Ευεξία Σεξ Πανδημίες: Από τις κρέμες και τα έλαια που υπόσχονται να μεταφέρουν τον χρήστη στον έβδομο ουρανό μέχρι τις συσκευές πολυαισθητηριακής δόνησης και τα ερωτικά εσώρουχα, η αγορά των σεξουαλικών αξεσουάρ έχει γίνει πιο θηλυκή με τα χρόνια, ακόμη και φεμινιστική. Με τον τρόπο αυτό, κατάφερε να διευρύνει την αγορά της και αποκομίζει τα μερίσματα, απολαμβάνοντας εντυπωσιακή ανάπτυξη. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων PwC, η αξία της παγκόσμιας αγοράς εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 19 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να κατέχουν την πρώτη θέση (4,4 δισεκατομμύρια δολάρια). Η περαιτέρω ανάπτυξη προβλέπεται να φθάσει τα 27 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2026.
Η επανατοποθέτηση της αγοράς προς την κατεύθυνση της “σεξουαλικής ευεξίας”, με πιο παιχνιδιάρικα και εκλεπτυσμένα σχέδια και διακριτικές συσκευασίες, βοήθησε στην προσέλκυση γυναικών που διαφορετικά θα απωθούνταν από προϊόντα με πιο “σκληροπυρηνικές” συνδηλώσεις. Παρόλο που η στροφή αυτή ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1970 με τις φεμινίστριες που ήθελαν να χειραφετήσουν τις γυναίκες και τη σεξουαλικότητά τους, επιταχύνθηκε στο γύρισμα του αιώνα. “Θυμάμαι να πηγαίνω στο μεγάλο χονδρεμπόριο της αγοράς ερωτικών παιχνιδιών”, λέει η Ky Hoyle, η οποία περιγράφει τον εαυτό της ως “ιδρύτρια και επικεφαλής” του Sh! Γυναικείου Ερωτικού Εμπορίου (Women’s Erotic Emporium) στο ανατολικό Λονδίνο. “Στην αρχή ανήκε σε βαρόνους του πορνό”, δήλωσε στο AFP. “Οι ίδιοι βαρόνοι του πορνό συνειδητοποίησαν ότι υπήρχε μια ολόκληρη αγορά και ήρθαν σε εμάς για να μας ρωτήσουν τι μπορούμε να κάνουμε για να είμαστε πιο φιλικοί προς τις γυναίκες”. Οι κατασκευαστές άρχισαν τότε να κάνουν τα προϊόντα τους πιο κατάλληλα για τις γυναίκες, με παστέλ ή πιο νηφάλια χρώματα και λιγότερο εμφανείς συσκευασίες.
‘Sex and the City’
Η γυναικεία σεξουαλικότητα άρχισε σταδιακά να λαμβάνει μεγαλύτερη προσοχή από τα μέσα ενημέρωσης, με επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές όπως το “Sex and the City” που πιστώνονται ευρέως ότι βοήθησαν να βγουν τα “sex toys” από το χρονοντούλαπο. Σε ένα επεισόδιο, η Charlotte -η πιο κουμπωμένη από τους τέσσερις βασικούς χαρακτήρες της σειράς- αποκτά εμμονή με τον δονητή της. Εν τω μεταξύ, η παγκόσμια επιτυχία της ταινίας “Πενήντα αποχρώσεις του γκρι”, η μεταφορά στη μεγάλη οθόνη των ερωτικών μυθιστορημάτων που έγιναν μπεστ-σέλερ για τη σαδομαζοχιστική σχέση μιας απόφοιτης κολεγίου με έναν δισεκατομμυριούχο, θεωρείται επίσης ότι αίρει πολλά ταμπού. Το πρωτοφανές ενδιαφέρον για την ταινία “στην πραγματικότητα παρείχε ένα βήμα αλλαγής σχετικά με τη βιομηχανία και έκανε τους ανθρώπους να γίνουν πιο ανοιχτοί σχετικά με τις επιθυμίες τους”, δήλωσε η Lucy Litwack, διευθύνουσα σύμβουλος και ιδιοκτήτρια της μάρκας ερωτικών εσωρούχων Coco de Mer. “Είδαμε ανθρώπους να έρχονται στα καταστήματά μας και να ρωτούν για… αξεσουάρ BDSM ή παιχνίδια”.
Η Coco de Mer πουλάει χειροπέδες, μαρτίνετς, σχοινιά και άλλα δεσμά, σε τιμές που βγάζουν μάτι. Αλλού στο Χόλιγουντ, η σταρ Γκουίνεθ Πάλτροου έχει καθιερωθεί ως πρωτοπόρος στο “sex-wellness”. Πουλάει είδη όπως δονητές και δαχτυλίδια για άνδρες, μαζί με έλαια και λιπαντικά που πωλούνται σε χρυσά μπουκάλια ή με λυρικά ή ονόματα όπως “viva la vulva”.
Η Paltrow δεν είναι η μόνη: και άλλες διασημότητες έχουν δώσει το όνομά τους σε αισθησιακές συσκευές, όπως η Βρετανίδα τραγουδίστρια Lily Allen.
Σκανδάλη COVID
Στη Γαλλία, η φεμινίστρια σχεδιάστρια μόδας Sonia Rykiel άρχισε να πωλεί δονητές και άλλα αξεσουάρ το 2002 στην πολυτελή μπουτίκ της στο Saint-Germain-des-Pres στην αριστερή όχθη του Παρισιού. Η καλλιτεχνική διευθύντρια της μάρκας, η κόρη της Rykiel, Nathalie, δήλωσε τότε ότι ήθελε μια προσέγγιση της απόλαυσης “χωρίς ενοχές”. Προχωρήστε δύο δεκαετίες μπροστά και η πανδημία του κοροναϊού προκάλεσε τεράστια αύξηση των πωλήσεων, σύμφωνα με τους λιανοπωλητές. “Είδαμε μια τεράστια αύξηση στην πώληση σεξουαλικών παιχνιδιών σε ανθρώπους που ήταν μόνοι τους, επίσης ζευγάρια που ήταν ανοιχτά σε πειραματισμούς, είχαν χρόνο στη διάθεσή τους”, δήλωσε ο Litwack. “Το θέμα άρχισε να εξομαλύνεται πολύ περισσότερο. Ένα θετικό πράγμα που προέκυψε από την COVID ήταν ότι έβαλε την αυτοφροντίδα στην κορυφή της λίστας προτεραιοτήτων μας”. Τα αξεσουάρ σεξουαλικών παιχνιδιών αντιπροσωπεύουν πλέον το ένα τέταρτο των πωλήσεων της Coco de Mer. Από την αύξηση κατά πέντε τοις εκατό ετησίως πριν από το COVID, η παγκόσμια αγορά αυξήθηκε κατά 50 τοις εκατό μεταξύ 2019 και 2021, δήλωσε η PwC. Προβλέπει ετήσια αύξηση επτά τοις εκατό μέχρι το 2026. Η συμβουλευτική εταιρεία δήλωσε ότι οι καταναλωτές στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία κατέχουν σήμερα κατά μέσον όρο σχεδόν τέσσερα σεξουαλικά παιχνίδια. Απέδωσε την τάση αυτή στη χαλάρωση των κοινωνικών ταμπού αλλά και στο ότι η σεξουαλική ευημερία έχει αρχίσει να θεωρείται “όλο και πιο σημαντική”. Η δημοτικότητα των σεξουαλικών παιχνιδιών είχε επίσης επιταχύνει τον ρυθμό της καινοτομίας στον τομέα.