Από τις απαρχές του πολιτισμού μας, η μουσική χρησιμοποιείται για να θεραπεύσει σώμα και ψυχή και μας βοηθά να εκφράσουμε αυτό που δύσκολα αρθρώνεται στη γλώσσα. Έτσι, τα αποτελέσματα της μουσικής φαίνονται και στα μικρά παιδιά. Την ευεργετική επίδραση της μουσικής στην εγκεφαλική λειτουργία των παιδιών επιβεβαιώνει νέα μελέτη ερευνητικής ομάδας του Ποντιφικού Καθολικού Πανεπιστημίου της Χιλής που δημοσιεύεται στο Frontiers in Neuroscience.
Ενίσχυση της προσοχής και μνήμης
Οι λειτουργίες της προσοχής και της μνήμης εργασίας είναι ενισχυμένες στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο. Παράλληλα καταγράφεται υψηλότερη ενεργοποίηση στις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τον έλεγχο της προσοχής και την ακουστική κωδικοποίηση. Αυτά λειτουργούν ως εκτελεστικές λειτουργίες που συνδέονται με βελτιωμένη ανάγνωση, μεγαλύτερη αντοχή, δημιουργικότητα και εν γένει καλύτερη ποιότητα ζωής.
Μελέτη σε 40 παιδιά
Η έρευνα έγινε σε 40 παιδιών ηλικίας μεταξύ 10 και 13 ετών, στα οποία δόθηκε έμφαση στην προσοχή και τη λειτουργική μνήμη.
- 20 από αυτά έπαιζαν ένα μουσικό όργανο, έκαναν μαθήματα για τουλάχιστον δύο χρόνια, εξασκούνταν τουλάχιστον δύο ώρες την εβδομάδα και συμμετείχαν σε ορχήστρα ή κάποιο μουσικό σύνολο.
- Τα υπόλοιπα 20 παιδιά δεν είχαν άλλη μουσική εκπαίδευση πέραν αυτής που λάμβαναν στο σχολείο.
Η καταγραφή της προσοχής και της λειτουργικής μνήμης των παιδιών έγινε μέσω της λειτουργικής απεικόνισης μαγνητικού συντονισμού (fMRI), που καταγράφει την εγκεφαλική δραστηριότητα. Εντοπίστηκαν μικρές αλλαγές στη ροή του αίματος μέσα στον εγκέφαλο μεταξύ των παιδιών που ασχολούνται με την μουσική και αυτών που δεν έχουν επαφή. Επιπλέον,τα παιδιά που μάθαιναν κάποιο μουσικό όργανο είχαν σημαντικά καλύτερη επίδοση στη λειτουργία της μνήμης εργασίας.
«Το πιο σημαντικό μας εύρημα είναι ότι δύο διαφορετικοί μηχανισμοί φαίνεται να αποτελούν τη βάση της καλύτερης απόδοσης των παιδιών που εκπαιδεύονται στη μουσική στην προσοχή και τη μνήμη εργασίας. Ένας που υποστηρίζει περισσότερους μηχανισμούς προσοχής σε πεδίο γενικής φύσεως και ένας δεύτερος που υποστηρίζει περισσότερους μηχανισμούς ακουστικής κωδικοποίησης σε ειδικό πεδίο» επισημαίνει η Δρ. Leonie Kausel, επικεφαλής της έρευνας.
Το πεδίο στη προκειμένη περίπτωση αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος κωδικοποιεί αισθητηριακά ερεθίσματα, όπως θερμότητα, ήχο ή φως, το ειδικό πεδίο συγκριτικά με το γενικό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος επεξεργάζεται ένα έναντι πολλών αισθητηριακών ερεθισμάτων, και ο μηχανισμός αναφέρεται στις νευροχημικές διαδικασίες που συντελούνται. Αμφότεροι οι μηχανισμοί παρουσιάζουν καλύτερη λειτουργία στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο.