Με ευρεία πλειοψηφία εγκρίθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκαν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, καταψήφισαν ΚΚΕ και Ελληνική Λύση ενώ το ΜέΡΑ 25 επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης κατά την ολοκλήρωση και της κατ’ άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου τόνισε πως το παρόν σχέδιο νόμου το μόνο που δεν μπορεί να το χαρακτηρίσεις είναι πως είναι δειλό και άτολμο όπως το χαρακτηρίζει η αξιωματική αντιπολίτευση. «Δειλό και άτολμο» είπε ο αναπληρωτής υπουργός «είναι ένα σχέδιο νόμου ή ένας νόμος, ο οποίος, στο τέλος δε θα φέρει αποτελέσματα όπως ο νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2018. Τόνισε πως το παρόν σχέδιο νόμου κινείται με το σωστό βηματισμό και το αποτέλεσμα θα φανεί πολύ γρήγορα. Ζήτησε να μη συγχέονται η άδεια εγκατάστασης με την άδεια λειτουργίας, καθώς πρόκειται για δύο διαφορετικά πράγματα. Ανέφερε πως δεν μπορεί να μην υπάρχει ένας χρονικός προσδιορισμός στις άδειες κατασκευής. Σχετικά με την κριτική για τη χωροθέτηση των περιοχών και το θέμα της γης υψηλής παραγωγικότητας, ο κ. Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε πως «θα πρέπει, επιτέλους, να κάνουμε μια σοβαρή συζήτηση. Θέλουμε τη γη υψηλής παραγωγικότητας να την έχουμε διαθέσιμη για τα παιδιά μας, αύριο; Για τις επόμενες γενιές;» Επισήμανε ότι ο νόμος «δεν «πιάνει» τις άδειες που έχουν ήδη εγκριθεί ή τις άδειες που βρίσκονται ήδη σε φάση έγκρισης. Υπογράμμισε πως « η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να γίνει, είτε σε θερμοκήπιο ανοιχτού τύπου, είτε σε θερμοκήπιο κλειστού τύπου. Είναι μία υδροπονική ή αεροπονική δραστηριότητα, που σημαίνει ότι δεν απαιτείται το έδαφος, για να τα φυτέψουμε. Η δε καλλιέργεια σε θερμοκήπια κλειστού τύπου σημάνει ότι αυτή μπορεί να γίνει σε γη χαμηλής παραγωγικότητας».
Η διαδικασία εξαγωγής του ανθού ως τελικό προϊόν, ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός προβλέπεται καθώς υπάρχουν χώρες, οι οποίες έχουν προχωρήσει πιο μπροστά από την Ελλάδα στις αδειοδοτήσεις των φαρμακευτικών τους προϊόντων και για αυτό παρέχεται αυτή η δυνατότητα. Σχετικά με την θεσμοθέτηση των 30 γραμμαρίων τελικού προϊόντος, ο κ. Νίκος Παπαθανάσης είπε ότι γίνεται γιατί «θέλουμε να αναπτυχτεί παράλληλα και η μεταποιητική μας βιομηχανία» Σχετικά το θέμα του Εθνικού Οργανισμού Κάνναβης, ο κ. Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε πως προσανατολιζόμαστε αυτό να έρθει σε ένα αυτοτελές νομοσχέδιο.
Ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Κέλλας αναλύοντας τα άρθρα του σχεδίου νόμου υπογράμμισε πως πρόκειται για « ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ανάπτυξη της βιομηχανίας κάνναβης στη χώρα μας , από την οποία προσδοκούμε ότι θα υπάρξουν οφέλη για την οικονομία μας μέσω των επενδύσεων, της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και της διοχέτευσης των συγκεκριμένων προϊόντων στην αγορά. Προσφέροντας «νέες επιλογές στους κλάδους της γεωργίας και της μεταποίησης αλλά το κυριότερο, σε όσους επιλέγουν τα τελικά προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, σκευάσματα για να ανακουφιστούν από τις παθήσεις τους και να ανταποκριθούν καλύτερα σε θεραπείες, εφόσον κάτι τέτοιο κρίνεται απαραίτητο από τους θεράποντες ιατρούς».
