Το να παίζετε Wordle ή Sudoku κάθε πρωί με ένα φλιτζάνι καφέ πιθανότατα δεν θα ενισχύσει τις δυνάμεις του εγκεφάλου σας, αλλά η διάθεση και η αυτοπεποίθηση που παρέχουν αυτά τα παιχνίδια είναι αρκετός λόγος για να συνεχίσετε να παίζετε, σύμφωνα με νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Όρεγκον. Ερευνητές από τη Σχολή Δημοσιογραφίας και Επικοινωνίας του UO ερεύνησαν παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου, συλλογές παζλ και κουίζ που διατίθενται στο εμπόριο για να βοηθήσουν στην όξυνση του μυαλού, αλλά δεν έχουν επιστημονική υποστήριξη.
Σύμφωνα με τον καθηγητή ψυχολογίας του UO Ulrich Mayr, ο οποίος υπέγραψε μια δήλωση συναίνεσης από μια ομάδα κορυφαίων νευροεπιστημόνων το 2014, δεν υπάρχουν ισχυρές αποδείξεις ότι τα παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου μπορούν να βελτιώσουν τη γνωστική απόδοση. Ωστόσο, τα παιχνίδια, ή οποιαδήποτε παιχνίδια που παρέχουν μια επαρκή πρόκληση, μπορεί να βοηθήσουν στην αποκατάσταση της ψυχολογικής ευεξίας, ακόμη και αν δεν βοηθούν τη γνωστική υγεία, σύμφωνα με μια μελέτη με επικεφαλής τον Waseq Rahman, υποψήφιο διδάκτορα στις σπουδές επικοινωνίας και μέσων.
Ο Rahman και οι συνάδελφοί του, συμπεριλαμβανομένου του βοηθού καθηγητή παιχνιδιών στο UO Maxwell Foxman, διεξήγαγαν τη μελέτη συναντώντας τους παίκτες όπου βρίσκονταν: το Google Play Store. Τα ευρήματά τους δημοσιεύτηκαν την 1η Μαρτίου στο International Journal of Human–Computer Interaction.
Ενώ η προηγούμενη έρευνα χρησιμοποιούσε πειράματα για να ελέγξει εάν τέτοια παιχνίδια εγκεφάλου θα μπορούσαν αντικειμενικά να βελτιώσουν τη γνωστική λειτουργία, η νέα μελέτη επικεντρώθηκε στις υποκειμενικές εντυπώσεις των παικτών που συγκεντρώθηκαν σε κριτικές για τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές εκπαίδευσης εγκεφάλου.
«Αυτό μας επέτρεψε πραγματικά να αποκτήσουμε την ακατέργαστη οπτική των καταναλωτών και να δούμε αν οι άνθρωποι που παίζουν πραγματικά τα παιχνίδια τα βρίσκουν αποτελεσματικά», είπε ο Foxman. “Προσέφερε επίσης μια πραγματική ποικιλία ιστοριών, από βετεράνους που μιλούσαν για την επανεκπαίδευση του εγκεφάλου τους μετά από τραύμα έως ηλικιωμένους που προσπαθούσαν να ασκήσουν τον εγκέφαλό τους εκτός από το σώμα τους. Θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει συνεντεύξεις, αλλά έχοντας αυτό το σύνολο δεδομένων μας έδωσε πρόσβαση σε ένα μεγάλο αποθήκη όλων αυτών των διαφορετικών ιστοριών».
Οι ερευνητές εξέτασαν χιλιάδες κριτικές χρηστών για εφαρμογές εκπαίδευσης εγκεφάλου Lumosity, Elevate και Peak. Με τη βοήθεια του συνεργάτη τους, David Markowitz του Michigan State University, χρησιμοποίησαν ένα αυτοματοποιημένο πρόγραμμα ανάλυσης κειμένου και μια ποιοτική θεματική ανάλυση για να αξιολογήσουν και να μετρήσουν τις απόψεις και τα συναισθήματα των χρηστών για τα παιχνίδια.
