Τεχνολογία

iOS 14.5: Σύγκρουση Apple – Facebook για το μέλλον του Διαδικτύου

iOS 14.5: Σύγκρουση Apple – Facebook για το μέλλον του Διαδικτύου
iOS 14.5: Οι περίπου ένα δισεκατομμύριο χρήστες του iPhone θα βλέπουν στο εξής ένα αναδυόμενο παράθυρο που ζητά τη συγκατάθεσή τους για τη συλλογή και ανταλλαγή δεδομένων από εγκατεστημένα app. Η Facebook όμως διαφωνεί.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Τεκτονικές αλλαγές στη βιομηχανία διαδικτυακών διαφημίσεων, μια αγορά ύψους σχεδόν 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο, εκτιμάται ότι φέρνει η νέα έκδοση του iOS που λανσάρει η Apple τη Δευτέρα. Οι περίπου ένα δισεκατομμύριο χρήστες του iPhone θα βλέπουν στο εξής ένα αναδυόμενο παράθυρο που ζητά τη συγκατάθεσή τους για τη συλλογή και ανταλλαγή δεδομένων από εγκατεστημένα app.


Αν ο χρήστης δεν δώσει τη συγκατάθεσή του, το iOS δεν θα επιτρέπει στην εφαρμογή να διαβάζει τον μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό της συσκευής (IDFA, identifier for advertisers) και να τον χρησιμοποιεί για να παρακολουθεί τις επισκέψεις του χρήστη ακόμα και σε άσχετους δικτυακούς τόπους.

Τουλάχιστον τα δύο τρίτα των χρηστών εκτιμάται ότι θα απαντούν «όχι» όταν ζητείται η άδειά τους, σύμφωνα με αναλυτές και δημοσκοπήσεις που επικαλείται το Reuters.

Η αλλαγή που έρχεται με το iOS 14.5 έχει εξοργίσει την Facebook Inc., η οποία ανησυχεί για μείωση των διαφημιστικών εσόδων στα οποία βασίζεται το επιχειρηματικό μοντέλο της.

Το Δεκέμβριο η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ κλιμάκωσε την πολεμική της με ολοσέλιδες καταχωρήσεις στους New York Times, τη Wall Street Journal και άλλες εφημερίδες, στις οποίες προειδοποιούσε ότι ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρονται σήμερα δωρεάν θα παραλύσουν αν σταματήσει η συλλογή δεδομένων για τη στόχευση διαφημίσεων. Υποστήριζε επίσης ότι η κίνηση της Apple βλάπτει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις επειδή τους στερεί έναν αποτελεσματικό τρόπο να βρίσκουν πελάτες για τα προϊόντα τους.

Με το iOS 14.5 η Apple δείχνει να κάνει πράξη τα λεγόμενα του ιδρυτή της, Στιβ Τζομπς, ο οποίος είχε τονίσει το 2010 πως για τη συλλογή δεδομένων απαιτείται σε κάθε περίπτωση συγκατάθεση του χρήστη.

«Ιδιωτικότητα σημαίνει ότι ο κόσμος γνωρίζει σε τι συναινεί, γραμμένο σε απλά αγγλικά» είχε πει τότε ο Τζομπς.

Η Apple δεν έχει σημαντικό οικονομικό όφελος από την παρακολούθηση των χρηστών δεδομένου ότι κύριες πηγές εσόδων της είναι οι συσκευές της και η προμήθεια που χρεώνει για τις εφαρμογές που πωλούνται μέσω του App Store. Επιπλέον, η Apple παρουσιάζει τον εαυτό της ως εταιρεία που σέβεται την ιδιωτική ζωή των πελατών της.

Η νέα έκδοση του λειτουργικού συστήματος των iPhone και iPad αναγκάζει τώρα τις διαφημιστικές εταιρείες του Διαδικτύου να αναζητήσουν νέες τακικές.

Το iOS ήδη επέτρεπε στους χρήστες να απενεργοποιούν τη συλλογή δεδομένων χρήσης, μέχρι σήμερα όμως η δυνατότητα αυτή ήταν κρυμμένη βαθιά μέσα στις ρυθμίσεις. Τώρα, όμως το εργαλείο  App Tracking Transparency θα είναι ενεργό ως προεπιλογή.

Οι χρήστες θα πρέπει πάντως να γνωρίζουν ότι η συμπεριφορά τους μπορεί να συνεχίσει να παρακολουθείται με άλλες μεθόδους πέρα από τον αναγνωριστικό αριθμό συσκευής. Για παράδειγμα, οι διαφημιστές μπορούν να ταυτοποιούν τους χρήστες από τα τεχνικά χαρακτηριστικά των συσκευών τους, μια σχετικά νέα τακτική που ονομάζεται fingerprinting.