Οι κοινωνικές γυναίκες του 18ου αιώνα έχουν απεικονιστεί ως ματαιόδοξες, ανόητες γυναίκες που δηλητηριάστηκαν από το λευκό μακιγιάζ τους από μόλυβδο. Η κόμισσα του Κόβεντρι, Μαρία Γκάνινγκ – μια οικοδέσποινα της κοινωνίας που φημίζεται για την ομορφιά της – λέγεται ότι αρνήθηκε να σταματήσει να φοράει βάση που περιέχει λευκό μόλυβδο, ακόμη και όταν βρισκόταν ετοιμοθάνατη. Γιατί οι γυναίκες εκείνης της εποχής επέλεγαν εν γνώσει τους να φορούν μακιγιάζ που τις σκότωνε; Άξιζε να πεθάνεις για την ομορφιά; Ή μήπως δεν έφταιγε το μακιγιάζ;
Υπάρχουν επιστήμονες που μελετούν τη δηλητηρίαση από μόλυβδο εδώ και 30 χρόνια, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την έκθεση των γυναικών στον μόλυβδο. Η έρευνα δείχνει ότι οι γυναίκες μεταβολίζουν το μόλυβδο διαφορετικά από τους άνδρες, οι γυναίκες που εκτίθενται σε μόλυβδο ως παιδιά έχουν αυξημένα επίπεδα μολύβδου στο αίμα 20 χρόνια αργότερα και οι γυναίκες που εκτίθενται σε μόλυβδο διατρέχουν κίνδυνο υπέρτασης και πρώιμης εμμηνόπαυσης. Οι ιστορίες για δηλητηρίαση από λευκό μόλυβδο για το μακιγιάζ δεν είχαν νόημα για μένα, έτσι πριν από δύο χρόνια, αποφάσισα να αρχίσω να μελετώ αυτά τα καλλυντικά.
Ιστορικές τεχνικές
Αν κοιτάξετε γύρω από τους πάγκους μακιγιάζ ενός πολυκαταστήματος, θα δείτε λέξεις όπως «φωτίζω», «λάμψη», «λάμψη» και «φωτεινό». Θα δείτε επίσης προϊόντα που υπόσχονται να μειώσουν τη γυαλάδα ή να θολώσουν τις ατέλειες. Αυτά τα μοντέρνα προϊόντα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο το φως αντανακλάται από το δέρμα, το οποίο θεωρείται ότι ενισχύει την ομορφιά. Θέλαμε να μάθουμε αν το μακιγιάζ από λευκό μόλυβδο είχε κάποιες από αυτές τις ιδιότητες, γι’ αυτό μελετήσαμε το χρώμα και το επίπεδο φωτός που ανακλάται από το μακιγιάζ χρησιμοποιώντας ένα οπτικό φασματόμετρο. Το πιο εκπληκτικό ύρημα ήταν ότι το μακιγιάζ από λευκό μόλυβδο μπορεί να φαίνεται αρκετά όμορφο και φυσικό.
Δεν μοιάζει με τη φωτεινή λευκή μάσκα που έχουμε δει να απεικονίζεται στις οθόνες και τις σκηνές — είναι γενικά πολύ πιο λεπτή και εκλεπτυσμένη. Το μακιγιάζ από λευκό μόλυβδο συνήθως δεν αλλάζει καθόλου το χρώμα αυτού του δέρματος. Το οξείδιο του τιτανίου είναι το σύγχρονο υποκατάστατο του λευκού μολύβδου. Όταν χρησιμοποιήθηκε οξείδιο του τιτανίου στις συνταγές μακιγιάζ, η αλλαγή χρώματος ήταν δραματική. Έγινε μια στροφή προς το μπλε και το μακιγιάζ φαινόταν εκπληκτικά λευκό. Οι ηθοποιοί που φορούν σκευάσματα μακιγιάζ από παλιές συνταγές λευκού μολύβδου με υποκατάστατο τιτανίου φορούν λάθος χρώμα.
Αλλαγές χρώματος
Δοκιμάστηκαν διαφορετικές ιστορικές συνταγές μακιγιάζ για να παρατηρηθεί πώς θα επηρεαστεί το χρώμα. Μια συνταγή δεν έκανε καμία μετρήσιμη αλλαγή στο χρώμα, ενώ μια άλλη άλλαξε ελαφρώς τους κίτρινους τόνους. Η προσθήκη ενός κίτρινου τόνου στο χλωμό δέρμα γίνεται αντιληπτό ως πιο ελκυστικό, λόγω της σύνδεσής του με την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Ένα τρίτο μείγμα μακιγιάζ μείωσε την ερυθρότητα στο δέρμα, κάτι που το σημερινό μακιγιάζ για τη διόρθωση χρώματος επιχειρεί να διορθώσει. Όλα τα λευκά μακιγιάζ από μόλυβδο αύξησαν την ποσότητα φωτός που αντανακλούσε το δέρμα – που αναφέρεται ως η ανάκλασή του. Το δέρμα γίνεται λιγότερο αντανακλαστικό καθώς οι γυναίκες γερνούν και το πιο ανακλαστικό δέρμα συνδέεται με μια νεανική επιδερμίδα.
