Καρκίνος: Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μην είναι πάντα η πιο ακριβής πηγή πληροφοριών για την υγεία σας, ειδικά όταν πρόκειται για τη φροντίδα του καρκίνου, διαπιστώνει νέα έρευνα. Δύο νέες μελέτες αξιολόγησαν την ποιότητα των απαντήσεων που προσφέρονται από τα AI chatbots σε διάφορες ερωτήσεις σχετικά με τη φροντίδα του καρκίνου. Η μία, που δημοσιεύθηκε στις 24 Αυγούστου στο JAMA Oncology, εστίασε στην υπηρεσία συνομιλίας AI πλήρους πρότασης, γνωστή ως ChatGPT, η οποία ξεκίνησε με μεγάλη επιτυχία τον περασμένο Νοέμβριο.
Το πλεονέκτημα: Περίπου τα δύο τρίτα των πληροφοριών για τον καρκίνο που προσφέρθηκαν από το ChatGPT αντιστοιχούσαν με ακρίβεια στις τρέχουσες κατευθυντήριες γραμμές από το Εθνικό Ολοκληρωμένο Δίκτυο Καρκίνου των ΗΠΑ. Το μειονέκτημα: Οι υπόλοιπες όχι. “Ορισμένες συστάσεις ήταν σαφώς εντελώς λανθασμένες”, δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Dr. Danielle Bitterman, επίκουρη καθηγήτρια ακτινοβολίας-ογκολογίας στο Brigham and Women’s Hospital/Dana-Farber Cancer Institute και στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ στη Βοστώνη. “Για παράδειγμα, περιπτώσεις όπου συστήθηκε θεραπευτική αγωγή για ανίατη διάγνωση”. Άλλες φορές, οι λανθασμένες συστάσεις ήταν πιο διακριτικές – για παράδειγμα, η συμπερίληψη ορισμένων, αλλά όχι όλων των τμημάτων ενός θεραπευτικού σχήματος, όπως η σύσταση μόνο χειρουργικής επέμβασης, όταν η συνήθης θεραπεία περιλαμβάνει, επίσης, ακτινοθεραπεία ή/και χημειοθεραπεία, δήλωσε ο Bitterman. Αυτό είναι ανησυχητικό, είπε, δεδομένου του βαθμού στον οποίο “οι λανθασμένες πληροφορίες αναμειγνύονταν με τις σωστές πληροφορίες, γεγονός που έκανε ιδιαίτερα δύσκολο τον εντοπισμό λαθών ακόμη και για τους ειδικούς”. Μια δεύτερη μελέτη στο ίδιο τεύχος του περιοδικού προσέφερε μια πολύ πιο ρόδινη εκτίμηση της ακρίβειας της ΤΝ. Σε αυτή την περίπτωση, οι ερευνητές εξέτασαν απαντήσεις από τέσσερις διαφορετικές υπηρεσίες chatbot – τις ChatGPT, Perplexity, Chatsonic και το Bing της Microsoft. Σε κάθε μία από αυτές ζητήθηκε να συζητηθεί ο καρκίνος του δέρματος, του πνεύμονα, του μαστού, του προστάτη ή/και του παχέος εντέρου. Οι ερευνητές έκριναν την ποιότητα και την ακρίβεια των απαντήσεων ως “καλή”. Αλλά, όπως είπαν, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι ασθενείς θα βρουν την εμπειρία της τεχνητής νοημοσύνης χρήσιμη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλές από τις παρεχόμενες πληροφορίες ήταν πολύ περίπλοκες για τους περισσότερους μη επαγγελματίες ιατρούς. Ταυτόχρονα, όλες οι απαντήσεις συνδέονταν με μια γενική προειδοποίηση ότι οι ασθενείς δεν πρέπει να λαμβάνουν καμία απόφαση για την υγειονομική περίθαλψη με βάση τα παρεχόμενα δεδομένα χωρίς να συμβουλευτούν πρώτα έναν γιατρό. Το βασικό συμπέρασμα: Πολλοί χρήστες ΤΝ είναι πιθανό να διαπιστώσουν ότι οι ιατρικές πληροφορίες που παράγονται από chatbot είναι ακατανόητες, μη πρακτικές ή και τα δύο. “Τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά υπό την έννοια ότι υπήρχε πολύ λίγη παραπληροφόρηση, διότι αυτή ήταν η μεγαλύτερη ανησυχία μας”, δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Dr. Abdo Kabarriti, επικεφαλής της ουρολογίας στο South Brooklyn Health στη Νέα Υόρκη. “Όμως, πολλές από τις πληροφορίες, αν και ακριβείς, δεν ήταν με όρους για τον απλό άνθρωπο”, πρόσθεσε. Ουσιαστικά, τα chatbots παρείχαν πληροφορίες σε επίπεδο ανάγνωσης κολεγιακού επιπέδου, ενώ ο μέσος καταναλωτής διαβάζει περίπου στο επίπεδο της έκτης δημοτικού, δήλωσε ο Kabarriti. Οι πληροφορίες AI που έλαβε η ομάδα του Kabarriti ήταν, όπως είπε, “πολύ πιο πέρα από αυτό”.
