Οι αναστολές και οι αποκλεισμοί μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην εκπαίδευση και τη γενική ευημερία του παιδιού. Όταν ένα παιδί αναστέλλεται ή αποκλείεται από το σχολείο, χάνει πολύτιμες οδηγίες στην τάξη και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους του. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακαδημαϊκές αποτυχίες και αισθήματα απομόνωσης, τα οποία μπορούν να επιδεινώσουν περαιτέρω τα υποκείμενα ζητήματα συμπεριφοράς. Επιπλέον, οι αναστολές και οι αποκλεισμοί μπορεί να επηρεάσουν δυσανάλογα τα ευάλωτα παιδιά, όπως αυτά που προέρχονται από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, τα παιδιά με αναπηρίες ή τα παιδιά από μειονότητες. Η έρευνα έχει δείξει ότι αυτές οι ομάδες είναι πιο πιθανό να ανασταλούν ή να αποκλειστούν από το σχολείο σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους, συχνά λόγω συστημικής προκατάληψης και διακρίσεων εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.
Για τα ευάλωτα παιδιά, η αναστολή ή ο αποκλεισμός μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο εμπλοκής τους στο σύστημα δικαιοσύνης ανηλίκων. Χωρίς την υποστήριξη και τη δομή που παρέχεται από το σχολικό περιβάλλον, τα παιδιά μπορεί να είναι πιο πιθανό να συμμετάσχουν σε επικίνδυνες συμπεριφορές ή εγκληματικές δραστηριότητες. Αυτό μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες συνέπειες στις μελλοντικές ευκαιρίες και την ευημερία τους. Είναι σημαντικό για τα σχολεία να εξετάσουν εναλλακτικές πειθαρχικές προσεγγίσεις που επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτιών των προβλημάτων συμπεριφοράς και στην παροχή υποστήριξης σε ευάλωτα παιδιά. Οι πρακτικές αποκαταστατικής δικαιοσύνης, οι συμβουλευτικές υπηρεσίες και τα προγράμματα κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης έχουν αποδειχθεί πιο αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς και στην προώθηση θετικών αποτελεσμάτων για τους μαθητές.
Επιπλέον, τα σχολεία θα πρέπει να εργαστούν για να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον που εκτιμά τη διαφορετικότητα και προάγει την ισότητα. Αντιμετωπίζοντας συστημικά εμπόδια και προκαταλήψεις που συμβάλλουν στις διαφορές στις πρακτικές πειθαρχίας, τα σχολεία μπορούν να βοηθήσουν να διασφαλιστεί ότι όλα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να επιτύχουν.
Συμπερασματικά, οι σχολικές αναστολές και οι αποκλεισμοί θέτουν σε κίνδυνο τα ευάλωτα παιδιά διαταράσσοντας την εκπαίδευσή τους, αυξάνοντας την απομόνωσή τους και δυνητικά οδηγώντας σε εμπλοκή στο σύστημα δικαιοσύνης ανηλίκων. Τα σχολεία πρέπει να υιοθετήσουν πιο ολιστικές και υποστηρικτικές προσεγγίσεις για την πειθαρχία που δίνουν προτεραιότητα στην ευημερία και την επιτυχία όλων των μαθητών, ανεξάρτητα από το υπόβαθρο ή τις περιστάσεις τους.