H Διευθύνουσα σύμβουλος της ΗΔΙΚΑ κυρία Νίκη Τσούμα παραχώρησε συνέντευξη στο www.healthweb.gr τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι ‘’ Η ΗΔΙΚΑ και ο ΕΟΠΥΥ πλέον ανταλλάσσουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.’’ Την διευθύνουσα σύμβουλο της ΗΔΙΚΑ κυρία Νίκη Τσούμα, φιλοξενούμε σήμερα στο www.healthweb.gr και στην εκπομπή OPINION HEALTH και με την οποία συζητάμε για τις εξελίξεις που αφορούν στα έργα, τα οποία είναι στην αρμοδιότητα του Οργανισμού, τόσο για τον τομέα της Υγείας όσο και για τον τομέα της Κοινωνικής Ασφάλισης
Κυρία Τσούμα, ας ξεκινήσουμε από τα βασικά για να μπορεί να μας παρακολουθήσει και το ευρύ κοινό που δεν έχει τις γνώσεις στο κομμάτι της ΗΔΙΚΑ. Πείτε μας ποια είναι τα βασικά έργα της ΗΔΙΚΑ για την υγεία;
Οι βασικές δράσεις της ΗΔΙΚΑ για την Yγεία από καιρό τώρα και καθώς εξελίσσονται είναι καταρχήν οι δράσεις του συστήματος συνταγογράφησης, το οποίο λειτουργεί αρκετά χρόνια πίσω. Πάνω σε αυτό το σύστημα της συνταγογράφησης, το τελευταίο διάστημα υλοποιήσαμε την άυλη συνταγογράφηση, υλοποιήσαμε τις βεβαιώσεις των γιατρών προς τους πολίτες,Yλοποιήσαμε το My Health Application, που είναι ο προπομπός του ηλεκτρονικού φακέλου, δηλαδή των στοιχείων της συνταγογράφησης στο κινητό του πολίτη μέσα από ένα ειδικό application.
Κύρια Τσούμα σε σχέση με τη συνεργασία της ΗΔΙΚΑ με τον ΕΟΠΥΥ και για κάποιες παραμέτρους όπως είναι η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, πείτε μας με ποια στελέχη συνεργάζεστε στον ΕΟΠΥΥ;
Για το κομμάτι του φαρμάκου και της διάθεσης του φαρμάκου, συνεργαζόμαστε με τη διεύθυνση την αντίστοιχη φαρμάκου του ΕΟΠΥΥ, η οποία διεύθυνση μας δίνει τους κανόνες που ο κόσμος ή και οι γύρω από τα θέματα της υγείας ονομάζουν κόφτες, δηλαδή όποιοι κανόνες υπάρχουν στο σύστημα της συνταγογράφησης σε σχέση με τον γιατρό, το φάρμακο, τη συνταγή και οτιδήποτε έχει να κάνει έρχεται σαν κανόνας από τον ΕΟΠΥΥ την Διεύθυνση φαρμάκου και προφανώς και το Υπουργείο Υγείας που εποπτεύει και τους δυο μας μας συνεργάτες των οποίων εποπτεύει και άμεσα και με τη διεύθυνση πληροφορικής του ΕΟΠΥΥ, διότι υπάρχουν συστήματα πληροφορικής και στον ΕΟΠΥΥ υπάρχουν και στην ΗΔΙΚΑ και αυτά πρέπει να συνεργάζονται και να διαλειτουργούν.
Ποια είναι τα αποτελέσματα. Τι έχετε καταφέρει;
Έχουμε καταφέρει την παλιά μας επικοινωνία, η οποία παλιότερη, πολύ παλιότερη επικοινωνία μεταξύ των 2 συστημάτων γινόταν με ανταλλαγή αρχείων. Πλέον κάνουμε ανταλλαγή δεδομένων μέσω web service. Αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα και στα 2 συστήματα είναι κοινά πλέον, έχουν πολύ καλύτερη ποιότητα, αλλά έρχονται και πάνε μεταξύ ΗΔΙΚΑ και ΕΟΠΥΥ και σε πραγματικό χρόνο.
