Τεχνολογία

Πλατφόρμα Διαμοιρασμού Διαδρομών: Υπερτερεί έναντι του συστήματος ταξί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης

Πλατφόρμα Διαμοιρασμού Διαδρομών: Υπερτερεί έναντι του συστήματος ταξί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης
"Υπό το πρίσμα των ευρημάτων μας, οι πάροχοι υπηρεσιών και οι πολεοδόμοι θα πρέπει να επανεκτιμήσουν και να βελτιώσουν την πλατφόρμα κινητικότητας, ιδίως σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, καταστροφών και κινδύνων", προτρέπει ο Sean Qian, καθηγητής Πολιτικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής και Heinz College στο CMU, ο οποίος συνυπογράφει τη μελέτη.

Πλατφόρμα Διαμοιρασμού Διαδρομών: Οι αστικές καταστροφές φέρνουν αβεβαιότητες στην κοινωνία, τα συστήματα αστικών μεταφορών και τις επιχειρήσεις. Σε μια νέα μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν αστικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως τρομοκρατικές επιθέσεις και κλείσιμο του μετρό, για να συγκρίνουν τις επιδόσεις ενός παραδοσιακού συστήματος ταξί και μιας πλατφόρμας ridesharing στη συνέχεια. Η μελέτη διαπίστωσε ότι η πλατφόρμα διαμοιρασμού διαδρομών υπερείχε σημαντικά του συστήματος ταξί στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, κυρίως λόγω των πλεονεκτημάτων της τεχνολογίας. Η μελέτη, από ερευνητές του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon (CMU) και του Πανεπιστημίου του Πεκίνου, δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό ‘Έρευνα Πληροφοριακών Συστημάτων’. “Η μελέτη μας προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για τον σχεδιασμό στρατηγικών για πλατφόρμες, ιδίως για την τόνωση της προσφοράς εργασίας και την παροχή κινήτρων στα συστήματα αστικών μεταφορών για την υιοθέτηση και χρήση της τεχνολογίας για την αντιμετώπιση αστικών καταστάσεων έκτακτης ανάγκης”, λέει ο Beibei Li, αναπληρωτής καθηγητής πληροφορικής και διοίκησης στο Heinz College του CMU, ο οποίος συνέγραψε τη μελέτη.

Οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης σε αστικά περιβάλλοντα μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές ανθρώπινες και οικονομικές απώλειες εάν δεν αντιμετωπιστούν σωστά. Ενώ η έρευνα έχει επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και την αξιολόγηση της τεχνολογίας για τη διαχείριση έκτακτων αναγκών, ο τομέας δεν διαθέτει στέρεα στοιχεία σχετικά με το πώς τα ψηφιακά συστήματα που βασίζονται στην τεχνολογία αποδίδουν σε τέτοιους στρεσογόνους παράγοντες. Δεδομένου ότι τα συστήματα αστικών μεταφορών αποτελούν κρίσιμο μέρος της ετοιμότητας των πόλεων για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, στην παρούσα μελέτη, οι ερευνητές προσπάθησαν να κατανοήσουν πώς οι εξοπλισμένες με τεχνολογία υπηρεσίες μεταφορών (π.χ. πλατφόρμες διαμοιρασμού διαδρομών όπως η Uber) αντιμετωπίζουν την αβεβαιότητα και συμβάλλουν στη διευκόλυνση της ανακούφισης σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Οι ερευνητές συνέλεξαν αρχεία ταξί και μισθωμένων οχημάτων στη Νέα Υόρκη από τον Ιανουάριο του 2015 έως τον Δεκέμβριο του 2017. Εξέτασαν τον τρόπο με τον οποίο οι υπηρεσίες απέδιδαν σε πολλαπλούς τύπους αστικών καταστροφών, συμπεριλαμβανομένων τρομοκρατικών επιθέσεων, διακοπών λειτουργίας του μετρό και αυτοκινητιστικών δυστυχημάτων, μετρώντας τη χρήση σε επίπεδο πλατφόρμας με βάση τον ωριαίο αριθμό διαδρομών. Οι πλατφόρμες διαμοιρασμού διαδρομών ξεπέρασαν τις επιδόσεις των εταιρειών ταξί μετά από αστικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Για παράδειγμα, ενώ τόσο τα ταξί όσο και οι υπηρεσίες ridesharing παρουσίασαν μείωση στη χρήση των υπηρεσιών τους μετά τη βομβιστική επίθεση στις 17 Σεπτεμβρίου 2016 και την επίθεση με φορτηγό στις 31 Οκτωβρίου 2017 στη Νέα Υόρκη, οι πλατφόρμες ridesharing παρουσίασαν μικρότερη μείωση. Πολλές πιθανότητες εξηγούν τις καλύτερες επιδόσεις των πλατφορμών ridesharing, με κυριότερες την επίδραση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στις πλατφόρμες ridesharing και την ελαστικότητα της προσφοράς οχημάτων και οδηγών ridesharing. Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι οι τοποθεσίες με υψηλότερη πυκνότητα ανθρώπων επηρεάστηκαν λιγότερο από τις αστικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης από ό,τι εκείνες με χαμηλότερη πυκνότητα. Και η μείωση της χρήσης ταξί από τα άτομα σε τέτοιες ώρες ήταν μικρότερη κατά τις ώρες αιχμής και τα βράδια από ό,τι τα μεσάνυχτα και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Σε αντίθεση με αυτή τη διακύμανση της χρήσης ταξί, η καθημερινή χρήση των πλατφορμών κοινής χρήσης διαδρομής ήταν σχετικά σταθερή. “Οι καταστροφές αποτελούν κρίσιμες απειλές για τη σταθερότητα των συστημάτων αστικών μεταφορών”, προτείνει ο Yingjie Zhang, επίκουρος καθηγητής μάρκετινγκ στη Σχολή Διοίκησης Guanghua του Πανεπιστημίου του Πεκίνου, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης. “Η εργασία μας ρίχνει φως στον τρόπο με τον οποίο η τεχνολογία υποστηρίζει τη διαχείριση εκτάκτων αναγκών, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο το κοινό αντιδρά στην υιοθέτηση της τεχνολογίας κατά τη διάρκεια μιας αστικής κρίσης”. Μεταξύ των περιορισμών της μελέτης, οι συγγραφείς επισημαίνουν ότι τα δεδομένα που χρησιμοποίησαν τους επέτρεψαν να εξετάσουν μόνο τα ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία. Επιπλέον, δεν μπόρεσαν να λάβουν υπόψη τους συγχυτικούς παράγοντες, όπως η κυκλοφορία που είχε ανακατανεμηθεί μετά από μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή η ανακατανομή των οδηγών μακριά από μια επίθεση. “Υπό το πρίσμα των ευρημάτων μας, οι πάροχοι υπηρεσιών και οι πολεοδόμοι θα πρέπει να επανεκτιμήσουν και να βελτιώσουν την πλατφόρμα κινητικότητας, ιδίως σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, καταστροφών και κινδύνων”, προτρέπει ο Sean Qian, καθηγητής Πολιτικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής και Heinz College στο CMU, ο οποίος συνυπογράφει τη μελέτη. “Επίσης, οι επιβάτες με επείγουσα ανάγκη να μεταβούν κάπου κατά τη διάρκεια έκτακτων καταστάσεων μπορεί να θέλουν να εξετάσουν πρώτα μια υπηρεσία ridesharing ή ridehailing, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν σχετικά σταθερή προσφορά και τεχνολογική υποστήριξη”.