Η τηλεϊατρική είναι μια υπηρεσία που χρησιμοποιεί ψηφιακές τεχνολογίες για την παροχή ιατρικής περίθαλψης εξ αποστάσεως και τη σύνδεση γιατρών. Οι δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας είναι γνωστές και έχουν αναπτυχθεί εδώ και πολύ καιρό. Ως υπηρεσία παρέχει πρόσβαση σε παρόχους υγειονομικής περίθαλψης σε άτομα που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές και τη δυνατότητα διεξαγωγής διαδικτυακών συναντήσεων- αυτά είναι μόνο μερικά από τα πλεονεκτήματά της. Η εισαγωγή της τηλεϊατρικής στον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης αποτελεί βασικό στοιχείο και προτεραιότητα σε πολλές χώρες από την έναρξη της πανδημίας.
Η πανδημία του COVID-19 ανάγκασε τους γιατρούς και τους ειδικούς να δουν την τηλευγεία από μια νέα οπτική γωνία και να επιταχύνουν σημαντικά την εφαρμογή της σε όλο τον κόσμο. Η πιο σημαντική προϋπόθεση για τον περιορισμό του ιού ήταν ο περιορισμός των κοινωνικών επαφών. Η τεχνολογία επέτρεψε σε άτομα που εμφανίζουν μέτρια συμπτώματα να αποφύγουν την επίσκεψη σε γιατρό και να λάβουν φροντίδα εξ αποστάσεως. Με την εξάπλωση του ιού, η τηλεϊατρική αποκτά άλλο ένα όφελος. Οι ασθενείς που υποπτεύονται ότι έχουν COVID-19 δεν μπορούν να θέτουν σε κίνδυνο άλλους επισκεπτόμενοι γιατρό.
Μια εικονική γέφυρα μεταξύ ασθενών και γιατρών
Τόσο οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας υγειονομικής περίθαλψης όσο και οι ιατρικές νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν κινητοποιηθεί για την καταπολέμηση του κορωνοϊού. Για παράδειγμα, έχει αναπτυχθεί νέα τεχνολογία για να επιτρέψει διαδικτυακές προβολές και να χειριστεί μεγάλους όγκους αιτημάτων που σχετίζονται με τον COVID-19. Αυτή η λύση λειτουργεί καθώς ο ασθενής συμπληρώνει πρώτα ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο σχετικά με την κατάστασή του. Στη συνέχεια, οι γιατροί καθορίζουν πόσο σοβαρά είναι τα συμπτώματα με βάση τα αποτελέσματα και λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα. Άτομα που ανήκουν στην ομάδα υψηλού κινδύνου καλούνται από ειδικούς του τηλεφωνικού κέντρου για να διευκρινίσουν πρόσθετες πληροφορίες. Εάν ένας υπάλληλος κρίνει ότι ένα άτομο χρειάζεται επείγουσα ιατρική φροντίδα, παραπέμπεται σε κλινική. Αυτή η τεχνολογία έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορες χώρες.
Τηλεϊατρική από γιατρό σε γιατρό
Ενώ οι λύσεις και τα οφέλη που αναφέρονται παραπάνω σχετίζονται κυρίως με την αλληλεπίδραση μεταξύ του γιατρού και του ασθενούς, η έννοια της τηλεϊατρικής δεν περιορίζεται εκεί. Εξίσου σημαντική είναι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ ιατρών εντός και εκτός των εγκαταστάσεων υγειονομικής περίθαλψης. Στο πλαίσιο της COVID-19 ήρθε στο προσκήνιο η ψηφιοποίηση των μονάδων εντατικής θεραπείας. Σε πολλούς ασθενείς, ο κορωνοϊός οδήγησε στον κίνδυνο επιπλοκών με τη μορφή σοβαρών μορφών πνευμονίας. Οι άνθρωποι συχνά χρειάζονταν νοσηλεία και πολλοί μεταφέρονταν σε μονάδες εντατικής θεραπείας (ΜΕΘ). Ο αριθμός τέτοιων περιπτώσεων σε όλο τον κόσμο ξεπέρασε τις προσδοκίες και οι αρχές ανησυχούσαν σοβαρά από το γεγονός ότι η διαθεσιμότητα κρεβατιών και ζωτικού εξοπλισμού ήταν περιορισμένη. Επίσης κρίσιμη ήταν η έλλειψη προσωπικού και η επαγγελματική εξουθένωση των εργαζομένων.
Πώς βοήθησε η ψηφιοποίηση στον τομέα αυτό; Τα ευφυή πληροφοριακά συστήματα για τη ΜΕΘ επέτρεψαν σε επαγγελματίες υγείας να παρέχουν εξ αποστάσεως υποστήριξη σε συναδέλφους που εργάζονται απευθείας στο τμήμα. Για παράδειγμα, ανεπτυγμένη τεχνολογία χρησιμοποίησε κάμερες υψηλής ευκρίνειας, τηλεμετρία, προγνωστικά αναλυτικά στοιχεία, οπτικοποίηση δεδομένων και αυτοματοποιημένη αναφορά για να το κάνει αυτό. Ειδικοί αλγόριθμοι παρακολουθούσαν επίσης πιθανή επιδείνωση της κατάστασης των ασθενών, ώστε να είναι σε θέση οι ειδικοί να ενεργήσουν γρήγορα σε κρίσιμες περιπτώσεις.