Οι αποφάσεις της Πρωτοχρονιάς έρχονται συχνά με μια ανανεωμένη επένδυση για να κάνουμε το σώμα μας πιο υγιές. Πολλοί μπορεί να ακολουθήσουν το πιο πρόσφατο πρόγραμμα διατροφής ή να εγγραφούν για να εγγραφούν σε μια λέσχη ευεξίας, αλλά αξίζει να αφιερώσετε λίγο χρόνο για να εξετάσετε τι πραγματικά συνιστά ένα υγιές, χαρούμενο σώμα. Ο Ταοϊσμός, μια γηγενής παράδοση της Κίνας, κατανοεί ότι οι άνθρωποι αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του ευρύτερου σύμπαντος.
Τελετουργίες και σωματικές τεχνικές χρησιμοποιούνται για την ευθυγράμμιση του ατομικού σώματος με τα γύρω κοινωνικά και φυσικά περιβάλλοντα. Αυτές οι έννοιες του σώματος μπορούν να ενημερώσουν τα άτομα για τη σχέση τους με το περιβάλλον μας και για το τι σημαίνει να είσαι υγιής.
Ταοϊσμός, σώμα και σύμπαν
Οι αφηγήσεις για τον Ταοϊσμό ξεκινούν κάπου τον τέταρτο αιώνα π.Χ., ξεκινώντας με το κείμενο «Tao Te Ching», που αποδίδεται στον Lao Tzu. Αν και οι μελετητές δεν πιστεύουν ότι υπήρχε ένα πραγματικό πρόσωπο που ονομαζόταν Λάο Τζου, αυτή η φιγούρα, του οποίου το όνομα σημαίνει «γερός κύριος» ή «γερό παιδί», θα γινόταν το πρότυπο για τη σωματική άσκηση. Οι Ταοϊστές θα αναπτύξουν αργότερα τελετουργίες σχεδιασμένες να αντικατοπτρίζουν το σώμα τους με αυτό του Λάο Τσε ως έναν τρόπο να ευθυγραμμιστούν με το Τάο, ή την πηγή όλων των πραγμάτων.
Τα ταοϊστικά κείμενα περιέγραψαν το σώμα του Λάο Τζου ως ένα είδος χάρτη για ολόκληρο τον κόσμο, οραματίζοντας το δικό τους ατομικό σώμα σαν μια μικρότερη εκδοχή ολόκληρου του κόσμου και παρομοιάζοντας ολόκληρο τον κόσμο με έναν μεγαλύτερο καθρέφτη του σώματός του. Το να φέρει κανείς το σώμα του σε ευθυγράμμιση με το σύμπαν έγινε κατανοητό ότι δίνει στους Ταοϊστές την ικανότητα να μεταμορφώνουν το περιβάλλον γύρω τους μεταμορφώνοντας τα δικά τους σώματα. Αυτό που συνέβη στο σώμα έγινε κατανοητό ότι είχε επίδραση σε ολόκληρο το σύμπαν, όπως το περιβάλλον έχει επίδραση στο σώμα κάποιου.
Σωματικές ασκήσεις για μακροζωία
Μερικά από τα πρώτα παραδείγματα ταοϊστικών πρακτικών περιγράφουν μια σειρά από κινήσεις και στάσεις του σώματος που βοηθούν στην ευθυγράμμιση του σώματός κάποιου με το περιβάλλον του. Η Ιστορικός του Ταοϊσμού, Isabelle Robinet, σημειώνει ότι που χρονολογούνται από τον δεύτερο αιώνα π.Χ., οι σωματικές ασκήσεις χρησιμοποιήθηκαν για να βοηθήσουν στην καλλιέργεια του τσι ή της αναπνοής κάποιου, προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερα αρμονία με τα πρότυπα της φύσης, να θρέψει την υγεία του και να αυξήσει τη μακροζωία. Οι σύγχρονες πρακτικές όπως το τσιγκόνγκ συνεχίζουν να ενημερώνονται από αυτές τις έννοιες μέχρι σήμερα.
