήμων με την λιανική τους τιμή, ρύθμισης η οποία ψηφίσθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ και οδηγεί στο παράδοξο να αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ τα γενόσημα φάρμακα πολύ ακριβότερα από τα αντίστοιχα πρωτότυπα, θα επιφέρει εξοικονομήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Αν τα μέτρα αυτά συνδυασθούν και με άλλες διαρθρωτικές παρεμβάσεις, είναι εφικτή όχι μόνο η επίτευξη των στόχων εξοικονόμησης του «Ελλάδα 2.0» αλλά και η ουσιαστική μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, η μείωση της δημοσιονομικής επιβάρυνσης και η σημαντική μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης των ασθενών, η οποία μόνο με τα μέτρα μείωσης των τιμών μπορεί να ελαφρυνθεί κατά τουλάχιστον 50 εκατομμύρια ετησίως.
Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι η επανεξέταση της τροπολογίας και η υιοθέτηση προτάσεων, όπως η ανωτέρω για την κατάργηση της προστασίας τιμών, που μπορούν να αποφέρουν άμεσα αποτελέσματα εξοικονόμησης με ισότιμο τρόπο και με οικονομικό όφελος για τους ασθενείς.
Παραμένουμε ενεργά στο πλευρό και στη διάθεση όλων των προσώπων/φορέων που εμπλέκονται στη διαδικασία προκειμένου να συνδράμουμε ουσιαστικά στο διάλογο για την συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, αλλά και την οικονομική ελάφρυνση των Ελλήνων ασθενών παράλληλα με την εξασφάλιση της πρόσβασης τους στις πλέον καινοτόμες θεραπείες.