Σεξουαλική Υγεία

Σεξουαλική εκπαίδευση: Μειώνει την ομοφοβία και την τρανσφοβία

Σεξουαλική εκπαίδευση: Μειώνει την ομοφοβία και την τρανσφοβία
Σεξουαλική εκπαίδευση: Μπορεί ένα σχολικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για τη σεξουαλική υγεία που μειώνει αποτελεσματικά τον κίνδυνο ακούσιας εγκυμοσύνης και ΣΜΝ να μειώσει επίσης την ομοφοβία και την τρανσφοβία; 

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Μπορεί ένα σχολικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για τη σεξουαλική υγεία που μειώνει αποτελεσματικά τον κίνδυνο ακούσιας εγκυμοσύνης και ΣΜΝ να μειώσει επίσης την ομοφοβία και την τρανσφοβία; Αυτή η ερώτηση οδήγησε σε μια συλλογική προσπάθεια από ερευνητές που διεξήγαγαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος σεξουαλικής εκπαίδευσης – High School FLASH.


Η μελέτη αξιολόγησε όχι μόνο τον αντίκτυπο στις σεξουαλικές συμπεριφορές και τα σχετικά αποτελέσματα των μαθητών, αλλά και στις ομοφοβικές και τρανσφοβικές πεποιθήσεις τους (Coyle et al., 2021). Με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών των Η.Π.Α., οι ερευνητές αξιολόγησαν το Λύκειο FLASH σε 20 σχολεία σε δύο περιφέρειες των ΗΠΑ (Midwest και South). Τα ευρήματα της μελέτης που σχετίζονται με τον αντίκτυπο του προγράμματος σπουδών στις ομοφοβικές και τρανσφοβικές πεποιθήσεις περιγράφονται σε αυτό το νέο άρθρο του 2023 στο Prevention Science (Kesler et al. 2023).

Οι εκδόσεις. Οι νέοι LGBTQ μαθητές συχνά υπομένουν ομοφοβική και τρανσφοβική γλώσσα στο σχολείο, βιώνουν θυματοποίηση και διακρίσεις με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό ή/και την ταυτότητα φύλου τους. Αυτοί οι μαθητές μπορεί να βιώσουν τόσο αρνητικές ακαδημαϊκές συνέπειες. Τα σχολεία έχουν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην καταπολέμηση των διακρίσεων και της τρανσφοβικής βίας για τους LGBTQ μαθητές και στη βελτίωση της ακαδημαϊκής, της υγείας και της ευημερίας τους.

Μαζί με τις πολιτικές κατά του εκφοβισμού και τη χορηγία οργανισμών GSA, τα σχολεία μπορούν να συμβάλουν σε ασφαλή και επιβεβαιωμένα περιβάλλοντα για όλους, προσφέροντας προγράμματα σπουδών χωρίς αποκλεισμούς. Η έρευνα έχει δείξει ότι οι LGBTQ μαθητές που έλαβαν προγράμματα σπουδών σεξουαλικής υγείας χωρίς αποκλεισμούς παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα θυματοποίησης, αυξημένα αισθήματα ασφάλειας στο σχολείο, λιγότερες σχολικές απουσίες που σχετίζονται με την ασφάλεια, καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις και αυξημένα συναισθήματα σύνδεσης με τους συνομηλίκους.

Στόχος και προκλήσεις της συμμετοχικότητας. Ακόμη και τα προγράμματα σπουδών σεξουαλικής υγείας που ισχυρίζονται ότι είναι χωρίς αποκλεισμούς δεν επιβεβαιώνουν πάντα τις ταυτότητες και τους προσανατολισμούς όλων των νέων. Μερικά από τα ζητήματα που εντοπίζονται από τους νέους LGBTQ ως συμβάλλουν στην έλλειψη θετικής εκπροσώπησης στα προγράμματα σπουδών υγείας τους περιλαμβάνουν: σιωπές από την πλευρά του δασκάλου ή του προγράμματος σπουδών σχετικά με ζητήματα/άτομα LGBTQ, ετεροσεξιστικό πλαίσιο των πληροφοριών που παρουσιάζονται και συνεχιζόμενη παθολογία LGBTQ άτομα ή συγκεκριμένες σεξουαλικές πρακτικές.

Ο BA Laris, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, σημειώνει ότι «υπάρχουν πραγματικά ελάχιστες έως καθόλου οδηγίες για το πώς να γίνει ένα πρόγραμμα σπουδών χωρίς αποκλεισμούς». Παρατηρεί ότι οι γρήγορες επιδιορθώσεις δεν είναι η απάντηση. «Οι άνθρωποι συχνά λένε «απλώς προσθέστε χαρακτήρες LGBTQ» ή «κάντε ονόματα ουδέτερα ως προς το φύλο σε σενάρια», αλλά αυτό δεν είναι αρκετό και δεν υπάρχει συστηματική καθοδήγηση για το πώς να το κάνετε».

