Ψυχική Υγεία

Σχολική άρνηση: Από τι προκαλείται και γιατί η σχολική άρνηση; 

Σχολική άρνηση: Από τι προκαλείται και γιατί η σχολική άρνηση; 
Σχολική άρνηση: Η προσωπικότητα του παιδιού παίζει επίσης σημαντικό ρόλο. Παιδιά με έντονα χαρακτηριστικά ντροπαλότητας ή ευαισθησίας είναι πιο επιρρεπή σε σχολική άρνηση.

Η σχολική άρνηση είναι ένα περίπλοκο φαινόμενο που επηρεάζει πολλά παιδιά και εφήβους. Πρόκειται για την απροθυμία ή την άρνηση να παρακολουθήσουν το σχολείο, που μπορεί να προκύψει από ποικιλία παραγόντων, μεταξύ των οποίων συναισθηματικοί, οικογενειακοί, κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί.

Ένας από τους κύριους παράγοντες που μπορεί να προκαλέσει τη σχολική άρνηση είναι το άγχος. Πολλά παιδιά βιώνουν έντονο άγχος πριν ή κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Αυτό μπορεί να προέρχεται από ακαδημαϊκές απαιτήσεις, φόβο αποτυχίας ή από την πίεση που ασκείται από γονείς ή δασκάλους. Επιπλέον, η κοινωνική πίεση και οι σχέσεις με συνομηλίκους μπορεί να συμβάλλουν στην ανάπτυξη άγχους, κυρίως σε περιπτώσεις σχολικών εκφοβιστικών συμπεριφορών ή κοινωνικών φοβιών.

Οι οικογενειακές δυναμικές είναι επίσης κρίσιμης σημασίας. Παιδιά που προέρχονται από οικογένειες με έντονες συγκρούσεις ή προβλήματα, όπως ο χωρισμός ή η απώλεια ενός γονέα, μπορεί να νιώθουν ασφάλεια στο σπίτι τους, γεγονός που τους οδηγεί στο να αρνούνται την επίσκεψη στο σχολείο. Επιπλέον, η υπερπροστατευτικότητα των γονέων ή η έλλειψη υποστήριξης σε θέματα κοινωνικών σχέσεων μπορεί να συμβάλλουν στη δημιουργία μιας αίσθησης ανασφάλειας για το παιδί, κάνοντάς το να προτιμά την απομάκρυνση από το σχολικό περιβάλλον.

Η προσωπικότητα του παιδιού παίζει επίσης σημαντικό ρόλο. Παιδιά με έντονα χαρακτηριστικά ντροπαλότητας ή ευαισθησίας είναι πιο επιρρεπή σε σχολική άρνηση. Η έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης μπορεί να ενισχύσει τη φοβία τους απέναντι σε νέες καταστάσεις και αλληλεπιδράσεις.

Τέλος, άλλοι παράγοντες όπως η σωματική υγεία, οι ψυχολογικές διαταραχές – όπως η κατάθλιψη ή οι αγχώδεις διαταραχές – και οι δυσκολίες μάθησης μπορούν να συμβάλλουν στη σχολική άρνηση. Η αναγνώριση των αιτίων της σχολικής άρνησης είναι κρίσιμη για την αποτελεσματική παρέμβαση και υποστήριξη του παιδιού, ώστε να μπορέσει να επιστρέψει στο σχολείο με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και ασφάλεια.