Παιδικά Παιχνίδια: Η επιλογή ενός βρεφικού παιχνιδιού -είτε πρόκειται για το δικό σας παιδί είτε για το παιδί ενός φίλου σας είτε για το παιδί ενός μέλους της οικογένειας- μπορεί να είναι συγκλονιστική. Παρόλο που οι Αμερικανοί ξοδεύουν 20 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως για βρεφικά παιχνίδια, είναι δύσκολο να γνωρίζετε ποιο παιχνίδι θα είναι διασκεδαστικό, εκπαιδευτικό και αναπτυξιακά κατάλληλο. Οι επιλογές φαίνονται ατελείωτες, με τα αποτελέσματα αναζήτησης σε κοινούς ιστότοπους λιανικής πώλησης να ανέρχονται σε εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες.
Είναι η τιμή αξιόπιστος δείκτης ποιότητας; Είναι οι τεχνολογικές βελτιώσεις χρήσιμες;
Η μελέτη μας, η οποία έχει αξιολογηθεί από ομοτίμους και δημοσιεύεται στο American Journal of Play τον Απρίλιο του 2023, διερεύνησε την αγορά παιχνιδιών για μωρά και νήπια ηλικίας 0-2 ετών σε δύο μεγάλες εθνικές αλυσίδες λιανικής πώλησης των ΗΠΑ, με γνώμονα τις διαφορές μεταξύ παιχνιδιών που λειτουργούν με μπαταρία, όπως το (Κουταβάκι που Mιλάει και Mαθαίνει) ‘LeapFrog Speak and Learn Puppy’, και παραδοσιακών παιχνιδιών, όπως το ‘Μαγικά Xρόνια Μαριονέτας Ζούγκλας’ (Magic Years Jungle Finger Puppet). Διαπιστώσαμε σημαντικές διαφορές μεταξύ αυτών των δύο τύπων παιχνιδιών όσον αφορά τον τρόπο προώθησής τους – με τα πιο παραδοσιακά παιχνίδια να προωθούνται ως υποστηρικτικά της σωματικής ανάπτυξης και τα πιο τεχνολογικά παιχνίδια να στοχεύουν στη γνωστική ανάπτυξη. Ωστόσο, οι εταιρείες αυτές δεν διαθέτουν πάντα ερευνητές που να ερευνούν κατά πόσον τα παιχνίδια βοηθούν πραγματικά τα παιδιά να μάθουν. Ως ερευνητές που μελετούν τα παιχνίδια και τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν και παίζουν, σας προσφέρουμε πέντε συμβουλές πριν αγοράσετε το επόμενο παιδικό σας παιχνίδι.
- Σκεφτείτε τον στόχο σας
Όταν αγοράζετε ένα παιχνίδι, σκεφτείτε αν έχετε κάποιον συγκεκριμένο αναπτυξιακό στόχο στο μυαλό σας. Για παράδειγμα, θέλετε το μωρό σας να αναπτύξει λεπτές κινητικές δεξιότητες παίζοντας με μια απασχολημένη σανίδα ή να εξασκήσει χωρικές δεξιότητες χτίζοντας έναν πύργο από τουβλάκια;
- Αναζητήστε παιχνίδια με ανοιχτό τέλος
Πολλοί γονείς και φροντιστές γνωρίζουν ότι τα παιδιά συχνά λατρεύουν να παίζουν με το κουτί περισσότερο από το παιχνίδι που βρίσκεται μέσα σε αυτό. Ένας λόγος είναι ότι τα κουτιά είναι παιχνίδια ανοιχτού τύπου – μπορούν να γίνουν οτιδήποτε ονειρεύεται ένα μικρό παιδί. Αντίθετα, ένα κινητό παιχνίδι κατευθύνει το είδος του παιχνιδιού πολύ πιο άκαμπτα. Ένας καλός κανόνας είναι να επιλέγετε παιχνίδια που απαιτούν 90% δραστηριότητα από το παιδί και μόνο περίπου 10% εισροή από το παιχνίδι. Για παράδειγμα, τα βρέφη μπορούν να εξερευνήσουν ένα σετ από ρεαλιστικές μινιατούρες ζώων αισθητηριακά -συνήθως βάζοντάς τα στο στόμα τους- και αργότερα να τα χρησιμοποιήσουν για προσποιητό παιχνίδι ή ακόμη και για να δημιουργήσουν αποτυπώματα ζώων σε ζύμη παιχνιδιού. Αντιπαραβάλλετε αυτή την εμπειρία με έναν μεγάλο πλαστικό ελέφαντα που πρέπει να κάθεται στο πάτωμα και ανάβει και κάνει ήχους ελέφαντα. Εδώ, το παιδί περιορίζεται στο παιχνίδι, με στόχο να κάνει το αντικείμενο να ανάψει ή να παίξει έναν ήχο.
