Μια μελέτη αναγνωρίζει ως κυριότερη αιτία των θανάτων λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης των αυτοκινήτων τους πετρελαιοκινητήρες. Περί τους 385.000 ανθρώπους παγκοσμίως πέθαναν πρόωρα το 2015 εξαιτίας εκπομπών ρύπων από τις εξατμίσεις των οχημάτων, καταλήγει μια μελέτη που διεξήχθη από επιστήμονες του Παγκόσμιου Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT: International Council on Clean Transportation).
Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα ευθύνονται για το 47% των θανάτων, σύμφωνα με την έκθεση, αλλά το ποσοστό αυτό φθάνει στο 66% στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ινδία όπου τα αυτοκίνητα που κινούνται με πετρέλαιο είναι περισσότερα.
Το 2015, το ICCT αποκάλυψε το dieselgate, το σκάνδαλο με την Volkswagen, η οποία είχε εγκαταστήσει ένα κρυφό λογισμικό σε 475.000 δίλιτρα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ προκειμένου να εξαπατά στους ελέγχους για τις εκπομπές καυσαερίων, κάνοντάς τα να φαίνονται πιο καθαρά. Στην πραγματικότητα, τα αυτοκίνητα είχαν εκπομπές ρύπων έως και 40 φορές μεγαλύτερες από τα επιτρεπόμενα επίπεδα.
«Η μεγάλη επιβάρυνση για τη δημόσια υγεία από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στην Ευρώπη υπογραμμίζει την ανάγκη για τη θέσπιση κανόνων παγκοσμίου επιπέδου για τις εκπομπές αλλά και την επιβολή και την τήρηση των κανόνων», δήλωσε ο Τζόσουα Μίλερ από το ICCT, ο οποίος έκανε έκκληση για επείγουσες ενέργειες ώστε να αντικατασταθούν τα οχήματα με τόσο υψηλές εκπομπές ρύπων.
Οι ερευνητές εξέτασαν τις εκπομπές ρύπων από αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία – πετρελαίου και συμβατικά– αλλά και από τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τα γεωργικά μηχανήματα καθώς και τα μηχανήματα κατασκευαστικών έργων. Επίσης εξέτασαν τις επιπτώσεις στην υγεία του ανθρώπου.
Διαπίστωσαν ότι ο παγκόσμιος τομέας μεταφορών ήταν υπεύθυνος για το 11%, δηλαδή για 3,4 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως οι οποίοι οφείλονταν στη ρύπανση από τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5 και από την έκθεση στο τροποσφαιρικό όζον.
Το κόστος από τα προβλήματα υγείας που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία οφείλεται στα μέσα μεταφοράς και η οποία σχετίζεται με ασθένειες όπως τα καρδιακά νοσήματα, οι παθήσεις των πνευμόνων, τα εγκεφαλικά και ο διαβήτης, εκτιμάται ότι ήταν στα 880 δισ. ευρώ το 2015, είπαν οι επιστήμονες.
Μόνο στην Κίνα περίπου 114.000 άνθρωποι υπολογίζετια ότι έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας των εκπομπών ρύπων των εξατμίσεων αυτοκινήτων το 2015. Στις ΗΠΑ 22.000 θάνατοι συνδέονται με τη ρύπανση από τις εξατμίσεις, εκ των οποίων το 43% ήταν από πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Η Ινδία κατέγραψε 74.000 πρόωρους θανάτους από τις εξατμίσεις των οχημάτων σε σχέση με 13.000 στη Γερμανία, 7.800 στην Ιταλία και 6.400 στη Γαλλία.
Σε γενικές γραμμές, η εικόνα ήταν χειρότερη στη Γερμανία με 17 πρόωρους θανάτους ανά 100.000 κατοίκους οφειλόμενους στη ρύπανση από τα μέσα μεταφοράς — τρεις φορές υψηλότερους από τον παγκόσμιο μέσον όρο.
Το Μιλάνο, το Τορίνο, η Στουτγάρδη, το Κίεβο, η Κολωνία, το Βερολίνο και το Λονδίνο συγκαταλέγονται στις πόλεις με τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων οφειλόμενα στη ρύπανση αυτού του είδους.
Οι συγγραφείς προειδοποιούν ότι οι εκτιμήσεις τους είναι «συντηρητικές» καθώς στη μελέτη τους δεν έλαβαν υπόψη τους όλους τους τύπους των βλαβερών εκπομπών ρύπων ή των συνδεόμενων με τη ρύπανση ασθενειών.