Τα μαθήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης:

  • Παρέχουν ορατότητα, απεικονίζοντας νέους με ποικίλους σεξουαλικούς προσανατολισμούς και φύλα και σε διαφορετικά περιβάλλοντα (π.χ. σεξουαλικά ενεργοί, απέχοντες, συνεργάτες, ελεύθεροι)
  • Κανονικοποιούν ένα ευρύ φάσμα ταυτοτήτων
  • Απεικονίζουν τους νέους LGBTQ σε διάφορες καταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των σχέσεων φροντίδας, ικανοποίησης, υγιούς
  • Χρησιμοποιούν μια διαφοροποιημένη προσέγγιση για τη γλώσσα χωρίς αποκλεισμούς, επιτυγχάνοντας μια στρατηγική ισορροπία μεταξύ της ευρείας συμπερίληψης (π.χ. η χρήση ουδέτερης γλώσσας, όπως «συνεργάτης» που επιτρέπει σε μια πρόταση ή έννοια να είναι σχετική με μια μεγάλη ομάδα) και την ορατότητα συγκεκριμένων ταυτοτήτων (χρησιμοποιώντας συγκεκριμένη γλώσσα όπως «φίλος» ή «φίλη»)
  • Διασφαλίζουν τη συνάφεια του περιεχομένου για όλους. Για παράδειγμα, το μάθημα για τον έλεγχο των γεννήσεων στο High School FLASH ξεκινά με τη δήλωση “αυτό το μάθημα είναι για όλους – άτομα που κάνουν κολπικό σεξ τώρα ή που θα κάνουν στο μέλλον, και έφηβοι όλων των σεξουαλικών προσανατολισμών και φύλων. Ακόμα κι αν κάποιος δεν θα χρειαστεί ποτέ τον έλεγχο των γεννήσεων, μαθαίνοντας γι’ αυτόν τώρα θα τον βοηθήσει να ενεργήσει ως εκπαιδευτές υγείας για τους φίλους και τις οικογένειές του σε αυτό το σημαντικό θέμα.”

Πρόσθετες στρατηγικές συμπερίληψης που περιλαμβάνονται στην ανάπτυξη του FLASH:

  • καθοδήγηση των δασκάλων να χρησιμοποιούν ένα ειδικά σχεδιασμένο πρωτόκολλο για να επιβεβαιώνουν τις ταυτότητες στις συζητήσεις στην τάξη, όταν απαντούν σε ερωτήσεις, σε όλους τους τομείς της ταυτότητας (π.χ. σεξουαλικός προσανατολισμός, φύλο, ικανότητα, θρησκεία, φυλή, εθνότητα)
  • δοκιμή όλων των μηνυμάτων του προγράμματος σπουδών με μια διαφορετική ομάδα νέων, με τους νέους LGBTQ να υπερεκπροσωπούνται σκόπιμα
  • προσαρμογές περιεχομένου σύμφωνα με την ανατροφοδότηση και την εκ νέου δοκιμή έως ότου επιτευχθεί η αποδοχή
  • πολλαπλές πιλοτικές προσπάθειες μαθημάτων στις τάξεις του δημόσιου σχολείου για τη μέτρηση της κατανοητότητας.

Στη μελέτη, 20 σχολεία από 7 περιφέρειες σε δύο περιοχές του Νότου και της Μεσοδυτικής ανατέθηκαν τυχαία για να λάβουν FLASH ή ένα πρόγραμμα σπουδών σύγκρισης. Συνολικά 1597 μαθητές της 9ης και 10ης τάξης συμμετείχαν στην βασική έρευνα (831 παρέμβαση και 766 σύγκριση), που αντιπροσωπεύουν το 92% των μαθητών που είχαν θετική συγκατάθεση γονέα και ήταν επιλέξιμοι για την πρωτογενή μελέτη. Οι μαθητές ολοκλήρωσαν τις έρευνες παρακολούθησης 3 και 12 μήνες μετά τη διδακτική περίοδο. Οι ερευνητές εξέτασαν αλλαγές στις ομοφοβικές πεποιθήσεις μεταξύ των στρέιτ νεαρών cisgender έναντι εκείνων που ταυτίστηκαν ως μη στρέιτ ή cisgender. Ο θετικός αντίκτυπος του FLASH στη μείωση των ομοφοβικών και τρανσφοβικών πεποιθήσεων ήταν στατιστικά σημαντικός τόσο για τους στρέιτ όσο και για τους νέους cisgender σε χρονικά σημεία παρακολούθησης 3 και 12 μηνών.