Ψηφιακή υγεία προκλήσεις κυβερνοχώρος: Ο Ευρωπαϊκός Μήνας Cybersecurity (ECSM) είναι η ετήσια εκστρατεία ευαισθητοποίησης της ΕΕ για την κυβερνοασφάλεια, που συντονίζεται από τον ENISA και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υποστηρίζεται από τα κράτη μέλη και περισσότερους από 300 εταίρους από διάφορες βιομηχανίες. Το ECSM παρέχει ενημερωμένες ψηφιακές πληροφορίες ασφάλειας μέσω της εκπαίδευσης και της ανταλλαγής ορθών πρακτικών μέσω μιας σειράς δραστηριοτήτων – από εργαστήρια και συνέδρια έως εκπαιδευτικές συνεδρίες, διαδικτυακά σεμινάρια και παρουσιάσεις – κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου κάθε έτους.
Ο όγδοος ετήσιος ευρωπαϊκός μήνας κυβερνοασφάλειας (ECSM) τον Οκτώβριο παρουσίασε δύο θέματα: Cyber-απάτες και ψηφιακές δεξιότητες. Το θέμα Cyber-Scams παρείχε πληροφορίες σχετικά με τις τρέχουσες και πιθανές απειλές στον κυβερνοχώρο για να βοηθήσει το ευρύ κοινό και τις επιχειρήσεις να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους. Η νόσος COVID-19 οδήγησε σε αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο προκάλεσε ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων και τις διαδικτυακές πληρωμές. Οι δραστηριότητες σε αυτό το θέμα επικεντρώθηκαν στο ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing), τον συμβιβασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για επιχειρήσεις και την απάτη μέσω διαδικτυακών αγορών. Το βασικό μήνυμα ενθάρρυνε τους χρήστες να έχουν αυξημένη ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ηλεκτρονικές απάτες κατά τη διεξαγωγή επιχειρηματικών και προσωπικών συναλλαγών στο διαδίκτυο.
Το θέμα Ψηφιακές δεξιότητες παρουσίασε εκπαιδευτικές δραστηριότητες που ενημερώνουν το ευρύ κοινό σχετικά με την ασφάλεια του Διαδικτύου. Η πανδημία COVID-19 αύξησε την ψηφιοποίηση της καθημερινής ζωής. Αυτός ο νέος υπερσυνδεδεμένος κόσμος απαιτεί επίγνωση των σημερινών δεξιοτήτων για τους πολίτες να παραμείνουν στην κορυφή των τάσεων και να είναι ασφαλείς στο διαδίκτυο. Στο επίκεντρο βρέθηκε το ηλεκτρονικό απόρρητο, η προστασία προσωπικών δεδομένων, ο εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο και το cyberstalking. Το βασικό μήνυμα ανέφερε τη σημασία της υγιεινής στον κυβερνοχώρο και την καθιέρωση ορθών πρακτικών στο Διαδίκτυο.
Με περισσότερους ανθρώπους που εργάζονται από το σπίτι, συμμετέχουν σε απομακρυσμένες συναντήσεις, τηλε-υγεία και online αγορές, είναι πλέον πιο σημαντική η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο;
Πράγματι, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο είναι πιο σημαντική τώρα από ποτέ. Ο τομέας της υγειονομικής περίθαλψης έχει γίνει όλο και περισσότερο ψηφιακός και διασυνδέεται σημαντικά, μια τάση που έχει αυξηθεί μόνο με τη νέα πραγματικότητα της πανδημίας COVID-19. Τα αρχεία υγειονομικής περίθαλψης ασθενών είναι πλέον διαθέσιμα κατόπιν αιτήματος για ιατρικό προσωπικό ως ηλεκτρονικές πληροφορίες. Τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα μπορούν να μετρήσουν τα δεδομένα των ασθενών σε πραγματικό χρόνο και να τα ανεβάσουν στο cloud, ή ακόμη και να προβούν σε αυτόματες ενέργειες εάν χρειαστεί. Οι εφαρμογές τηλεϊατρικής επιτρέπουν απομακρυσμένη φροντίδα ασθενών και συμβουλές χωρίς να απαιτείται πραγματική επίσκεψη στο ιατρείο. Οι οργανισμοί υγειονομικής περίθαλψης χρησιμοποιούν διασυνδεδεμένες ιατρικές συσκευές για να παρακολουθούν την κατάσταση του ασθενούς, να χορηγούν αυτόματα φάρμακα και ακόμη και να εκτελούν χειρουργική επέμβαση. Ακόμη και οι διαδικασίες διαχείρισης στα νοσοκομεία γίνονται πιο αυτοματοποιημένες από ποτέ. Η λογική πίσω από όλα αυτά είναι σαφής: η ψηφιοποίηση σημαίνει βελτιωμένη απόδοση, πρόσθετες δυνατότητες και τελικά καλύτερη φροντίδα των ασθενών.
Ωστόσο, αυτή η αυξημένη εξάρτηση από διασυνδεδεμένα συστήματα και συσκευές εισάγει επίσης μια σειρά από προκλήσεις και φέρνει την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο στην πρώτη γραμμή. Προκειμένου η ψηφιακή υγειονομική περίθαλψη να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές της, οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης, το ιατρικό προσωπικό και οι ασθενείς πρέπει να εμπιστεύονται ότι οι υπηρεσίες θα είναι διαθέσιμες ανεξάρτητα από το ότι τα ευαίσθητα δεδομένα ασθενών που αποθηκεύονται σε ηλεκτρονική μορφή θα παραμείνουν εμπιστευτικά · και ότι οι ηλεκτρονικές πληροφορίες σχετικά με τους ασθενείς που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία τους θα παραμείνουν αμετάβλητες. Αυτό ισχύει επίσης για τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό ατόμων που εργάζονται εξ αποστάσεως και πρέπει να φροντίζουν την υγιεινή τους στον κυβερνοχώρο. Ο ENISA συνιστά τη διατήρηση των δραστηριοτήτων εργασίας και αναψυχής σε ξεχωριστές συσκευές. και υπογραμμίζει τη σημασία της παρακολούθησης για απάτες και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αναφέρονται στον κορωνοϊό, καθώς οι δραστηριότητες ηλεκτρονικού ψαρέματος έχουν αυξηθεί από την έναρξη της πανδημίας.