Οι οθόνες –είτε είναι τηλέφωνα, tablet, υπολογιστές ή τηλεοράσεις– είναι πιο προσιτές από ποτέ τώρα. Ο χρόνος της οθόνης είναι πολύτιμος για πολλά παιδιά, αλλά μπορεί να είναι υπερβολικός κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ένας ψυχολόγος του Baylor College of Medicine περιγράφει πώς να χρησιμοποιήσετε το τηλέφωνο για τα καλά αυτό το καλοκαίρι, ενώ προειδοποιεί τους κινδύνους του υπερβολικού χρόνου οθόνης.
Αν και δεν υπάρχει αυθαίρετος αριθμός ωρών που αφιερώνονται στο τηλέφωνο για να προσδιορίσουν τον εθισμό στο τηλέφωνο, οι γονείς θα πρέπει να επικεντρωθούν στη συμπεριφορά του παιδιού τους προς το τηλέφωνό τους. Εάν κάτι φαίνεται διαφορετικό ή προβληματικό, αυτό μπορεί να είναι ένα προειδοποιητικό σημάδι ότι το παιδί σας ξοδεύει πάρα πολύ χρόνο αλόγιστα στο διαδίκτυο.
«Μπορεί το παιδί σας να μην μιλάει σε κανέναν στο σπίτι, να μιλάει λιγότερο, να περνάει πάντα χρόνο στο δωμάτιό του ή να είναι ανήσυχο ή δυσαρεστημένο για οτιδήποτε βλέπει ή κάνει στο Διαδίκτυο», είπε η Δρ Laurel Williams, καθηγήτρια στο Menninger Department of Menninger. Ψυχιατρική και Επιστήμες Συμπεριφοράς στο Baylor. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το να ξοδεύετε αρκετό χρόνο σε συσκευές παρακολουθώντας τηλεόραση, παίζοντας βιντεοπαιχνίδια ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οδηγεί σε λιγότερη σωματική δραστηριότητα.
Τα παιδιά πρέπει να είναι ενεργά και να συμμετέχουν σε εμπλουτιστικές δραστηριότητες το καλοκαίρι για να μην υστερούν στο σχολείο. Τα παιδιά από χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο που δεν διαθέτουν τα μέσα για να συμμετάσχουν σε καλοκαιρινά προγράμματα εμπλουτισμού συχνά χάνουν πληροφορίες κατά τη διάρκεια του διαλείμματος και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να καλύψουν τη διαφορά στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Αυτά τα παιδιά μπορεί να μην έχουν την ευκαιρία λόγω εξόδων, οι γονείς να μην μπορούν να απομακρυνθούν από τη δουλειά για να οδηγήσουν το παιδί τους σε δραστηριότητες ή η γειτονιά τους μπορεί να μην είναι σχεδιασμένη για παιχνίδι έξω.
Μπορεί να μην έχουν πολλές επιλογές εκτός από το να στραφούν στην οθόνη τους για ψυχαγωγία. «Αν το παιδί σας ασχολείται με ασυνείδητες δραστηριότητες, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ακαδημαϊκό πρόβλημα. Δεν είναι απαραίτητα κακό να ξοδεύουν χρόνο στο τηλέφωνο, αλλά βεβαιωθείτε ότι η δραστηριότητα της οθόνης τους δεν προκαλεί κανένα κακό», είπε. Η Williams προτείνει την εύρεση διαδικτυακών εργαλείων για να παίξετε δωρεάν ή με συνδρομή εκπαιδευτικά παιχνίδια.
Ενθαρρύνει τις οικογένειες που δεν μπορούν να στείλουν το παιδί τους σε δραστηριότητες να έχουν πρόσβαση σε σχολικούς πόρους για πληροφορίες σε εφαρμογές ή ιστότοπους που προωθούν ένα ασφαλές, εκπαιδευτικό περιβάλλον για τα παιδιά. Αυτό επιτρέπει στους γονείς να δίνουν προσοχή στη διαδικτυακή δραστηριότητα του παιδιού τους ενώ ασχολούνται μαζί του. Δείξτε ενδιαφέρον για τα εκπαιδευτικά παιχνίδια του παιδιού σας, ώστε να αισθάνεται ενθάρρυνση να συνεχίσει ενώ παρακολουθεί την εξέλιξή του.
«Τα παιδιά θέλουν συχνά να σου δείξουν τι έχουν κάνει – θέλουν να είσαι περήφανος για αυτά. Εάν δεν δείξετε ενδιαφέρον ή δεν ελέγξετε αν το έχουν κάνει, μην εκπλαγείτε αν το παιδί σας χάσει το ενδιαφέρον του», είπε ο Williams. Η παρακολούθηση της δραστηριότητας της οθόνης του παιδιού σας είναι ζωτικής σημασίας. Ο εκφοβισμός και το αρνητικό περιεχόμενο είναι συχνά αποτέλεσμα του αφιερώματος χρόνου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα παιδιά μπορεί να μην καταλαβαίνουν ότι οι άνθρωποι είναι πιο άσχημοι όταν είναι ανώνυμοι.
Δεν μπορούν να διαβάσουν λεπτές ενδείξεις και δεν έχουν συνέπειες για το να είναι κακοί στο διαδίκτυο. Αν και η εισαγωγή γονικού ελέγχου είναι σημαντική, τα παιδιά μπορεί να συναντήσουν ακατάλληλες αναρτήσεις στο διαδίκτυο, επομένως φροντίστε να κοιτάξετε το ιστορικό. «Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να οδηγήσουν σε άγχος, κατάθλιψη και προβληματικά θέματα διατροφής, ειδικά για τα κορίτσια. Βλέπουν επιμελημένες εικόνες ανθρώπων που δεν είναι πραγματικές, επομένως κυνηγούν πραγματικά την εφηβική σκηνή όπου θέλουν να ανήκουν», είπε ο Williams.