Ο εισηγητής της μειοψηφίας Αλέξης Χαρίτσης αφού επέκρινε την κυβέρνηση για μια εντυπωσιακή «κυβίστηση» από τις θέσεις που είχε για την φαρμακευτική κάνναβη η ΝΔ το 2018, παρατήρησε πως στο κόμμα της πλειοψηφίας από τις τοποθετήσεις στελεχών της στο δημόσιο διάλογο διαφαίνεται ότι όλοι δεν συμφωνούν με το παρόν νομοσχέδιο και δεν έχουν ξεφύγει από τον συντηρητισμό τους. Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «ατελές» και προανήγγειλε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει μία τροπολογία επί του άρθρου 14, με την οποία θα προτείνεται η αίτηση για την έκδοση άδειας παραγωγής να αφορά και την εγχώρια διάθεση και να περιλαμβάνει και το εκχύλισμα κάνναβης. Η συσκευασία ξηρού ανθού να μην περιορίζεται στα 30 γραμμάρια, ώστε να μην βρεθούν οι δικές μας επιχειρήσεις σε δυσχερή θέση σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες. Και επίσης, να καταργηθεί η διάταξη που επιβάλλει στον παραγωγό την υποχρεωτική κατάθεση αίτησης για προϊόν άλλης μορφής από αυτήν του αποξηραμένου ανθού. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διαφώνησε στον αποκλεισμό περιοχών που έχουν χαρακτηριστεί ως γη υψηλής παραγωγικότητας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης ανέφερε πως η Πολιτεία θα πρέπει συνολικά, ολιστικά να φτιάξει το θεσμικό πλαίσιο παραγωγή, επενδυτική δραστηριότητα, ανάπτυξη, αλλά και όσον αφορά στο θεραπευτικό σκέλος της κάνναβης. Σχετικά με την ποσότητα των 30 γραμμαρίων ανάφερε πως ο πρόεδρος του ΕΟΦ δεν έδωσε μια τεκμηριωμένη απάντηση και ζήτησε η ποσότητα να διαμορφωθεί στα 60 με 90 γραμμάρια. Ζήτησε μεταξύ άλλων να συγχωνευθούν τα στάδια της έγκρισης εγκατάστασης και έγκρισης λειτουργίας. Η λειτουργία των μονάδων να γίνεται υποχρεωτικά από ΑΠΕ ή σε ένα μεγάλο ποσοστό. Διαφώνησε με την διάταξη περί εξαίρεσης της γης υψηλής παραγωγικότητας. Κακώς είπε απαλείφετε την πρόβλεψη για πρόσθετη εσωτερική περίφραξη των χώρων καλλιέργειας . Επέκρινε ότι το νομοσχέδιο παραπέμπει σε εκδόσεις σε μια σειρά από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις για ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν όρους και προϋποθέσεις έκτασης εγκατάστασης και λειτουργίας και επιπλέον δικαιολογητικά.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης ανέφερε πως το κόμμα του καταψηφίζει το νομοσχέδιο γιατί όπως και το αντίστοιχο που έφερε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εντάσσεται στις συνολικότερες προσπάθειες των αστικών κρατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διευκόλυνση της αγοράς της κάνναβης για την στήριξη της καπιταλιστικής οικονομίας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Τόνισε πως πουθενά στο νομοσχέδιο δεν γίνεται λόγος για την παρακολούθηση των αντενδείξεων για την φάρμακο-επαγρύπνηση και στις υπόλοιπες φυσικά αναγκαίες διαδικασίες ελέγχου ποιότητας, όπως ορίζει η κυκλοφορία φαρμακευτικών. Παρατήρησε πως η αδειοδότηση των προϊόντων εξαγωγής θα γίνεται με τις ελάχιστες δυνατές προϋποθέσεις , ενώ εκεί που δίνονται και τα «ρέστα» για να εξυπηρετηθούν οι επιχειρηματίες είναι η πρόβλεψη στο άρθρο 5, όπου η χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης γίνεται εντός 30 ημερών το αργότερο, ακόμα και