Εκτός από την εξάσκηση σωματικών τεχνικών, οι πρώτοι Ταοϊστές αναζήτησαν επίσης μια σύνδεση με το περιβάλλον μέσω της αλχημείας, μιας διαδικασίας ανάμειξης σπάνιων φυσικών στοιχείων μαζί για να δημιουργήσουν μια εκλεπτυσμένη ουσία που πίστευαν ότι ήταν ελιξίριο υγείας. Σύμφωνα με τον διάσημο μελετητή της ταοϊστικής αλχημείας Fabrizio Pregadio, οι ασκούμενοι αναζήτησαν σπάνια και ισχυρά στοιχεία από τη γη, τα οποία ανακάτευαν και κατανάλωναν σε μια προσπάθεια να επιτύχουν τη μακροζωία ή ακόμα και την αθανασία.
Ενσωμάτωση με το εξωτερικό τοπίο
Μέχρι τον όγδοο αιώνα Κ.Χ., οι Ταοϊστές θα κοιτούσαν προς τα μέσα για αυτά τα αλχημικά οφέλη. Οι Ταοϊστές δάσκαλοι ανέπτυξαν διαλογιστικές και σωματικές πρακτικές που ονομάζονται «neidan», ή εσωτερική αλχημεία, για να βοηθήσουν στην αναπαραγωγή του τοπίου μέσα στο σώμα τους. Αντί να αναζητά σπάνια στοιχεία στη γη, η εσωτερική αλχημεία δίδαξε πώς να βρίσκει κανείς τη δύναμη να βελτιώνει τις ζωτικές του ουσίες μέσα από το σώμα του. Τα πλήρως ανεπτυγμένα τελετουργικά προγράμματα έδωσαν οδηγίες στους Ταοϊστές να κάνουν ένα εσωτερικό ταξίδι μέσα τους.
Στην πορεία, θα οραματίζονταν τους παλιούς τους ναούς που συναντούν τον εαυτό τους κρυμμένους μέσα σε καταπράσινα ορεινά δάση, ανακαλύπτουν κρυμμένες σπηλιές και ακόμη και θεϊκές φιγούρες που αναμειγνύουν ελιξήρια αθανασίας. Αυτή η εσωτερική ανάβαση πιστεύεται ότι οδηγεί τελικά τον παλιό εαυτό του στην κορυφή που βρίσκεται στο στέμμα του κεφαλιού του. Από εκεί, οι Ταοϊστές θα οραματίζονταν έναν νέο αθάνατο εαυτό που αναδύεται από την κορυφή του κρανίου τους.
Ταοϊστές ιερείς και κοινότητα
Αυτή η ιδέα ενός σώματος πλήρως ενσωματωμένου με το σύμπαν πληροφορεί τη λογική για το πώς οι σύγχρονοι Ταοϊστές ιερείς διεξάγουν τελετουργίες προς όφελος της ευρύτερης κοινότητας σήμερα. Σύμφωνα με τον Kristofer Schipper, μελετητή της ταοϊστικής τελετουργίας, το σώμα θεωρείται ως το κύριο μέσο που μπορεί να εκπληρώσει το καθήκον του να επανασυνδέσει την τοπική κοινότητα με την αρχική πηγή του σύμπαντος – το ίδιο το Τάο.
Οι Ταοϊστές ιερείς θα οραματιστούν ένα διαφορετικό είδος ταξιδιού, αυτή τη φορά σε όλο τον κόσμο αλλά και πάλι μέσα στο σώμα τους. Αναζητούν ένα κοινό με τους υψηλότερους θεούς του Ταοϊσμού, γνωστούς ως Τρεις Αγνούς, στους οποίους θα αναφέρουν τα πλεονεκτήματα της τοπικής κοινότητας. Είναι κατανοητό ότι με αυτόν τον τρόπο, ο Ταοϊστής ιερέας βοηθά στην επιβεβαίωση της σύνδεσης μεταξύ του λαού και του ίδιου του Τάο. Έτσι, η κοινότητα ενσωματώνεται στο «Ταοϊστικό Σώμα».
Ενώ ένα ακροατήριο με τις πιο αγνές μορφές του Τάο προορίζεται μόνο για εκπαιδευμένους Ταοϊστές ιερείς, οι έννοιες του Ταοϊστικού σώματος παρέχουν τελικά έναν τρόπο για να κατανοήσουν όλοι το σώμα κάποιου για να μεταμορφωθεί τόσο μέσα όσο και έξω. Καθώς το νέο έτος φέρνει νέες αποφάσεις για πιο υγιή σώματα, μπορεί να κερδίσουμε από πρόσθετες προοπτικές για το τι μπορεί να σημαίνει η μεταμόρφωση του σώματός μας—όχι μόνο για εμάς, αλλά και για τους γύρω μας.