Ενώ η κοινωνία γίνεται πιο ανοιχτή σεξουαλικά, υπάρχουν λιγότερες σκηνές σεξ στον mainstream κινηματογράφο από ποτέ. Έχει πραγματικά εισέλθει η βιομηχανία ταινιών σε μια νέα πουριτανική εποχή; Το να αρνούμαστε το σεξ και τη σεξουαλικότητα στον κινηματογράφο σημαίνει ότι αρνούμαστε την πλήρη ανθρωπιά μας. Ωστόσο, οι κινηματογραφιστές αποφεύγουν όλο και περισσότερο τον ερωτισμό; Αλήθεια το Χόλιγουντ στρέφεται προς την έλλειψη σεξ; Σύμφωνα με έρευνα που έγινε το 2019 από τη συγγραφέα Kate Hagen, η απάντηση είναι: ναι. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το IMDB, διαπίστωσε ότι στατιστικά, υπάρχουν λιγότερες σεξουαλικές σκηνές σε mainstream κινηματογραφικές ταινίες αυτή τη στιγμή από ό,τι σε οποιοδήποτε σημείο τα τελευταία 50 χρόνια.
Γιατί επικρατεί αυτή η τάση;
Όπως γράφει ο Χάγκεν: “Μόνο το 1,21% των 148.012 ταινιών μεγάλου μήκους που κυκλοφόρησαν από το 2010 [σύμφωνα με τη βάση δεδομένων IMDB] περιέχουν απεικονίσεις φύλου. Αυτό το ποσοστό είναι το χαμηλότερο [κάθε δεκαετίας] από τη δεκαετία του 1960. Το σεξ στον κινηματογράφο κορυφώθηκε το Η δεκαετία του 1990, η ακμή του ερωτικού θρίλερ, με το 1,79% όλων των ταινιών να περιλαμβάνουν σκηνές σεξ. Αυτή η μείωση του μισού πόντου είναι τεράστια σε σχετικούς όρους, λαμβάνοντας υπόψη σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερες ταινίες που κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του 2010 απ’ ό,τι τη δεκαετία του 1990.” Ενώ οι απεικονίσεις του σεξ μπορεί να ανθίζουν στον καλλιτεχνικό κινηματογράφο με ευρωπαϊκή σκέψη, οι κύριες κινηματογραφικές βιομηχανίες των ΗΠΑ και της Βρετανίας έχουν γίνει λιγότερο σεξουαλικά φορτισμένες.
Υπάρχουν πολλές τάσεις, κοινωνικές και κινηματογραφικές, που μπορεί να θεωρηθούν υπεύθυνες για αυτή την απομάκρυνση από το σεξ στις μεγάλες οθόνες μας. Ο λόγος που αναφέρθηκε περισσότερο είναι ότι από την κορύφωση του ερωτικού θρίλερ τη δεκαετία του 1990, η διαδικτυακή πορνογραφία έγινε τόσο ευρέως διαθέσιμη που το κοινό έπαιρνε τις κλωτσιές του αλλού, ας πούμε έτσι. Από την πλευρά του, ωστόσο, ο Paul Verhoeven διαφωνεί με αυτή την ανάγνωση, λέγοντας στο Variety, “Υπήρχε πορνογραφία παντού όταν ήμουν νέος, αν το ήθελες. Εάν υπάρχει μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τη σεξουαλικότητα στις ταινίες, εγώ Δεν νομίζω ότι έχει να κάνει με το πορνό στο Διαδίκτυο”.
Η συγγραφέας και πολιτιστική σχολιάστρια Helen Lewis, συγγραφέας του βιβλίου Difficult Women: A History of Feminism in 11 Fights, πιστεύει ότι η άνθηση της τηλεόρασης ως μορφής τέχνης γνωστής για τη σεξουαλική της ειλικρίνεια είχε επίδραση στον τρόπο με τον οποίο το κοινό βλέπει το σεξ στη μεγάλη οθόνη. “Συγκρίνουμε ταινίες με προγράμματα που φτιάχνονται για υπηρεσίες ροής και ίσως τις βρίσκουμε λίγο ήμερες. Στην τηλεόραση, το HBO ήταν ο πρωτοπόρος ενός μοντέλου που έλεγε: αγοράσατε μια συνδρομή, άρα θα υποθέσουμε ότι είστε ενήλικας. Αυτό επέτρεψε να δείχνει προγράμματα όπως, ας πούμε, Sex and The City και The Deuce”, λέει.
Το Netflix, επίσης, φαίνεται πρόθυμο να μπει σε αυτήν την ασφυκτική περιοχή, πατώντας εκεί που τα κινηματογραφικά στούντιο δεν τολμούν. Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους ήταν το ρομάντζο εποχής του Μπρίτζερτον, του οποίου η μαζική απήχηση στο κοινό φαίνεται ότι δεν εντοπιζόταν μόνο στα επιπόλαια ρομαντικά του λάκκους, αλλά στη δελεαστική, πολλών επεισοδίων συσσώρευσή του στις ατμιστικές σεξ σκηνές του. Ακολούθησαν το παράδειγμά τους με τη χαμηλής αξίας παραγωγή αλλά απίστευτα επιτυχημένη σειρά softcore Sex/Life, επικεντρωμένη στις σεξουαλικές φαντασιώσεις μιας παντρεμένης γυναίκας.