Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϋ ξεκίνησαν να ανακαλύψουν ποια κοινά hacks προσοχής λειτουργούν πραγματικά. Βρήκαν ότι ένα διάλειμμα 5 λεπτών από την σκέψη είναι το μόνο που χρειάζεστε για να επαναφέρετε τη συγκέντρωσή σας. Δεν χρειάζεται να κάνετε μια βόλτα κατά μήκος ενός ποταμού ή ένα μακροσκελές βίντεο με δάση μπαμπού που ταλαντεύονται στον άνεμο. Ένα συνολικό διάλειμμα πέντε λεπτών λειτουργεί. Νέα έρευνα ανακάλυψε ότι ένα απλό, μη δομημένο διάλειμμα πέντε λεπτών από μια περίπλοκη εργασία είναι το μόνο που χρειάζεστε για να επαναφέρετε τη συγκέντρωσή σας ή να επαναφέρετε την προσοχή.
Η ξεκούραση αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο ως σημαντική για την απόδοση, την ευεξία και τη μάθηση. Είτε πρόκειται για διακοπές δύο εβδομάδων, για έναν καλό ύπνο, για μια βόλτα σε ένα πάρκο για μια ώρα ή για λίγα λεπτά που αφιερώνετε να σηκωθείτε από το γραφείο σας για έναν καφέ, τα διαλείμματα ξεκούρασης έχουν διαφορετικά σχήματα και μεγέθη. Σε χώρους εργασίας και περιβάλλοντα μελέτης, μέθοδοι όπως η Τεχνική Pomodoro – ρύθμιση ενός χρονοδιακόπτη για ένα σύντομο διάλειμμα πέντε λεπτών μετά από 25 λεπτά συγκεντρωμένης εργασίας – κερδίζουν δημοτικότητα ως υπενθυμίσεις για επαναφόρτιση.
Το να περνάς χρόνο στη φύση έχει βρεθεί ότι αποκαθιστά την προσοχή σε μια σειρά μελετών από τη δεκαετία του 1980. Αλλά πολλοί από εμάς δεν μπορούν να ξεφύγουν για να κάνουν «μπάνιο στο δάσος» για να κάνουν ένα διάλειμμα από τη συγγραφή δοκιμίων ή την εκμάθηση μιας νέας δεξιότητας στη δουλειά. Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι η απλή ματιά σε ένα βίντεο μιας φυσικής σκηνής προσφέρει το ίδιο επανορθωτικό αποτέλεσμα. «Αν θέλετε η εργασία ή η μελέτη σας να είναι πιο παραγωγική, πρέπει να χτίσετε σε απλά διαλείμματα πέντε λεπτών χωρίς να κάνετε τίποτα», δήλωσε ο αναπληρωτής καθηγητής Paul Ginns, ειδικός στην εκπαιδευτική ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ.
“Πρέπει να κάνετε κάτι διαφορετικό για πέντε λεπτά. Απομακρυνθείτε από τον υπολογιστή ή τη συσκευή σας, κάντε λίγη αναπνοή ή απλώς καθίστε ήσυχα για να ξεκουράσετε τον εγκέφαλό σας από την εργασία. Η κύλιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν μετράει ως ξεκούραση – πρέπει να κάνετε μια διάλειμμα από συσκευές.” Ο αναπληρωτής καθηγητής Ginns είπε ότι πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τον εγκέφαλό μας για να δημιουργήσουμε προσοχή ώστε να μπορούμε να μαθαίνουμε ή να λύνουμε προβλήματα, αλλά η προσοχή είναι πεπερασμένη και μπορεί να εξαντληθεί γρήγορα.
«Το εύρος της προσοχής μας διαφέρει μεμονωμένα και μπορεί να επηρεαστούμε από την ώρα της ημέρας ή από τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ή την πρόσληψη καφεΐνης, επομένως είναι περίπλοκο», είπε. “Αλλά θέλαμε να δοκιμάσουμε πώς μπορούμε να επαναφέρουμε την προσοχή και είναι απολαυστικό που μπορεί να είναι τόσο απλό όσο ένα διάλειμμα ανάπαυσης πέντε λεπτών. Είναι ένα εύκολο hack παραγωγικότητας που είναι προσβάσιμο σε όλους.”