Σημαντικό αυτό γιατί γίνεται και πιο γρήγορα η δουλειά και με μεγαλύτερη ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Και τι υπολείπεται, κυρία Τσούμα;
Ν.Τ. Σε ποιο κομμάτι;
Ν.Ν. Αυτό που συζητάμε.
Ν.Τ. Της διασύνδεσης των συστημάτων με τον ΕΟΠΥΥ;
Ν.Ν. Ναι, ναι.
Ν.Τσούμα : Αυτή είναι μια συνεχής, είναι μια συνεχής διαδικασία, δηλαδή όπως ορίζονται διάφορα ιατρικά πρωτόκολλα ή αλλάζουν ιατρικά πρωτόκολλα για τη διάθεση φαρμάκου ας πούμε ή και τις εξετάσεις που είναι τα παραπεμπτικά των εξετάσεων που είναι ο άλλος μεγάλος τομέας με τον οποίο έχουμε συνεργασία με τον ΕΟΠΥΥ, όπως ορίζονται καινούργια πρωτόκολλα ή μπαίνουν καινούργια φάρμακα, μπαίνουν καινούργιοι κόφτες ή όχι, καινούργιοι κανόνες είμαστε σε συνεχή συνεργασία και επεξεργαζόμαστε συνεχώς και βάζουμε συνεχώς καινούργια πράγματα στο σύστημα της συνταγογράφησης.
Το έργο του του ηλεκτρονικού ελέγχου, της φαρμακευτικής δαπάνης, λειτουργεί κυρία Τσούμα;
Το έργο του φαρμακευτικού ελέγχου της, του ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης είναι έργο πλήρους αποκλειστικότητας του ΕΟΠΥΥ. Εμείς δεν ελέγχουμε την φαρμακευτική δαπάνη, δηλαδή ο ΕΟΠΥΥ είναι ο οργανισμός ο οποίος πληρώνει τελικά όλη αυτή τη δαπάνη. Δέχεται τα στοιχεία της συνταγογράφησης και της εκτέλεσης των συνταγών, των φαρμάκων ή των εξετάσεων των παραπεμπτικών από το σύστημα της συνταγογράφησης και από κει και πέρα με το δικό του σύστημα των πληρωμών πληρώνει αντίστοιχα τους παρόχους της υγείας. Συνεπώς, εμείς δεν έχουμε καμία αρμοδιότητα ή σύστημα ελέγχου δαπάνης.
Ναι, ούτε μέσα από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση.
Ηλεκτρονική συνταγογράφηση δεν ελέγχει. Βάζει τους κανόνες σε σχέση με τα πρωτόκολλα που δίνει το Υπουργείο Υγείας, αλλά την δαπάνη τελικά την κάνει ο ΕΟΠΥΥ.
Πώς ελέγχεται η εξαγωγή στοιχείων για κάθε γιατρό που να υποδεικνύουν ενδεχόμενες παραβάσεις στη συνταγογράφηση;
Το σύστημα της συνταγογράφησης βάζει τους κανόνες, δηλαδή αν ένα φάρμακο έχει πει το πρωτόκολλο ότι πρέπει να συνταγογραφείται, παράδειγμα θα πω τώρα, μόνο από παθολόγο. Αυτό σημαίνει ότι δεν επιτρέπουμε αυτήν την ουσία να την συνταγογράφηση και άλλη ειδικότητα γιατρού. Βάζουμε δηλαδή τους κανόνες πριν. Οπότε δεν επιτρέπεται στο γιατρό να υπερβεί μέσα από το σύστημα τα όρια αυτών των κανόνων. Γι’ αυτό και έχουμε και παράπονα από διάφορους ιατρικούς συλλόγους ότι δεν μπορούν να συνταγογραφήσουν το ένα ή το άλλο φάρμακο, αλλά πάλι δεν είναι δική μας ευθύνη. Εμείς εφαρμόζουμε τους κανόνες όπως μας έρχονται από τις επιτροπές ή και την υπηρεσία διάθεσης φαρμάκου και λοιπά.