- Αναγνωρίστε τις προκαταλήψεις λόγω φύλου
Αρκετά μεγάλα καταστήματα λιανικής πώλησης έχουν αφαιρέσει τμήματα παιχνιδιών με βάση το φύλο την τελευταία δεκαετία, επιλέγοντας “παιδιά” αντί για “αγόρια” και “κορίτσια”. Ωστόσο, αν εισέλθετε σήμερα στο κατάστημα ενός από αυτούς τους μεγάλους λιανοπωλητές παιχνιδιών, θα βρείτε ακόμη μερικούς διαδρόμους γεμάτους με ροζ παιχνίδια και κούκλες, ενώ άλλοι διάδρομοι διαθέτουν φορτηγά-τέρας και τουβλάκια σε βασικά χρώματα. Ένας δείκτης παιχνιδιών μπορεί να μην χαρακτηρίζεται ως “για αγόρια”, ωστόσο οι αγοραστές συχνά το αντιλαμβάνονται έτσι με βάση τη δική τους κοινωνικοποίηση και τις πεποιθήσεις τους για το φύλο. Αν κοιτάτε μόνο σε ορισμένους διαδρόμους ή σε στερεοτυπικά παιχνίδια, μπορεί να χάσετε παιχνίδια που το παιδί σας θα απολάμβανε ανεξάρτητα από το φύλο του.
- Να είστε επιφυλακτικοί με τους ισχυρισμούς του μάρκετινγκ
Οι κατασκευαστές τεχνολογικών παιχνιδιών συχνά προβάλλουν ισχυρισμούς σχετικά με τις εκπαιδευτικές τους δυνατότητες που δεν υποστηρίζονται από την επιστήμη. Για παράδειγμα, ένας ηλεκτρονικός διαχωριστής σχημάτων μπορεί να ισχυρίζεται ότι βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν συναισθηματικές δεξιότητες επειδή το παιχνίδι λέει “Σ’ αγαπώ!”. Να είστε επιφυλακτικοί απέναντι σε τέτοιους ισχυρισμούς και να χρησιμοποιείτε τη δική σας εμπειρία και τις δικές σας γνώσεις για να αξιολογήσετε το εκπαιδευτικό δυναμικό ενός παιχνιδιού. Μπορεί να διαβάσετε τις περιγραφές του λιανοπωλητή και του κατασκευαστή, αλλά δείτε, επίσης, τι κάνει στην πραγματικότητα το παιχνίδι. Εάν προάγει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ φροντιστή και παιδιού ή βοηθά στην ανάπτυξη μιας συγκεκριμένης δεξιότητας -όπως το πώς τα τουβλάκια οικοδόμησης υποστηρίζουν τις χωρικές δεξιότητες και οι μαριονέτες με τα δάχτυλα αναπτύσσουν τις λεπτές κινητικές δεξιότητες- τότε είναι πιθανότατα ένα παιχνίδι που αξίζει να εξετάσετε.
- Δώστε προτεραιότητα στις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις
Έχετε κατά νου ότι τα παιχνίδια δεν έχουν σχεδιαστεί, κυρίως, για να δημιουργήσουν ιδιοφυΐες για τα μωρά – προορίζονται για να είναι διασκεδαστικά! Σκεφτείτε λοιπόν σε γενικές γραμμές αν θέλετε ένα νέο παιχνίδι να υποστηρίζει τη σωματική, κοινωνική, συναισθηματική, γνωστική ή δημιουργική ανάπτυξη, διατηρώντας παράλληλα τη διασκέδαση. Και να θυμάστε ότι κανένα παιχνίδι δεν μπορεί να αντικαταστήσει τις χαρούμενες, υψηλής ποιότητας αλληλεπιδράσεις μεταξύ φροντιστών και παιδιών. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι φροντιστές ανταποκρίνονται και επικοινωνούν λιγότερο όταν παίζουν με τεχνολογικά παιχνίδια σε σχέση με τα παραδοσιακά παιχνίδια με τα παιδιά τους. Έτσι, η επιλογή παραδοσιακών παιχνιδιών, όπως τα μη ηλεκτρονικά διαχωριστικά σχημάτων και τα οικοδομικά τουβλάκια, μπορεί να είναι ένας τρόπος για να προωθήσετε τους τύπους αλληλεπιδράσεων που υποστηρίζουν την υγιή ανάπτυξη. Συνολικά, η έρευνα δείχνει ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, τα παραδοσιακά παιχνίδια παρέχουν καλύτερες αλληλεπιδράσεις και εμπειρίες από τα τεχνολογικά παιχνίδια. Όταν αγοράζετε ένα παιχνίδι, σκεφτείτε τις εμπειρίες που θέλετε να έχει το μωρό της ζωής σας, σκεφτείτε ευρέως τους στόχους ενός συγκεκριμένου παιχνιδιού, προσπαθήστε να παρέχετε ευκαιρίες για αλληλεπιδράσεις υψηλής ποιότητας και θυμηθείτε να διασκεδάζετε.