Είστε τακτικός ή στρατηγικός στοχαστής; Γράφοντας για το Harvard Business Review, ο Rich Horwath, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του Strategic Thinking Institute, αποκαλύπτει τρεις βασικές συμπεριφορές ενός στρατηγικού στοχαστή – αποκαλύπτοντας σημαντικές πτυχές της σκέψης.
3 βασικές συμπεριφορές στρατηγικών στοχαστών
Οξυδέρκεια
Η οξυδέρκεια αναφέρεται στην «ικανότητα ενός ατόμου να κατανοεί μια κατάσταση, να δημιουργεί νέες ιδέες για να μετακινηθεί από την τρέχουσα στην επιθυμητή μελλοντική κατάσταση και να λύνει προκλήσεις για να δημιουργήσει νέα αξία», γράφει ο Horwath. Η οξυδέρκεια αποτελείται από τρία πράγματα:
- Επίγνωση περιβάλλοντος, που ενημερώνει πώς βλέπετε τη μεγάλη εικόνα και σας βοηθά να κατανείμετε σωστά τους πόρους
- Ενόραση, το οποίο αναφέρεται στο πώς μπορείτε να δημιουργήσετε μαθήματα από την επίγνωση του πλαισίου σας
- Καινοτομία, η οποία προκύπτει όταν διοχετεύετε την επίγνωση του περιβάλλοντος και τις πληροφορίες για να δημιουργήσετε νέα αξία
Για να αξιολογήσει το επίπεδο οξυδέρκειας σας, ο Horwath συνιστά να κάνετε στον εαυτό σας τρεις ερωτήσεις:
- Αξιολογώ τακτικά την τρέχουσα κατάσταση της επιχείρησής μου, τόσο από εσωτερική όσο και από εξωτερική οπτική;
- Μοιράζομαι πολύτιμες πληροφορίες με την ομάδα μου;
- Κατά την επίλυση προβλημάτων, επιμένω σε αυτό που είναι δοκιμασμένο και αληθινό ή αναζητώ κάτι νέο;
Κατανομή
Σύμφωνα με τον Horwath, οι στρατηγικοί στοχαστές θα θέσουν στόχους, θα κατανείμουν τους πόρους τους, θα αναγνωρίσουν τον πιθανό κίνδυνο λήψης ορισμένων αποφάσεων και θα αναπτύξουν πλεονεκτήματα προσφέροντας ανώτερη αξία. Ο κύριος μοχλός αυτής της αποτελεσματικότητας είναι όπου επενδύετε τους πόρους σας και απαιτεί τρία στοιχεία:
- Η ικανότητα να εστιάσετε τους πόρους, οι οποίοι συχνά μπορούν να κατανεμηθούν πολύ αραιά, επηρεάζοντας τους στόχους και τους στόχους σας
- Λήψη αποφάσεων στην οποία αναλύετε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε εναλλακτικής λύσης, καθώς και το αποδεκτό επίπεδο κινδύνου
- Ανάπτυξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος μέσω της ανώτερης αξίας σας για τους πελάτες
Για να αξιολογήσετε εάν είστε αποτελεσματικός κατανεμητής, ο Horwath συνιστά να κάνετε τρεις ερωτήσεις:
- Μεταφέρω προληπτικά πόρους από περιοχές με χαμηλή απόδοση σε περιοχές με περισσότερες δυνατότητες;
- Ξοδεύω χρόνο σε δραστηριότητες που ευθυγραμμίζονται με τους στόχους μου;
- Πώς μπορώ να μετρήσω τον εαυτό μου έναντι του ανταγωνισμού;
Δράση
Η προετοιμασία μιας στρατηγικής είναι μόνο το πρώτο βήμα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόζετε αυτήν τη στρατηγική είναι αυτό που καθορίζει την επιτυχία σας. Απαιτεί την ικανότητα να συνεργάζεσαι με άλλους, να εκτελείς στρατηγικές και να βελτιστοποιείς τη δική σου προσωπική απόδοση, γράφει ο Horwath.
Οι λεκτικές, οπτικές και γραπτές δεξιότητες επικοινωνίας είναι βασικές για μια επιτυχημένη συνεργασία, γράφει ο Horwath, όπως και η ικανότητα να ακούς χωρίς κρίση, επειδή σου επιτρέπει να έχεις ένα ανοιχτό μυαλό που είναι δεκτικό σε νέες και διαφορετικές ιδέες. Η εκτέλεση στρατηγικών περιλαμβάνει την εφαρμογή των πόρων με πειθαρχημένο τρόπο προκειμένου να επιτύχετε τους στόχους σας και απαιτεί εστίαση καθώς και πειθαρχία για την καταπολέμηση των διακοπών ή άλλων περισπασμών.
Η βελτιστοποίηση της προσωπικής σας απόδοσης περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεστε τον χρόνο, την ενέργεια και τη νοοτροπία σας για την επιδίωξη των στόχων σας και απαιτεί ευελιξία για την προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, καθώς και πνευματική ευελιξία για να ξεπεράσετε τις προκλήσεις.
Για να αξιολογήσετε τις δεξιότητες δράσης σας, ο Horwath συνιστά να κάνετε τρεις ερωτήσεις:
- Όταν έρχεται η ώρα να εφαρμόσω μια στρατηγική, πόσο προετοιμασμένος είμαι να δράσω;
- Ρωτώ τους άλλους ποιοι είναι οι στόχοι τους στην αρχή μιας συζήτησης;
- Αποσπώ εύκολα την προσοχή μου από άλλα εμπόδια με θετική σκέψη;
«Όταν ορίζουμε τη στρατηγική ως την κατοχή γνώσης που οδηγεί σε πλεονεκτήματα, τότε μπορούμε να αρχίσουμε να αξιολογούμε το δικό μας στρατηγικό επίπεδο φυσικής κατάστασης», γράφει ο Horwath. “Η οξυδέρκεια, η κατανομή και η δράση – η ικανότητα να σκέφτονται, να σχεδιάζουν και να κάνουν – είναι αυτά που διαχωρίζουν τους στρατηγικούς στοχαστές από τους υπόλοιπους, και είναι συμπεριφορές που μπορούν να μάθουν και να εφαρμοστούν για να δημιουργήσουν ανώτερη αξία. Ενώ η ομορφιά μπορεί να είναι στο μάτι του ο θεατής, η στρατηγική βρίσκεται στη συμπεριφορά.”