Ν.Ν. Άρα δεν τους αφήνει το σύστημα. Ναι, κατάλαβα.
Ν.Τ. Δεν τους επιτρέπει το σύστημα με βάση το ιατρικό πρωτόκολλο που έχει υιοθετήσει το Υπουργείο Υγείας.
Οπότε λύνεται και το πρόβλημα στις περιπτώσεις που κάποιος γιατρός δεν θα το τηρούσε τον κανόνα και το νόμο, γιατί δεν επιτρέπει το σύστημα, οπότε δεν χρειάζεται ελεγκτικός μηχανισμός εκεί. Από τα έργα της, ΗΔΙΚΑ όχι μόνο τα 3 τελευταία χρόνια, αλλά και λίγο παλαιότερα, τα 5, 6 ας πούμε, ποια έχουν υλοποιηθεί όλα τα έργα που έχουν ανακοινωθεί;
Τα μεγάλα έργα έχουν υλοποιηθεί όλα. Και μιλάμε τώρα για έργα μεγάλα σε χρηματοδοτούμενα, γιατί καθημερινά προφανώς γίνονται διάφορες δράσεις οι οποίες γίνονται και in house που λέμε εμείς οι πληροφορικοί, δηλαδή διάφορες παρεμβάσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν σε μικρή ή μεγαλύτερη κλίμακα σε υφιστάμενα συστήματα γίνονται από τους υπαλλήλους της ΗΔΙΚΑ. Το μεγάλο έργο που είχε αναλάβει ειδικά του ΕΣΠΑ το τελευταίο χρονικό διάστημα και πριν από τα τελευταία 3 χρόνια, είναι το μεγάλο έργο των νοσοκομείων.
Κυρία Τσούμα, υπήρχαν κάποια προβλήματα μεταξύ της ανταλλαγής στοιχείων της ΗΔΙΚΑ με τον ΕΟΠΥΥ, δηλαδή υπήρχε μια καθυστέρηση από την ΗΔΙΚΑ προς τον ΕΟΠΥΥ να στείλει κάποια στοιχεία που αφορούσαν για παράδειγμα στον αριθμό των συνταγών και λοιπά για να πληρωθεί. Αυτό έχει ξεπεραστεί σήμερα;
Πλέον η ανταλλαγή δεδομένων είναι μέσω web service και γίνεται online. Δηλαδή στο επίπεδο της συνταγής και της εκτέλεσης της συνταγής ή κ και του παραπεμπτικού, γιατί έχουμε προχωρήσει στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση και στην καταγραφή των παραπεμπτικών και των εξετάσεων από τα διαγνωστικά. Αυτό γίνεται με web service κάθε βράδυ. Άρα το πρόβλημα εκείνο που υπήρχε παλαιότερα πλέον έχει αποκατασταθεί.
Αυτό είναι είναι θετικό κυρία Τσούμα, γιατί παλαιότερα περίμενε, για παράδειγμα, ο ΕΟΠΥΥ να σταλεί η συνταγογράφηση άνα τρίμηνο ώστε να πληρώσει την ΗΔΙΚΑ και το πληρώνανε στο περίπου.
Ν.Τ. Όλα αυτά πλέον έχουν αυτοματοποιηθεί.