Πώς λειτούργησε η μελέτη
Στη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Educational and Developmental Psychologist, 72 Αυστραλοί φοιτητές πανεπιστημίου ολοκλήρωσαν αρχικά ένα δύσκολο προ-τεστ νοητικών μαθηματικών υπό συνθήκες ταχείας εξέτασης, προκειμένου να εξαντλήσουν τους πόρους προσοχής των μαθητών. Αυτό το μέρος του πειράματος σχεδιάστηκε να διαρκεί περίπου 20 λεπτά. Οι μαθητές στην ομάδα ελέγχου (χωρίς ανάπαυση) συνέχισαν στη συνέχεια κατευθείαν για να μελετήσουν ένα σύντομο μάθημα για το πώς να πολλαπλασιάζουν νοερά δύο διψήφιους αριθμούς. Η δεύτερη ομάδα μαθητών έκανε ένα πεντάλεπτο αδόμητο διάλειμμα, με μια απλή αντίστροφη μέτρηση στην οθόνη του υπολογιστή που έδειχνε πόσος χρόνος είχε απομείνει.
Η τρίτη ομάδα παρακολούθησε ένα βίντεο προοπτικής πρώτου προσώπου μιας βόλτας σε ένα τροπικό δάσος της Αυστραλίας για πέντε λεπτά. Η μελέτη ονόμασε αυτή την «ανάπαυση με βάση τη φύση» παρόλο που έβλεπε απλώς ένα βίντεο. Όλοι οι μαθητές ολοκλήρωσαν στη συνέχεια μια σύντομη έρευνα «κατευθυνόμενης προσοχής» σχετικά με τον βαθμό στον οποίο αντιμετώπισαν σκέψεις που αποσπούσαν την προσοχή κατά τη διάρκεια του μαθήματος των νοητικών μαθηματικών, απαντώντας σε ερωτήσεις όπως «Η προσοχή μου ήταν στραμμένη σε άλλα πράγματα εκτός από το μάθημα» και «Δυσκολεύτηκα να διατηρώ τη συγκέντρωσή μου για περισσότερο από μικρό χρονικό διάστημα».
Τέλος, οι μαθητές συμπλήρωσαν ένα τεστ επίλυσης προβλημάτων 20 ερωτήσεων για να δουν πόσο καλά μπορούσαν να εφαρμόσουν τη στρατηγική των νοητικών μαθηματικών. Συγκρίνοντας τα αποτελέσματα στις τρεις ομάδες, οι μαθητές στην ομάδα μη δομημένης ανάπαυσης ανέφεραν υψηλότερα μέσα επίπεδα κατευθυνόμενης προσοχής από εκείνους στην ομάδα ελέγχου χωρίς ανάπαυση. Στο τεστ επίλυσης προβλημάτων, τόσο η ομάδα αδόμητης ανάπαυσης όσο και η ομάδα ανάπαυσης με βάση τη φύση είχαν καλύτερη απόδοση από την ομάδα ελέγχου.
Γιατί η ξεκούραση βοηθά στη μάθηση
«Πολλές δεξιότητες – συμπεριλαμβανομένων των γνωστικών δεξιοτήτων όπως τα μαθηματικά – χρειάζονται πολλή συγκέντρωση για να κατακτηθούν, αλλά οι γνωστικοί μας πόροι εξαντλούνται όταν χρησιμοποιούμε το μυαλό μας για να λύσουμε προβλήματα ή να μελετήσουμε», δήλωσε ο αναπληρωτής καθηγητής Paul Ginns, ο ακαδημαϊκός επόπτης και συν-συγγραφέας του το χαρτί. «Μπορεί να φαίνεται αδιανόητο να διακόψετε ένα διάλειμμα μελέτης για να βοηθήσετε τη μάθηση, αλλά σύντομα διαλείμματα ανάπαυσης —είτε είναι αδόμητα είτε παρακολουθούν βίντεο «εικονικής» φύσης— φαίνεται να αξίζουν τον χρόνο, βοηθώντας τους μαθητές να συγκεντρωθούν καλύτερα και να μάθουν.”