Ο φόβος της νόσησης COVID, ο φόβος να κολλήσουν στην καραντίνα, η έλλειψη κοινωνικών εκδηλώσεων και η μείωση του εισοδήματος αναγκάζουν πολλούς να αφήσουν τον εαυτό τους και να εγκαταλείψουν τα τακτικά τους ραντεβού με τον κομμωτή και την αισθητικό. Τα πράγματα σίγουρα δεν είναι κανονικά στη βιομηχανία της ομορφιάς. “Πέρυσι, πολλές τακτικές πελάτισσες, που στο παρελθόν έρχονταν και έφτιαχναν τα μαλλιά τους κάθε εβδομάδα, δεν έρχονταν τόσο συχνά λόγω των φόβων που είχαν να κάνουν με την πανδημία“, δήλωσε η Marica Gauci, πρόεδρος της Hair and Beauty Federation. “Κάποιοι είπαν ότι δεν μπορούσαν πλέον να αντέξουν οικονομικά τα τακτικά ραντεβού στον κομμωτή. Στη συνέχεια υπήρχαν οι ηλικιωμένοι πελάτες που φοβόντουσαν να έρθουν στο κομμωτήριο από φόβο μήπως κολλήσουν τον ιό”.
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι ιδιοκτήτες κομμωτηρίου λαμβάνουν επίσης πολλές ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής από πελάτες που βρέθηκαν θετικοί, είχαν συμπτώματα ιού ή ήρθαν σε στενή επαφή με ένα άτομο θετικό στον κορωνοϊό, είπε. Όλα αυτά συμβάλλουν στην περαιτέρω απώλεια επιχειρήσεων, πέρα από ό,τι είχε ήδη χαθεί λόγω των προηγούμενων περιορισμών χώρου που επιβλήθηκαν στα κομμωτήρια. Όταν η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε το νησί τον Μάρτιο του 2020, εκατοντάδες κομμωτήρια και ινστιτούτα αισθητικής αναγκάστηκαν να κλείσουν για περίπου δύο μήνες εν μέσω μιας σειράς μέτρων για τον έλεγχο της εξάπλωσης. Όταν τους επετράπη να ανοίξουν ξανά τον Μάιο του 2020, μπορούσαν να το κάνουν μόνο σύμφωνα με μια σειρά μέτρων που περιελάμβαναν όριο στον αριθμό των πελατών που επιτρέπονταν.
Αυτοί οι περιορισμοί εξακολουθούν να ισχύουν. Η αύξηση των ασθενών με COVID-19 τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο, και η αύξηση του αριθμού των ατόμων σε καραντίνα, έχουν προκαλέσει ένα ακόμη πλήγμα στη βιομηχανία ομορφιάς. Όπως ο Gauci, ο Ramon Vella έχει δει μια πτώση πελατών στο κομμωτήριό του στη Sliema από τον Νοέμβριο, καθώς οι άνθρωποι έγιναν πιο επιφυλακτικοί όσον αφορά τις κοινωνικές εκδηλώσεις ή τα ταξίδια. “Οι άνθρωποι δεν είχαν πού να πάνε. Όλα μπήκαν στο Διαδίκτυο. Έτσι, εκτός και αν είχαν ένα σημαντικό διαδικτυακό σεμινάριο, δεν ασχολήθηκαν”, είπε η Vella, μέλος της ομοσπονδίας που εκπροσωπεί επίσης τοπικά κομμωτήρια στην Coiffure EU, την ευρωπαϊκή ένωση εργοδοτικών οργανώσεων στην κομμωτική.
“Αν είχα προηγουμένως 20 τακτικούς εβδομαδιαίους πελάτες, αυτοί είναι 7 πλέον”. Σύμφωνα με την εμπειρία της, ενώ υπήρξαν λιγότεροι άνθρωποι που έρχονταν για το εβδομαδιαίο πιστολάκι, τα ραντεβού για βαφή μαλλιών κρατήθηκαν γενικά, παρόλο που ορισμένοι πελάτες άπλωναν το χρόνο μεταξύ των ραντεβού. Η Βέλα είπε ότι οι πελάτες του μίλησαν για τον φόβο τους να κολλήσουν τον ιό ή να τον μεταδώσουν σε ευάλωτα αγαπημένα πρόσωπα. Άλλοι λένε ότι δεν θέλουν να ξοδέψουν χρήματα για την εμφάνισή τους αν δεν βγαίνουν πουθενά. “Αυτή την στιγμή βλέπουμε μια μείωση στους πελάτες είτε επειδή φοβούνται ότι πρέπει να μπουν σε καραντίνα είτε επειδή έχουν ήδη κολλήσει εκεί”, είπε.
Η Ramona Bonello, η οποία έχει επίσης ένα κομμωτήριο στη Sliema, συμφωνεί. Τα περασμένα Χριστούγεννα ήταν τα χειρότερα για την επιχείρησή της τα τελευταία 22 χρόνια λόγω της αύξησης των αριθμών μόλυνσης λίγο πριν την εορταστική περίοδο. Αλλά η κατάσταση είχε πάρει την κατηφόρα πολύ πριν από αυτό. “Οι άνθρωποι έχουν ηρεμήσει. Πολλοί άφησαν τον εαυτό τους να ξεφύγει και μάλιστα έβαλαν κιλά. Έχω πελάτισσες που έρχονται να κόψουν τα μαλλιά τους, αλλά μετά δεν ασχολούνται με το πιστολάκι γιατί λένε ότι δεν πρόκειται να τις δει κανείς. Τους λέω ότι πρέπει να το κάνουν για τον εαυτό τους και όχι για τους άλλους. Το να δείχνεις καλά σε βοηθά να νιώθεις καλά. Το βλέπεις αυτό ακόμα και όταν βγαίνεις σε ένα εστιατόριο. Υπάρχουν τα δύο άκρα: εκείνοι που αδιαφορούν και βγαίνουν με αθλητική φόρμα και εκείνοι πουθέλουν να φορούν τα καλύτερα ρούχα και τακούνια τους”, λέει.
Ακόμα και τα νύχια παραμελούνται. Η Karolina Dreliszak-Aquilina, η οποία παρέχει εκπαίδευση και υποστήριξη σε τεχνικούς νυχιών, είπε ότι η επιχείρηση δεν έχει ακόμη ανακάμψει σε περιόδους πριν από την πανδημία. Ορισμένοι πελάτες, που έπρεπε να σταματήσουν να φτιάχνουν τα νύχια τους κατά τη διάρκεια του lockdown, δεν είχαν ξαναρχίσει την προηγούμενη συνήθεια είτε λόγω των συχνών ραντεβού που χρειάζονταν για τη συντήρηση των νυχιών τους είτε λόγω των εξόδων, είπε.