Οπότε με όλα αυτά φαίνεται και η εξέλιξη της ΗΔΙΚΑ. Πάντως παρατηρήθηκε τώρα τελευταία κυρία Τσούμα ότι υπήρχαν κάποιες αποκλίσεις στα στοιχεία της ΗΔΙΚΑ σε σχέση και με τον ΕΟΠΥΥ. Για παράδειγμα θυμάμαι ότι για τους ανθρώπους με διαβήτη Τύπου 1, τα τελευταία στοιχεία της ΗΔΙΚΑ ήταν 43.000 ασθενείς και του ΕΟΠΥΥ ήταν 20.000 ασθενείς. Αναρωτιέμαι γιατί αυτή η μεγάλη απόκλιση και γιατί συμβαίνει αυτό το πρόβλημα;
.Η καταγραφή των ασθενών μέσω του συστήματος της συνταγογράφησης είναι έμμεση καταγραφή. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι αν εγώ έχω διαβήτη τύπου Α ας πούμε θα καταγράφω στο σύστημα της συνταγογράφησης μέσα από μια επίσκεψη σε ένα γιατρό και μέσα από μια συνταγή που θα μου γράψει για ένα φάρμακο διαβήτη τύπου Α ή τύπου Χ. Λόγω των πρωτοκόλλων και όσο πιο παλιά πια με αυτά τα πρωτόκολλα δεν ήταν τόσο σφιχτά. Που σημαίνει ότι ο γιατρός είχε τη δυνατότητα να γράψει π χ. Θα σας πω τώρα τύπου Α αντί τύπου Β έτσι; Άρα λοιπόν ο έμμεσος τρόπος δίνει την δυνατότητα 2 πραγμάτων. Αν δεν έχω κάνει επίσκεψη στο γιατρό για να μου δώσει κάποιο φάρμακο τότε ή αν είμαι διαβητικός αυτού του τύπου, αλλά το φάρμακο δεν συνταγογραφείται, τότε δεν καταγράφομαι στο σύστημα της συνταγογράφησης, γιατί το σύστημα της συνταγογράφησης είναι ένα σύστημα καταγραφής ασθένειας, φαρμάκου, εξετάσεων. Ο καλύτερος τρόπος για να έχει η χώρα καταγραφή ασθενών είναι τα μητρώα των ασθενών. Όπου εκεί καταγράφονται οι ασθενείς στο αντίστοιχο μητρώο, ανεξάρτητα από ποιον φορέα παροχής υγείας πηγαίνουν.
Και κάποια από αυτά τα έργα που μας είπατε ήδη είναι στο πλαίσιο των νέων έργων που θα πάρετε και χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης που ήδη έχετε ανακοινώσει κυρία Τσούμα. Θα θέλατε να μας πείτε για την ενημέρωση του κοινού μέσα από την εκπομπή μας ποια άλλα έργα θα κάνετε με τα χρήματα αυτά του Ταμείου Ανάκαμψης;
Οι μεγάλες δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης όσον αφορά τον τομέα υγείας είναι η δράση της πλήρους ομογενοποίησης και της πλήρους δημιουργίας αυτού που λέγαμε πριν, του ατομικού ηλεκτρονικού φακέλου της υγείας, που έχει όλες τις δράσεις και όλες τις τεχνολογικές παρεμβάσεις διαλειτουργικότητας μεταξύ όλων των σημείων στα οποία παράγονται πρωτογενή δεδομένα υγείας. Η άλλη μεγάλη δράση είναι η δράση υποστήριξης όλων των νοσοκομείων της χώρας, έτσι ώστε να φτάσουν στο ίδιο επίπεδο πληροφοριακών συστημάτων και στο επόμενο βήμα διαλειτουργικότητας μεταξύ αυτών των συστημάτων, έτσι ώστε να δημιουργείται ο φάκελος ο ατομικός της υγείας και να μπορεί ο πολίτης σε όποιο νοσοκομείο πάει ο γιατρός στο νοσοκομείο που τον εξετάζει να έχει πρόσβαση και στα στοιχεία του φακέλου του, είτε από άλλο νοσοκομείο είτε από τη συνταγογράφηση. Μια άλλη δράση είναι τα μητρώα και το μητρώο του ΑΜΚΑ που αφορά κοινωνική ασφάλιση αλλά και υγεία. Γιατί είναι οι παροχές της υγείας μέσω του ΑΜΚΑ. Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του μητρώου του ΑΜΚΑ, που είναι ένα από τα 3 βασικά μητρώα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, είναι ένα σύστημα και ένα έργο που λειτουργεί πάρα πολλά χρόνια. Οπότε πλέον χρειάζεται εκσυγχρονισμό και τεχνολογικά, αλλά και με καινούργιες απαιτήσεις και κανόνες που βάζει το Υπουργείο Εργασίας.
