Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης, η φάση της τηλεκπαίδευσης στο σπίτι είχε θετική επίδραση στην υγεία και την ευημερία πολλών εφήβων μαζί με τις αρνητικές της επιπτώσεις. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open Journal. “Οι μαθητές κοιμούνταν περίπου 75 λεπτά περισσότερο την ημέρα κατά τη διάρκεια του lockdown. Ταυτόχρονα, η ποιότητα ζωής τους που σχετίζεται με την υγεία βελτιώθηκε σημαντικά και η κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης μειώθηκε”, δήλωσε ο συν-επικεφαλής της μελέτης Oskar Jenni, καθηγητής αναπτυξιακής παιδιατρικής στο UZH.
Λεπτομέρειες για την μελέτη
Επειδή δεν έπρεπε πλέον να ταξιδεύουν στο σχολείο, μπόρεσαν να σηκωθούν αργότερα. Οι ερευνητές διεξήγαγαν μια διαδικτυακή έρευνα με 3.664 μαθητές γυμνασίου στο καντόνι της Ζυρίχης κατά τη διάρκεια του lockdown, ρωτώντας για τα πρότυπα ύπνου και την ποιότητα ζωής τους. Στη συνέχεια συνέκριναν τις απαντήσεις με μια έρευνα του 2017 με 5.308 νέους συμμετέχοντες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά τη διάρκεια των τριών μηνών που έκλεισαν τα σχολεία, οι έφηβοι σηκώνονταν περίπου 90 λεπτά αργότερα τις σχολικές μέρες, αλλά πήγαιναν για ύπνο μόνο 15 λεπτά αργότερα κατά μέσο όρο – που σημαίνει ότι η συνολική ποσότητα ύπνου τους αυξήθηκε κατά περίπου 75 λεπτά το ημέρα.
Τα Σαββατοκύριακα, υπήρχε μικρή διαφορά στους χρόνους ύπνου των δύο ομάδων. Οι μαθητές στην ομάδα του lockdown βαθμολόγησαν την ποιότητα ζωής τους που σχετίζεται με την υγεία υψηλότερη και η ποσότητα αλκοόλ και καφεΐνης που ανέφεραν ότι κατανάλωναν ήταν μικρότερη από την ομάδα πριν από την πανδημία. “Παρόλο που το lockdown οδήγησε ξεκάθαρα σε χειρότερη υγεία και ευημερία για πολλούς νέους, τα ευρήματά μας αποκαλύπτουν μια θετική πλευρά του κλεισίματος των σχολείων που έχει λάβει ελάχιστη προσοχή μέχρι τώρα”, είπε η Jenni. Τα ελλείμματα ύπνου στους εφήβους μπορεί να οδηγήσουν σε γενική κόπωση, άγχος και σωματικές παθήσεις.
Η σημασία των ευρημάτων
Αυτά με τη σειρά τους έχουν επιζήμια επίδραση στις γνωστικές λειτουργίες όπως η συγκέντρωση, η μνήμη και η προσοχή, καθιστώντας σημαντικά δυσκολότερη τη λειτουργία στην καθημερινή ζωή. Η πρόωρη έναρξη της σχολικής ημέρας στην Ελβετία έρχεται σε σύγκρουση με τις φυσικές, βιολογικά καθορισμένες συνήθειες ύπνου των εφήβων. Επειδή έπρεπε να σηκωθούν νωρίς για το σχολείο, πολλοί νέοι υπέφεραν επομένως από χρόνια έλλειψη ύπνου. “Τα ευρήματά μας δείχνουν ξεκάθαρα το όφελος από το να ξεκινούν το σχολείο αργότερα το πρωί, ώστε οι νέοι να μπορούν να κοιμούνται περισσότερο. Οι θετικές επιπτώσεις στην υγεία και την ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την υγεία θα ήταν ακόμη μεγαλύτερες αν δεν υπήρχε επίσης ήταν οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική υγεία.”