Ένας άλλος παράγοντας που πιθανότατα θα απογοητεύσει πολλούς ασθενείς είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα σας πει τι να κάνετε για τα συμπτώματα του καρκίνου που περιγράφει, δήλωσε ο Kabarriti. “Θα λέει απλώς “συμβουλευτείτε τον γιατρό σας””, είπε. “Ίσως υπάρχει θέμα ευθύνης. Αλλά το θέμα είναι ότι οι συνομιλίες της τεχνητής νοημοσύνης δεν αντικαθιστούν την αλληλεπίδραση που θα πρέπει να έχουν οι ασθενείς με τους γιατρούς τους”. Ο Dr. Atul Butte, επικεφαλής επιστήμονας δεδομένων στο University of California Health System, έγραψε ένα συνοδευτικό κύριο άρθρο. Παρά τις ανησυχίες που εγείρουν και οι δύο μελέτες, θεωρεί την τεχνητή νοημοσύνη “ως ένα τεράστιο καθαρό πλεονέκτημα” για τους ασθενείς και την ιατρική κοινότητα στο σύνολό της. “Πιστεύω ότι το ποτήρι είναι ήδη περισσότερο από μισογεμάτο”, δήλωσε ο Butte, σημειώνοντας ότι με την πάροδο του χρόνου οι πληροφορίες που παρέχονται από τα chatbots θα γίνονται αναπόφευκτα όλο και πιο ακριβείς και προσβάσιμες. Ήδη, δήλωσε ο Butte, ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να προσφέρει καλύτερες συμβουλές και ακόμη περισσότερη ενσυναίσθηση από τους επαγγελματίες υγείας. Η άποψή του: Με την πάροδο του χρόνου τα AI chatbots πρόκειται να διαδραματίσουν ολοένα και πιο κρίσιμο ρόλο στην παροχή ιατρικών πληροφοριών και φροντίδας. Για πολλούς ασθενείς, το όφελος θα είναι απτό, προέβλεψε ο Butte. Λίγοι ασθενείς έχουν τους πόρους ή το προνόμιο να πάνε στα καλύτερα ιατρικά κέντρα του κόσμου, σημείωσε. “Φανταστείτε, όμως, αν μπορούσαμε να εκπαιδεύσουμε την τεχνητή νοημοσύνη στα δεδομένα και τις πρακτικές από αυτά τα κορυφαία μέρη και στη συνέχεια να παραδώσουμε αυτή τη γνώση μέσω ψηφιακών εργαλείων σε όλον τον κόσμο” είτε στους ασθενείς μέσω εφαρμογών είτε στους γιατρούς μέσω συστημάτων ηλεκτρονικών φακέλων υγείας, δήλωσε ο Butte. “Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αρχίζω να αποκαλώ την τεχνητή νοημοσύνη “κλιμακούμενο προνόμιο””, πρόσθεσε.” Είναι ο καλύτερος τρόπος για να κλιμακώσουμε αυτή την προνομιακή ιατρική περίθαλψη, που μόνον κάποιοι μπορούν να λάβουν, σε όλους”.