Για το σημείο αυτό του ΑΜΚΑ που είπατε, υπάρχει δηλαδή περίπτωση κάποια στιγμή να αλλάξει έτσι ώστε να εμπεριέχεται μέσα και το ΑΦΜ;
Ν.Τ. Η δράση του ενιαίου αριθμού είναι ότι θα γίνει σύνδεση μεταξύ διασύνδεση, διαλειτουργικότητα, δηλαδή μεταξύ αυτών των 3. Θα πω για τα 3 βασικά μητρώα του ελληνικού δημοσίου, δηλαδή ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και αστυνομική ταυτότητα, να διασυνδεθούν αυτά τα μητρώα μεταξύ τους, έτσι ώστε ο ίδιος πολίτης να μπορεί να αναγνωρίζεται από τα συστήματα, είτε δίνοντας τα ΑΦΜ του είτε δίνοντας το ΑΜΚΑ του, είτε δίνοντας την αστυνομική του ταυτότητα.
Αυτά τα πολύ σημαντικά έργα, κυρία Τσούμα, πότε υπολογίζετε να υλοποιηθούν, να ολοκληρωθεί η υλοποίησή τους; Τι χρονοδιάγραμμα έχετε;
Το χρονοδιάγραμμα αυτή τη στιγμή είναι πάρα πολύ ασφυκτικό, γιατί μας το βάζει το ίδιο το Ταμείο Ανάκαμψης. Το Ταμείο Ανάκαμψης, έχει διάρκεια υλοποίησης αυτή τη στιγμή που μιλάμε 2 έτη. Που σημαίνει ότι όλα αυτά τα μεγάλα και πολύπλοκα έργα πρέπει μέσα σε αυτά τα επόμενα 2 έτη να έχουν ολοκληρωθεί. Προετοιμασίες έχουν γίνει, προετοιμασίες των σχεδιασμών έχουν γίνει, έχουν ενταχθεί, τα έργα έχουν γραφτεί οι αρχικοί σχεδιασμοί και τώρα είμαστε σιγά σιγά στη φάση της εξειδίκευσης και των προκηρύξεων των διαγωνισμών.
Και συνολικά πόσα χρήματα θα λάβει η ΗΔΙΚΑ από το Ταμείο Ανάκαμψης για όλα αυτά τα έργα που αναφέρατε;
Ν.Τ. Τα έργα αυτά είναι συνολικού προϋπολογισμού 225-226 εκατομμυρίων ευρώ, ενταγμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης. Η ΗΔΙΚΑ θα διαχειριστεί, δεν πληρώνεται η ΗΔΙΚΑ, θα διαχειριστεί τους διαγωνισμούς και τους προϋπολογισμούς αυτών των έργων με συμβάσεις οι οποίες θα προκύψουν μέσα από τους διαγωνισμούς.