Συγκεκριμένα, τα μακιγιάζ αύξησαν τη διάχυτη ανάκλαση του δέρματος. Η αντανάκλαση του φωτός συμβαίνει με δύο τρόπους. Πρώτον, το φως μπορεί να αντανακλά, όπως από έναν καθρέφτη. Μπαίνει υπό γωνία και αντανακλάται στην ίδια γωνία. Αυτό το ονομάζουμε κατοπτρικό στοχασμό. Τα αντικείμενα με υψηλή κατοπτρική αντανάκλαση φαίνονται γυαλιστερά ή λαμπερά. Δεύτερον, το φως μπορεί να ανακλά ή να διασκορπίζει τις τραχιές επιφάνειες σε διάφορες κατευθύνσεις. Αυτή είναι η διάχυτη αντανάκλαση. Τα αντικείμενα με υψηλή διάχυτη ανάκλαση φαίνονται θολά ή ελαφρώς εκτός εστίασης. Η αυξημένη διάχυτη ανάκλαση από το μακιγιάζ από λευκό μόλυβδο δίνει στο δέρμα μια πιο απαλή εμφάνιση, θολές ατέλειες – ένα άλλο αποτέλεσμα που παράγεται από τα σύγχρονα καλλυντικά. Οι συνταγές που αναδημιουργούμε στο εργαστήριό μας δημιουργούν μια απαλή εμφάνιση που θολώνει τις ρυτίδες και τις κηλίδες ή την όψη μιας νεανικής, δροσερής επιδερμίδας.
Το άσχημο τίμημα της ομορφιάς
Ωστόσο, η ομορφιά έρχεται με μια άσχημη πλευρά: τη γιορτή του λευκού δέρματος. Ενώ οι συνολικές μετρημένες χρωματικές αλλαγές στο χλωμό δέρμα είναι μικρές, οι φασματικές αλλαγές κάνουν το δέρμα να φαίνεται πιο ανοιχτό. Αυτά ήταν προϊόντα που θα είχαν ενισχύσει τη λευκότητα του δέρματος. Ιστορικοί, ανθρωπολόγοι και κοινωνιολόγοι έχουν μελετήσει εδώ και καιρό τη λεύκανση του δέρματος και τους λόγους που οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν να το κάνουν. Η επιστήμη μας δείχνει πώς το μακιγιάζ από λευκό μόλυβδο θα μπορούσε να το πετύχει αυτό με διακριτικό τρόπο, όπως μια προηγούμενη έκδοση του μακιγιάζ “χωρίς μακιγιάζ”.
Ορισμένες συνθέσεις μακιγιάζ επιτρέπουν την απορρόφηση του μολύβδου από το δέρμα. Ο λευκός μόλυβδος δεν μπορεί να απορροφηθεί εύκολα από το δέρμα, είναι τοξικός μόνο εάν καταναλωθεί ή εισπνευστεί. Ωστόσο, εάν οι συνθέσεις του μακιγιάζ άλλαζαν τη μορφή του μολύβδου ή μαλάκωσαν το εξωτερικό στρώμα του δέρματος, κάποιος μόλυβδος θα μπορούσε να διαχυθεί. Αυτό θα έκανε αυτές τις συνθέσεις μακιγιάζ πιο δηλητηριώδεις. Η έρευνα δείχνει κάποιες ενδείξεις διαφορών στην απορρόφηση του δέρματος, που σημαίνει ότι ορισμένες συνταγές ήταν πιο τοξικές από άλλες. Είναι πιθανό ότι ορισμένες συνταγές θα μπορούσαν να είχαν χρησιμοποιηθεί με μικρό πρόβλημα.
Οι συνταγές που έκαναν τις νεαρές γυναίκες θανάσιμα άρρωστες, ήταν πιθανώς τόσο δηλητηριώδεις επειδή ο μόλυβδος απορροφήθηκε από το δέρμα. Μέχρι στιγμής, η έρευνά μας υποδηλώνει ότι οι περισσότερες συνταγές μακιγιάζ από λευκό μόλυβδο πιθανότατα δεν σκότωσαν τους κοινωνικούς φίλους του 18ου αιώνα με την απορρόφησή τους από το δέρμα. Αλλά μερικές συνταγές ήταν πιο τοξικές από άλλες. Το πιο τοξικό μείγμα που έχει παρατηρηθεί μέχρι στιγμής είναι το πολύ απλό σκεύασμα που λέγεται ότι χρησιμοποιούσε η βασίλισσα Ελισάβετ Α της Αγγλίας: ένα μείγμα από λευκό μόλυβδο και ξύδι.