χωρίς αυτοψία των αρμόδιων υπηρεσιών. Η διαδικασία είπε που προωθεί η κυβέρνηση με αυτό το νομοσχέδιο βρίσκεται σε πλήρη διάσταση με τις αρχές της επιστήμης, του ορθολογικού σχεδιασμού των φαρμάκων και της φαρμακοεπαγρύπνησης, φτάνοντας ακόμα και στο σημείο να ανάγει ένα φυτό σε φάρμακο. Επανέλαβε πως η πάγια θέση του ΚΚΕ είναι πως «η φυτική κάνναβη λόγω του μεγάλου αριθμού δραστικών ουσιών που περιέχει για τη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων, δεν γνωρίζουμε τις δράσεις, αλληλεπιδράσεις, παρενέργειες που έχει κάθε μία από αυτές, αλλά και οι ποικίλοι συνδυασμοί τους δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί καθαυτή ως φαρμακευτική θεραπευτική ουσία. Αντίθετα, συγκεκριμένες δραστικές ουσίες που απομονώνονται από την κάνναβη ή και μπορούν να συνδεθούν ακόμα και τεχνητά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για φαρμακευτικούς, ιατρικούς, παρηγορητικούς σκοπούς, σε περιπτώσεις όπου τα ήδη υπάρχοντα φάρμακα δεν επαρκούν και πάνω σε αυτό το ζήτημα δεν υπάρχει κανένα φοβικό σύνδρομο, γιατί τα ίδια είπαμε ή τα ίδια μας καταλόγιζε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 στο νομοσχέδιο τότε, τα ίδια, λοιπόν, λέμε και σήμερα. Η θέση του Κ.Κ.Ε. είναι ξεκάθαρη, είναι κρυστάλλινη, άσχετα αν προσπαθούν κάποιοι να τη διαστρεβλώνουν».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας ανέφερε πως όταν «ακούς πολλά κεράσια κράτα μικρό καλάθι» σχετικά με την επίτευξη των στόχων του νομοσχεδίου ενώ σημείωσε πως υπάρχει ο κίνδυνος η κατάσταση να γίνει ανεξέλεγκτη, μιας και το έδαφος είναι προσοδοφόρο, τόσο στη χώρα λόγω καιρικών κλιματολογικών συνθηκών, αλλά και γενικότερα στη γειτονιά των Βαλκανίων. Έχουμε είπε επιφυλάξεις και καχυποψίες καθώς δεν θέλουμε η χώρα μας να γίνει ένα μεγάλο εργοτάξιο παραγωγής ινδικής κάνναβης. Παράλληλα εξέφρασε τον φόβο ότι μπορεί να σταματήσουν κάποιες άλλες έρευνες που αφορούν τα θεραπευτικά και αρωματικά βότανα που είναι μοναδικά στην Ελλάδα. Τόνισε μεταξύ άλλων ότι στο νομοσχέδιο δεν διευκρινίζεται εάν οι επενδυτές θα είναι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα και εάν θα εμπλέκονται μέσα σε αυτούς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Ότι δεν καθορίζεται ποιες είναι αυτές οι τρίτες χώρες που θα μπορεί να εξάγονται αυτά τα προϊόντα. Εμείς, είπε, θέλουμε τους ασθενείς να έχουν πρόσβαση και σε άλλες θεραπευτικές μεθόδους.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Κρίτων Αρσένης ανέφερε πως αυτοί που χρειάζονται τα προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, που είναι οι άρρωστοι τελικά είναι και οι μόνοι που δεν θα τα έχουν. Η κυβέρνηση, είπε, εστιάζει και προβάλλει την οικονομική ευκαιρία για εξαγωγές, όμως , παρατήρησε αυτές οι επενδύσεις δεν μπορεί να θέλουμε να γίνουν σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας ούτε για ένα προϊόν που ξοδεύει πιο πολύ νερό από το βαμβάκι ή απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας. Αυτό απαιτεί ένα πολύ καλό σχεδιασμό που δεν γίνεται με το νομοσχέδιο αυτό. Το ΜέΡΑ 25, είπε ο βουλευτής, είμαστε υπέρ της φαρμακευτικής κάνναβης, όμως, όχι, ανεξέλεγκτα. Όχι, για τα κέρδη πέντε εταιρειών που θα παράγουν ένα προϊόν στην Ελλάδα.