Τεχνολογία

Βρεφική ανάπτυξη: Μωρά ηλικίας 4 μηνών δείχνουν σημάδια αυτογνωσίας

Βρεφική ανάπτυξη: Μωρά ηλικίας 4 μηνών δείχνουν σημάδια αυτογνωσίας
Βρεφική ανάπτυξη: Μελέτη αποδεικνύει πως τα μωρά μόλις τεσσάρων μηνών μπορούν να κατανοήσουν πώς το σώμα τους αλληλεπιδρά με τον χώρο γύρω τους.

Τα μωρά μόλις τεσσάρων μηνών μπορούν να κατανοήσουν πώς το σώμα τους αλληλεπιδρά με τον χώρο γύρω τους, σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ. Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο Scientific Reports, ρίχνουν νέο φως στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η αυτογνωσία. Οι ειδικοί από το Birmingham BabyLab έδειξαν στα μωρά μια μπάλα σε μια οθόνη που κινείται προς ή μακριά από αυτά. Όταν η μπάλα ήταν πιο κοντά τους στην οθόνη, τα μωρά εμφανίστηκαν με μια μικρή δόνηση στα χέρια τους ενώ μετρούνταν η εγκεφαλική τους δραστηριότητα.

Η συλλογή δεδομένων για τη μελέτη πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι από την ηλικία των μόλις τεσσάρων μηνών, τα μωρά εμφανίζουν ενισχυμένη σωματοαισθητήρια (απτική) εγκεφαλική δραστηριότητα όταν προηγείται ένα άγγιγμα από ένα αντικείμενο που κινείται προς το μέρος τους.

Η Δρ Giulia Orioli, Ερευνητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ που ηγήθηκε της μελέτης, είπε: “Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι ακόμη και στους πρώτους μήνες της ζωής τους, πριν καν τα μωρά μάθουν να πιάνουν αντικείμενα, ο πολυαισθητηριακός εγκέφαλος είναι καλωδιωμένο για να κάνει συνδέσμους μεταξύ αυτού που βλέπουν τα μωρά και του τι αισθάνονται. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αισθανθούν τον χώρο γύρω τους και να κατανοήσουν πώς το σώμα τους αλληλεπιδρά με αυτόν τον χώρο. Αυτό μερικές φορές αναφέρεται ως περιπροσωπικός χώρος.”

«Φυσικά, οι άνθρωποι το κάνουν συνέχεια ως ενήλικες, χρησιμοποιώντας τις συνδυασμένες μας αισθήσεις για να αντιληφθούν πού βρισκόμαστε στο διάστημα και κάνοντας προβλέψεις για το πότε θα αγγίξουμε ένα αντικείμενο ή όχι. Αλλά τώρα που ξέρουμε ότι τα μωρά στα αρχικά στάδια Η ανάπτυξη αρχίζει να δείχνει σημάδια αυτού, ανοίγει ερωτήματα σχετικά με το πόσες από αυτές τις ικανότητες είναι μαθημένες ή έμφυτες».

Οι ερευνητές διερεύνησαν επίσης πώς ένα απροσδόκητο «αγγίγμα» θα επηρέαζε μερικά από τα μεγαλύτερα μωρά στη μελέτη. Διαπίστωσαν ότι σε μωρά ηλικίας οκτώ μηνών, όταν πριν από το άγγιγμα στο χέρι τους η μπάλα στην οθόνη απομακρύνθηκε από αυτά, η εγκεφαλική δραστηριότητα των μωρών έδειξε σημάδια ότι ήταν έκπληκτοι.

Ο Andrew Bremner, καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, σχολίασε: «Βλέποντας τα μεγαλύτερα μωρά να παρουσιάζουν αιφνιδιαστικές αντιδράσεις υποδηλώνει ότι δεν περίμεναν το άγγιγμα λόγω της οπτικής κατεύθυνσης προς την οποία κινούνταν το αντικείμενο. ο εγκέφαλός τους κατασκευάζει μια πιο εξελιγμένη επίγνωση του πώς υπάρχει το σώμα τους στον χώρο γύρω τους».

Στη συνέχεια, οι ερευνητές ελπίζουν να συνεχίσουν αυτή τη μελέτη με νεότερους και μεγαλύτερους συμμετέχοντες. Η έρευνα με ενήλικες μπορεί να φωτίσει τα είδη εγκεφαλικής δραστηριότητας προς τα οποία αναπτύσσονται τα βρέφη. Ελπίζουν επίσης να μπορέσουν να δουν εάν υπάρχουν πρώιμα σημάδια αυτών των «πολυαισθητηριακών» ικανοτήτων στα νεογέννητα μωρά.

Ο Δρ Orioli κατέληξε: “Είναι μια πρόκληση να δουλεύεις με νεογέννητα, καθώς περνούν τόσο μεγάλο μέρος του χρόνου τους στον ύπνο και το φαγητό, αλλά αρχίζουμε να έχουμε κάποια επιτυχία δουλεύοντας με αυτήν την ηλικιακή ομάδα και θα είναι συναρπαστικό να δείτε αν τα μωρά μόλις λίγων ημερών έχουν τα θεμέλια της αίσθησης του σώματός τους στο διάστημα. Αν ναι, θα μπορούσε να είναι ότι εξετάζουμε την προέλευση της ανθρώπινης συνείδησης.”