Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Πολλοί γονείς ανησυχούν για το πόσο τα παιδιά τους χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τι περιεχόμενο μπορεί να συναντήσουν κατά τη χρήση τους. Εν μέσω προτάσεων για την απαγόρευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε εφήβους κάτω των 16 ετών και των εκκλήσεων για καλύτερη εκπαίδευσή τους σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, πώς μπορείτε να καταλάβετε εάν η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του παιδιού σας είναι ήδη πρόβλημα; Και ποια βήματα μπορούν να γίνουν για να βοηθήσουν εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα;
Είναι εύκολο να γαντζωθείς
Αυτές οι πλατφόρμες έχουν σχεδιαστεί με τρόπο που απελευθερώνει ντοπαμίνη (την ορμόνη της «καλής αίσθησης») για τους χρήστες. Αυτό μπορεί να κάνει ιδιαίτερα δύσκολο για τους εφήβους να αντισταθούν. Όπως εξηγούν οι ψυχολόγοι, από την έναρξη της εφηβείας μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’20, ο εγκέφαλός μας είναι υπερευαίσθητος στην κοινωνική ανατροφοδότηση και στα ερεθίσματα. Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι είναι πιο πιθανό να συμμετάσχουν σε συμπεριφορές που μπορούν να οδηγήσουν σε έπαινο ή προσοχή από συνομηλίκους και άλλους. Έτσι, μπορεί να είναι πιο δύσκολο για ένα νέο άτομο να αντισταθεί στην απάντηση σε ειδοποιήσεις ή «μου αρέσει». Οι νέοι αναπτύσσουν, επίσης, τον έλεγχο της παρόρμησής τους, κάτι που μπορεί να έχει επιπτώσεις στις συνήθειές τους στην κύλιση και να τους κάνει πιο δύσκολο να σταματήσουν.
Υπάρχουν οφέλη και κίνδυνοι
Υπάρχουν σίγουρα πολλά οφέλη από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως η κοινωνική σύνδεση, η ενημέρωση και η υποστήριξη. Υπάρχουν όμως και κίνδυνοι. Αν και δεν είναι απαραίτητα αιτιώδης, υπάρχουν δεσμοί μεταξύ της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της κατάθλιψης, του άγχους, του στρες, των διαταραχών ύπνου, πολλών πτυχών του διαδικτυακού εκφοβισμού και των προβλημάτων εικόνας του σώματος. Επομένως, είναι κατανοητό εάν οι γονείς ανησυχούν για τη χρήση πλατφορμών από τα παιδιά τους όπως το TikTok, το Instagram ή το Snapchat. Μιλάμε για «πρόβλημα» ή «εθισμό»; Συχνά όροι όπως «προβληματικός» και «εθισμός» χρησιμοποιούνται εναλλακτικά όταν μιλάμε για χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά δεν υπάρχει συναίνεση μεταξύ των ειδικών σχετικά με το πώς να διαφοροποιηθούν μεταξύ τους ή ακόμη και αν πρέπει να διαφοροποιηθούν. Αν και ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι ο εθισμός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζεται με παρόμοιους τρόπους με άλλους συμπεριφορικούς εθισμούς όπως ο τζόγος, δεν αναγνωρίζεται ως κλινική διαταραχή. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν αναφερόμαστε στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως κλινική διαταραχή ή εθισμό. Μπορεί να είναι πιο χρήσιμο να χρησιμοποιούμε όρους όπως «προβληματικός» ή «ανθυγιεινός» μέχρι να μάθουμε περισσότερα.
Υπάρχει κάποια συμβουλή για το πόσο χρόνο είναι εντάξει;
Οι αυστραλιανές κατευθυντήριες γραμμές προτείνουν ότι τα παιδιά και οι νέοι μεταξύ πέντε και 17 ετών δεν πρέπει να περνούν περισσότερο από δύο ώρες καθιστικής ψυχαγωγίας στην οθόνη την ημέρα (χωρίς τη σχολική εργασία). Όμως, όπως σημειώνει ο Επίτροπος eSafety, δεν υπάρχει «μαγική φιγούρα». Εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων, όπως η ωριμότητα και η ηλικία του παιδιού, ο τύπος και η ποιότητα του περιεχομένου που καταναλώνει και αν περιλαμβάνει παρακολούθηση μόνο του ή με έναν φροντιστή. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Πώς μπορείτε να καταλάβετε εάν υπάρχει πρόβλημα;
Η παρακολούθηση του τι κάνουν οι έφηβοι στο διαδίκτυο μπορεί να είναι πολύ δύσκολη, ειδικά αν έχουν τις δικές τους συσκευές. Επομένως, σημαίνει ότι οι γονείς και οι φροντιστές θα πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά την κατάσταση και τη συμπεριφορά του παιδιού τους για να λύσουν εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Πράγματα που μπορούν να υποδηλώνουν ότι η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από ένα νεαρό άτομο έχει γίνει πρόβλημα περιλαμβάνουν:
- να αποσυρθείς από ή να χάσεις τις συνήθεις δραστηριότητες για να περάσεις χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- δυσκολεύεται να σταματήσει ή να μειώσει τον χρόνο που αφιερώνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- ψεύδονται ή προσπαθούν να συγκαλύψουν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ακόμη κι αν προκαλούν προβλήματα στις σχέσεις τους στην πραγματική ζωή ή σε άλλους τομείς της ζωής τους (όπως το σχολείο, η εργασία ή ο αθλητισμός). Τι γίνεται με το προβληματικό περιεχόμενο;
Εκτός από τον χρόνο που αφιερώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η προβληματική χρήση μπορεί επίσης να σχετίζεται με τα είδη περιεχομένου στο οποίο εκτίθεται ένας νέος. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει περιεχόμενο που δείχνει ή προωθεί επικίνδυνες συμπεριφορές ή βία, εξτρεμιστικές απόψεις, πορνογραφία, ευκαιρίες για τζόγο, γραφικά βίντεο, ψευδείς ειδήσεις ή παραπληροφόρηση. Αυτό μπορεί να είναι πολύ εύκολο στην πρόσβαση. Όπως σημειώνει η συμβουλευτική του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ, το ακατάλληλο περιεχόμενο απευθύνεται ακόμη και σε νέους μέσω αλγορίθμων. Εάν το παιδί σας έχει συναντήσει ακατάλληλο ή ανησυχητικό περιεχόμενο, μπορεί να μην θέλει να μιλήσει για αυτό ή να το πει σε κανέναν επειδή μπορεί να ντρέπεται, να μπερδεύεται ή να φοβάται.
