Ενδιαφέροντα

Ποιος παράγοντας κρύβεται πίσω από την υπνηλία των οδηγών

Ποιος παράγοντας κρύβεται πίσω από την υπνηλία των οδηγών
Your browser does not support the video tag. Μια ομάδα ερευνητών διαπίστωσε πρόσφατα ότι οι δονήσεις που εκπέμπονται από το αυτοκίνητο καθώς τρέχει μπορεί να είναι ο λόγος για την υπνηλία. Σημείωσαν ότι μόνο περίπου 15 λεπτά από αυτές τις δονήσεις είναι αρκετές για να προκαλέσουν σε ένα άτομο υπνηλία όταν οδηγεί. Η μελέτη αυτή […]

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Μια ομάδα ερευνητών διαπίστωσε πρόσφατα ότι οι δονήσεις που εκπέμπονται από το αυτοκίνητο καθώς τρέχει μπορεί να είναι ο λόγος για την υπνηλία. Σημείωσαν ότι μόνο περίπου 15 λεπτά από αυτές τις δονήσεις είναι αρκετές για να προκαλέσουν σε ένα άτομο υπνηλία όταν οδηγεί. Η μελέτη αυτή δημοσιεύθηκε στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού Ergonomics.

Οι ερευνητές στο πανεπιστήμιο RMIT στην Αυστραλία προειδοποίησαν τους οδηγούς αυτοκινήτων μαζί με τους ειδικούς της οδικής ασφάλειας και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ότι αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά την παραγωγή και κατά την οδήγηση των αυτοκινήτων. Ο Stephen Robinson, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, δήλωσε ότι όταν ένα άτομο είναι κουρασμένο, δεν χρειάζεται πολύ για να συμβεί το «κακό».


Η μελέτη, εξήγησε, έχει διαπιστώσει ότι οι ήπιες δονήσεις των καθισμάτων των αυτοκινήτων είναι ικανές να θολώνουν τόσο τον εγκέφαλο όσο και το σώμα των οδηγών προκαλώντας τους υπνηλία. Είπε ότι αυτές οι δονήσεις που βιώνουν κατά την οδήγηση φορτηγών και αυτοκινήτων οι οδηγοί είναι “σταθερές” και “χαμηλής συχνότητας”, και όσο ξεκούραστο και αν είναι το άτομο που οδηγεί όταν νιώθει αυτούς τους κραδασμούς για πολύ ώρα, προοδευτικά θα νιώσει υπνηλία.

Για τη μελέτη αυτή, η ομάδα πραγματοποίησε πειράματα με 15 εθελοντές σε ένα εικονικό προσομοιωτή. Οι συμμετέχοντες κάθισαν σε θέση οδηγού που δονείτο σε διαφορετικές συχνότητες. Στη συνέχεια, δοκιμάστηκαν μία φορά χωρίς δονήσεις και στη συνέχεια και πάλι με χαμηλής συχνότητας δονήσεις 4-7 Hz. Ενώ, μετρήθηκαν επίσης και οι μεταβολές του καρδιακού ρυθμού (HRV) τους. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, όλες αυτές οι παραλλαγές που παρατηρήθηκαν είναι δείκτες υπνηλίας.

Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι μέσα σε 15 λεπτά οι συμμετέχοντες άρχισαν να νιώθουν υπνηλία ενώ, στα 30 λεπτά οι περισσότεροι άρχισαν να αισθάνονται πολύ μεγάλη υπνηλία, η οποία αυξανόταν μέχρι το τέλος της δοκιμής. Η ομάδα ερευνητών εξήγησε ότι ο εγκέφαλος συνήθως συγχρονίζεται με τους κραδασμούς και μπαίνει σε πρώιμα στάδια ύπνου. Αυτό οδηγεί σε υπνηλία.

Οι ερευνητές τόνισαν ότι τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα είναι αξιοσημείωτα και πρέπει να εξεταστούν για περαιτέρω έρευνα. Όπως είπαν, μία μελέτη σε μια μεγαλύτερη ομάδα ατόμων θα τους δώσει τα απαραίτητα στοιχεία που θα τους επιτρέψουν να εκδώσουν οδηγίες.  Μάλιστα καθηγητής Robinson σημείωσε ότι υπάρχουν κάποιες δονήσει που θα μπορούσαν να κρατούν τους οδηγούς ξύπνιους ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου ταξιδιού.