ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Συμβολή της μουσικής παιδείας στην ανάπτυξη του παιδιού

Συμβολή της μουσικής παιδείας στην ανάπτυξη του παιδιού
Η μουσική και η χαρά εννοείται πως πάνε μαζί. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που τα παιδιά από την κοιλιά ακόμη της μαμάς τους ενεργοποιούνται με τις μελωδίες. Όταν γίνουν βρέφη οποιοσδήποτε ήχος τους προκαλεί ενδιαφέρον, από το γάβγισμα ενός σκύλου και τη μελωδία του μόμπιλε, μέχρι τον ήχο μιας κόρνας. Σύμφωνα με τις επιστημονικές έρευνες […]

Η μουσική και η χαρά εννοείται πως πάνε μαζί. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που τα παιδιά από την κοιλιά ακόμη της μαμάς τους ενεργοποιούνται με τις μελωδίες.

Όταν γίνουν βρέφη οποιοσδήποτε ήχος τους προκαλεί ενδιαφέρον, από το γάβγισμα ενός σκύλου και τη μελωδία του μόμπιλε, μέχρι τον ήχο μιας κόρνας.

Σύμφωνα με τις επιστημονικές έρευνες η μουσική επηρεάζει την ανάπτυξη του εγκεφάλου των μικρών παιδιών. Οι πρώτες ενδείξεις που έχουν στα χέρια τους οι ειδικοί δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που έχουν συνεχή και ποικίλα μουσικά ακούσματα, τα οποία στη συνέχεια εξελίσσουν μέσα από μια πιο συστηματική ενασχόληση (π.χ. με μαθήματα σολφέζ ή κάποιου οργάνου), αντιδρά με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι ο εγκέφαλος παιδιών που δεν λαμβάνουν καμία μουσική παιδεία.

Σε τι βοηθάει η μουσική παιδεία

Ο δρ Λόρελ Τρέινορ, καθηγητής Ψυχολογίας, Νευροεπιστημών και Συμπεριφοράς στο Πανεπιστήμιο Mc Master στο Οντάριο, μας λέει ότι οι αλλαγές που παρατηρούνται ανάμεσα στα εξοικειωμένα και μη εξοικειωμένα με τη μουσική παιδιά ίσως οφείλονται στα νοητικά πλεονεκτήματα που δίνει η ενασχόληση με τη μουσική.

Μουσική για τη συγκέντρωση και τη μνήμη

Η μουσική παιδεία ενεργοποιεί την προσοχή και τη μνήμη και βοηθάει κατά πολύ στο να αναπτύξουν μια πειθαρχημένη προσωπικότητα.

Μουσική για συναισθηματική ευφυία

Αλλά ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της μουσικής είναι «πως» επενεργεί στον εύπλαστο και ευαίσθητο συναισθηματικό κόσμο του παιδιού. Αν μάλιστα το παιδί συμμετέχει και ομαδικά σε κάποια ορχήστρα ακόμη καλύτερα.

Μουσική για κοινωνικοποίηση

Μέσω του ομαδικού τραγουδιού, της κίνησης, των παιχνιδιών με τραγούδι και των ομαδικών εκτελέσεων ενόργανης μουσικής, προσφέρονται θαυμάσιες ευκαιρίες στα παιδιά για κοινωνικοποίηση.

Μουσική για αυτοπειθαρχία

Οι μουσικές δραστηριότητες, όπως η κίνηση, τα παιχνίδια με τραγούδι ή η εκμάθηση ενός οργάνου, ασκούν επίσης το παιδί στην αυτοπειθαρχία, στον έλεγχο και το συντονισμό των κινήσεών του.

Μουσική για χαρά…

Πάνω από όλα όμως, η μουσική μπορεί να προσφέρει στο κάθε παιδί, την πραγματική χαρά και ευχαρίστηση. Τη χαρά που ίσως προέρχεται από το άκουσμα μιας εύθυμης και αγαπητής μελωδίας, και τη χαρά σαν αποτέλεσμα μιας δημιουργικής εργασίας. Αυτό το συναίσθημα της χαράς το παιδί δεν θα το κρατήσει μόνο για τον εαυτό του, αλλά θα το χαρίσει και στους άλλους, στην οικογένειά του, στους φίλους του…

Ποιο είδος μουσικής είναι κατάλληλο για τα παιδιά;

Μότσαρτ ή Τσιτσάνης, Χατζιδάκις ή Μπιτλς, ηπειρώτικα ή νησιώτικα; Συχνά οι γονείς προβληματίζονται για το είδος της μουσικής στο οποίο πρέπει να εκθέτουν τα παιδιά. Μήπως τα τραγούδια που παίζονται ευρέως από το ραδιόφωνο δεν είναι η καλύτερη επιλογή; Μήπως πρέπει διαρκώς μέσα στο σπίτι να ακούγονται άριες και κλασική μουσική; Ή μήπως καλά είναι και τα ελαφρολαϊκά ή λαϊκά ακούσματα;

Το είδος της μουσικής μας λένε οι ειδικοί δεν παίζει και πολύ ρόλο. Η μουσική διαπλάθει χαρακτήρες αλλά δεν χρειάζονται υπερβολές. Το παιδί μπορεί να μάθει να ακούει τα πάντα αλλά και να έχει άποψη για τα πάντα, μόνο όταν του προσφέρονται τα πάντα. Ένα παιδί που δεν στερείται μουσικών ακουσμάτων μπορεί να είναι ένας μελλοντικός ακροατής που επιλέγει το «καλό» από το «κακό» τραγούδι, που ξεχωρίζει την «απλή» από την «απλοϊκή» μουσική».