Τι μπορείτε να κάνετε αν πιστεύετε ότι υπάρχει πρόβλημα;
Προσπαθήστε να προσεγγίσετε τη συζήτηση με το παιδί σας με ευαίσθητο τρόπο. Διαβεβαιώστε τους ότι είστε εδώ για να βοηθήσετε και όχι να τους “βάλετε σε μπελάδες”. Η σκέψη για τη δική σας χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ένα χρήσιμο σημείο εκκίνησης. Η έρευνα δείχνει ότι οι έφηβοι είναι πιο πιθανό να έχουν προβληματική χρήση του Διαδικτύου γενικά όταν οι γονείς τους έχουν επίσης προβληματική χρήση. Είναι οι δικές σας συνήθειες συνεπείς με αυτό που θέλετε για το παιδί σας; Έχετε τάιμ άουτ από τα social media; Εσείς και το παιδί/νεαρός σας θα μπορούσατε να συζητήσετε για το πώς θα μπορούσατε και οι δύο να δεσμευτείτε να αλλάξετε τη συμπεριφορά σας ως οικογένεια. Ίσως αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά από μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας ή μόνο σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.
Συμπεριλάβετε τα παιδιά σας στις αλλαγές, κάντε πράγματα εκτός σύνδεσης Ακόμη κι αν οι δικές σας συνήθειες είναι εντάξει, είναι σημαντικό για τους νέους να συμμετέχουν και να συμβουλεύονται για το τι θα τους ωφελήσει, αντί για μια ξεκάθαρη «απαγόρευση» ή επιβαλλόμενη αλλαγή. Αυτό τους δίνει μια αίσθηση ιδιοκτησίας της λύσης (και τους κάνει πιο πιθανό να συμμετάσχουν). Η έρευνα δείχνει επίσης ότι ο τακτικός, θετικός οικογενειακός χρόνος μαζί μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση του χρόνου μακριά από συσκευές και την προβληματική χρήση. Οργανώστε λοιπόν πράγματα που ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας και μπορούν να γίνουν εκτός σύνδεσης. Για παράδειγμα, βραδιές επιτραπέζιων παιχνιδιών, πεζοπορίες, βόλτες με ποδήλατο ή γεύματα. Οι νέοι, επίσης, συχνά αναζητούν βοήθεια και πληροφορίες για προβλήματα μέσω άλλων έμπιστων ενηλίκων και συνομήλικων. Έτσι, αν μπορείτε, ενθαρρύνετέ τα να μιλήσουν με τους φίλους τους ή με έναν δάσκαλο στο σχολείο για το τι κάνουν για να διαχειριστούν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Άλλοι πόροι
Η προβληματική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα σύνθετο ζήτημα. Και χρειάζεται συμμετοχή από την ευρύτερη κοινότητα, όχι μόνο από τις οικογένειες και τους φροντιστές. Οποιεσδήποτε λύσεις θα πρέπει επίσης να εμπλέκουν ενεργά τους νέους και τις ίδιες τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Εάν το παιδί/νεαρός σας επιδεικνύει προβληματική χρήση και θέλετε πιο συγκεκριμένη υποστήριξη, επικοινωνήστε με έναν σύμβουλο ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. Υπάρχουν, επίσης, άλλοι πόροι που μπορεί να βοηθήσουν, όπως:
- γενικές συμβουλές προς τους γονείς σχετικά με το τι είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και γιατί τα χρησιμοποιούν οι νέοι, από τον οργανισμό ψυχικής υγείας των νέων ReachOut
- συμβουλές προς τους νέους εάν αισθάνονται ότι πιέζονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τον Επίτροπο eSafety
- συμβουλές προς τους γονείς σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από το Κέντρο Ευημερίας Φοιτητών της ομοσπονδιακής κυβέρνησης
- συμβουλές σχετικά με τον νόμο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τι να κάνετε αν αντιμετωπίσετε προβλήματα από το Youth Law Australia
- συμβουλές προς τους νέους για το πώς να προστατεύσουν την ψυχική τους υγεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τη Γραμμή Βοήθειας για παιδιά.
Παρέχεται από το The Conversation
Αυτό το άρθρο αναδημοσιεύεται από το The Conversation με άδεια Creative Commons.