Κλείνοντας, κυρία Τσούμα, να σας ρωτήσω για το εθνικό μητρώο ασφάλισης και ασφαλιστικής ικανότητας ΑΤΛΑΣ. Πότε θα ολοκληρωθεί ο ανασχεδιασμός του ΑΤΛΑΣ;
Ν.Τ. Είναι και αυτό μέσα στο επόμενο πλάνο του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ανασχεδιασμός του έχει υλοποιηθεί. Είμαστε στη φάση, έχει ολοκληρωθεί ο ανασχεδιασμός, είμαστε στις τελευταίες συνεργασίες με τον ΕΦΚΑ, έτσι ώστε να μπει σε παραγωγική λειτουργία. Εκείνο που είναι το πρόβλημα όλου του συστήματος όλων των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης είναι η πολυπλοκότητα της ενοποίησης των πρώην ταμείων, έτσι ώστε να μπορούμε για έναν ασφαλισμένο, ο οποίος έχει έναν εργασιακό βίο 30 χρόνια και έχει ξεκινήσει να ασφαλίζεται σε ένα πρώην ταμείο, συνεχίζει η ασφάλισή του στον ΕΦΚΑ. Τεχνικά αυτά όλα τα συστήματα, τα πιο παλιά ήταν απομονωμένα και κάθετα, οπότε η προσπάθειά μας η οποία ευοδώνεται σιγά σιγά και σε συνεργασία προφανώς με τον ΕΦΚΑ, είναι να μπορούν να τα δεδομένα, τα προηγούμενα και τα καινούργια να υπάρχουν σε μια ενοποιημένη βάση. Η ίδια βάση που θα αναγνωρίζουμε την ασφαλιστική ιστορία του καθενός μας, οπότε από κει να βγαίνει συνολικά και η ιστορία ασφάλισης του Άτλαντα. Μετά από επίπονες προσπάθειες και αυτή είναι προς το τέλος του. Δεν θα είμαι πάρα πολύ αισιόδοξη ότι ξέρετε αύριο όλο αυτό θα τελειώσει, αλλά είναι προς το τέλος με την έννοια ότι έχει γίνει επίπονη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια και θέλει λίγο ακόμα, 5 μήνες, 6 μήνες, δεν θα έλεγα κάτι αργότερο.
Ν.Ν. Ναι, γιατί ειδικά το Εθνικο Μητρωο Ασφαλισης ΑΤΛΑΣ έχει μείνει πίσω. Δηλαδή αν δεν κάνω λάθος, διορθώστε με, καταγράφει στοιχεία από το 1994 μέχρι το 2016 κυρία Τσούμα, υπάρχουν αυτή τη στιγμή άνθρωποι που δεν βρίσκουν τα ένσημά τους, λέω και τα πρόσφατα ένσημα.
Ν.Τ. Έχει ενοποιημένα αυτά που σας λέω τα στοιχεία των πρώην ταμείων και τώρα σε συνεργασία με τον ΕΦΚΑ είμαστε στην φάση για να βάλουμε και τα στοιχεία του ενοποιημένου ΕΦΚΑ που είναι άλλα συστήματα, καινούργια συστήματα. Οπότε και αυτά τα συστήματα να στείλουν τα δεδομένα στον Άτλαντα, έτσι ώστε να υπάρχουν όλα εκεί.
Ν.Ν. Άρα καταλαβαίνω ότι και στον ΕΦΚΑ θα υπάρχουν νέα συστήματα κυρία Τσούμα.
Ν.Τ. Ακριβώς, υπάρχουν και λειτουργούν συστήματα που διαλειτουργούν συνεχώς και είναι σε συνεργασία και με τα αντίστοιχα συστήματα της ΗΔΙΚΑ, ώστε να παράγεται η συνολική πληροφορία για τον ασφαλισμένο.
Ν.Ν. Πολύ ωραία κυρία Τσούμα, να σας ευχαριστήσω θερμά για την παρουσία σας στο Opinion Health και για την πολύ ωραία συζήτηση που κάναμε και πιστεύω ήταν ωφέλιμη για όλους μας και για το κυρίως για το κοινό.
Ν.Τ. Και εγώ σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση και προφανώς είμαι στη διάθεσή σας για οτιδήποτε καινούργιο ή και παλιό πρέπει να αναλύσουμε.
Ν.Ν. Σας ευχαριστούμε και μπράβο σας που είσαστε διαθέσιμη για την ενημέρωση του κοινού, να σαι καλά. Ευχαριστώ πολύ.
Ν.Τ. Ευχαριστώ.
Ν.Ν. Φίλες και φίλοι, σας ευχαριστούμε πολύ που μας παρακολουθήσατε. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για ένα επόμενο Opinion Health
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube