Οι διακοπές είναι ο μέγιστος χρόνος αγοράς και ίσως η χειρότερη περίοδος του χρόνου για ανθρώπους που απλά δεν μπορούν να ελέγξουν την επιθυμία τους να ψωνίσουν. Τώρα, η έρευνα δείχνει ότι η ευκολία των online αγορών θα μπορούσε να επιδεινώσει τα πράγματα για τα άτομα με λεγόμενη “διαταραχή αγορών” (BSD).
Η BSD εξακολουθεί να συζητείται ως αυτόνομη διάγνωση και δεν έχει ακόμη συμπεριληφθεί στη Βίβλο ψυχολόγων, στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών . Αλλά αυτό είναι πιθανόν μόνο επειδή δεν υπάρχουν αρκετά καλά δεδομένα σχετικά με την κατάσταση, δήλωσε ο συγγραφέας μιας πρόσφατης μελέτης σχετικά με τον εθισμό στις ηλεκτρονικές αγορές. Υπάρχει μια “σχετική έλλειψη δημοσιευμένης επιστημονικής βιβλιογραφίας “, δήλωσε ο Δρ Astrid Muller – αλλά οι ψυχολόγοι έχουν εδώ και καιρό ασχοληθεί με τέτοιες περιπτώσεις.
“Υπάρχει πάνω από 100 χρόνια κλινικής ιστορίας που περιγράφουν δυσλειτουργικές υπερβολές αγοράς ή απόκτησης που παρεμποδίζουν την καθημερινή ζωή και συνδέονται με σημαντική κλινική δυσφορία και βλάβη σε σημαντικούς τομείς λειτουργίας”, δήλωσε ο Muller. Είναι επικεφαλής ψυχολόγος στο τμήμα ψυχοσωματικής ιατρικής και ψυχοθεραπείας στο Ιατρικό Σχολείο του Αννόβερου στη Γερμανία. Η BSD ορίζεται ως μια “εξαιρετική ανησυχία για αγορές και παρορμήσεις για αγορές που αντιμετωπίζονται ως ακαταμάχητες”, δήλωσε ο Muller.
Η κατάσταση μπορεί να προκαλέσει πραγματική βλάβη, συμπεριλαμβανομένης της ενοχής μετά την αγορά και της λύπης, μια αίσθηση απώλειας ελέγχου, οικογενειακές συγκρούσεις λόγω υπερβολικών αγορών και οικονομικής δυσπραγίας. Σύμφωνα με τον Muller, η BSD πιστεύεται ότι επηρεάζει περίπου το 5% των ανθρώπων παγκοσμίως. Και στον 21ο αιώνα, έχει μεταφερθεί στο διαδίκτυο.
Αναφερόμενη στο τρέχον τεύχος της Ολοκληρωμένης Ψυχιατρικής , η ομάδα του Muller παρακολούθησε τις συνήθειες αγορών σε απευθείας σύνδεση των 122 ασθενών που είχαν ήδη διαγνωστεί με BSD. Οι ασθενείς που μελετήθηκαν κυμαίνονταν από 20 έως 68 ετών (κατά μέσο όρο περίπου 43) και πάνω από το 75% ήταν γυναίκες. Όλοι είχαν ήδη αναζητήσει θεραπεία – η οποία συνήθως παίρνει τη μορφή θεραπείας νοητικής συμπεριφοράς – για το πρόβλημα της εξάρτησης από τα ψώνια.
Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμπληρώσουν διάφορα διαγνωστικά ερωτηματολόγια, συμπεριλαμβανομένης της αποκαλούμενης “Δοκιμής Εξάρτησης από το Internet” και του “Παθολογικού Screener Buying.” Όλα αξιολογήθηκαν επίσης για το άγχος και την κατάθλιψη. Στο τέλος η ομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα τρίτο ανέπτυξε μια ηλεκτρονική έκδοση αγορών της BSD. Αυτά τα άτομα τείνουν να είναι νεότερα και συνήθως είχαν πιο σοβαρό άγχος και κατάθλιψη. Σύμφωνα με τον Muller, τα άτομα με BSD ενδέχεται να έχουν λόγους να προτιμούν έναν χώρο αγορών από έναν άλλο. Ωστόσο, ορισμένοι ασθενείς της BSD μπορεί να προσελκύονται ιδιαίτερα από τις ηλεκτρονικές αγορές, επειδή η αγορά μέσω του διαδικτύου συνεπάγεται τόσο μεγάλη ποικιλία προϊόντων. Είναι επίσης εύκολο, γρήγορο και έχει “την ευκαιρία να αγοράσει αβίαστα και κρυφά”, είπε ο Muller.