Οι ερευνητές δεν εξεπλάγησαν που υπήρχε έλλειψη συναίνεσης σχετικά με τα προτεινόμενα γνωστικά οφέλη των εφαρμογών μεταξύ των χρηστών. Ωστόσο, τους κίνησε το ενδιαφέρον να δουν πολλές κριτικές στις οποίες οι παίκτες δήλωσαν ότι εκτιμούσαν τις διασκεδαστικές, προκλητικές πτυχές και την παρακολούθηση της προόδου του παιχνιδιού. Πολλοί κριτικοί παρατήρησαν ότι αισθάνονταν καλύτερα και κέρδισαν αυτοπεποίθηση μετά το παιχνίδι, ακόμα κι αν δεν ήταν σίγουροι αν είχαν κερδίσει κάτι γνωστικά.
«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι όχι μόνο οι άνθρωποι γίνονται καλύτεροι σε αυτά τα παιχνίδια, αλλά απολαμβάνουν επίσης να γίνονται καλύτεροι», είπε ο Foxman. “Αυτός μπορεί να είναι ο λόγος που οι άνθρωποι παίζουν Wordle ή Sudoku κάθε μέρα. Η απόλαυση είναι μια ισχυρή προσωπική δύναμη, οικονομική δύναμη και πολιτιστική δύναμη που πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή.”
Τα παιχνίδια μπορούν να επηρεάσουν τις εγγενείς ψυχολογικές ανάγκες των ανθρώπων, είπε ο Rahman. Οι τακτικές προκλήσεις μπορούν να τονώσουν και να οικοδομήσουν μια διαρκή αίσθηση εμπιστοσύνης και αυτονομίας για τον εαυτό και την ταυτότητα κάποιου, και τα παιχνίδια είναι καλά στο να προσφέρουν μια τέτοια εμπειρία, είπε. Ο Rahman προειδοποιεί ότι, αν και η ψυχαγωγία μέσων ενημέρωσης μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της ζωτικότητας και της ευεξίας, δεν είναι μόνιμη.
«Γι’ αυτό παίζετε τένις ξανά και ξανά, για παράδειγμα», είπε. “Δεν παίζεις τένις μία φορά, νιώθεις ικανός και μετά είσαι έτοιμος. Αυτό το είδος διαδραστικής ψυχαγωγίας σάς βοηθά να αισθάνεστε έναν έλεγχο, την αυτονομία και την απόλαυση από το να επιτύχετε κυριαρχία στις προκλήσεις. Αλλά αν και πώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε Οι μόνιμες εντυπώσεις της αίσθησης του εαυτού μας απαιτούν εκτενή έρευνα».
Η έρευνα δεν αποδεικνύει ότι τα παιχνίδια εξάσκησης του εγκεφάλου, ή τα παιχνίδια γενικότερα, είναι αποτελεσματικά ως θεραπευτικές παρεμβάσεις, προειδοποιούν οι ερευνητές. Αλλά ακόμα κι αν η επιστήμη δεν υποστηρίζει τα εγκεφαλικά παιχνίδια ως γνωστικά ενισχυτικά, ο Rahman είπε ότι το «τράνταγμα της άσκησης» και η αίσθηση των προσωπικών επιτευγμάτων που αποκτούν οι άνθρωποι από τα παιχνίδια δικαιολογούν περαιτέρω διερεύνηση για το πώς αυτές οι δραστηριότητες μπορούν να καλύψουν τις ατομικές ανάγκες για ανάκαμψη και ευεξία.
«Όσον αφορά τη γνωστική και ψυχική υγεία, το μόνο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι να είμαστε ανοιχτοί στην εκμάθηση νέων και ουσιαστικών πραγμάτων», είπε ο Ραχμάν. «Και νομίζω ότι τα παιχνίδια που κάνουν καλά είναι να σου παρέχουν ένα πλαίσιο για το πώς να μαθαίνεις και να προκαλείς τον εαυτό σου με τρόπους που μπορείς να απολαύσεις».