Αποχαιρετώντας σιγά σιγά τις γιορτές των Χριστουγέννων, μάλλον έφτασε η ώρα να ανοίξουμε τα βιβλία μας. Άραγε μπορούμε αυτή τη φορά να αποφύγουμε καβγάδες και εντάσεις με το παιδί; Η ρουτίνα είναι καθοριστικός παράγοντας για το διάβασμα και όχι μόνο. Είναι σημαντικό γενικά να υπάρχει σταθερότητα στο πρόγραμμα. Αν το παιδί ξέρει πότε θα γυρίσει από το σχολείο του, πότε θα φάει, πότε θα διαβάσει, πότε θα ξεκουραστεί, πότε θα παίξει, πότε θα κοιμηθεί, νιώθει ασφαλές και δύσκολα θα διαφωνήσει να κάνει κάτι που πρέπει να γίνει.
Βέβαια, κατά τη διάρκεια των διακοπών, ο ρυθμός της καθημερινότητας διαταράσσεται. Για μια πιο ομαλή μετάβαση:
- Υπενθυμίστε στο παιδί σας ότι θα επιστρέψει σύντομα στο σχολείο και μιλήστε του για τη θετική πλευρά αυτού, όπως το ότι θα δει ξανά τους φίλους του. Με άλλα λόγια, προετοιμάστε σιγά σιγά το έδαφος για την επιστροφή στη ρουτίνα.
- Γίνετε για εκείνο το καλό παράδειγμα. Σηκωθείτε στην ώρα σας και επιστρέψτε σε μια ρουτίνα ύπνου και γευμάτων οικογενειακώς ακόμα κι αν το παιδί δεν έχει ακόμα επιστρέψει στο σχολείο.
- Ζητήστε από το παιδί να φτιάξει ένα έργο τέχνης, να ζωγραφίσει ή να γράψει μια ιστορία για την αγαπημένη του ανάμνηση από τις διακοπές. Αυτό θα βάλει σταδιακά τις σκέψεις του σε πρόγραμμα.
Ποια είναι η ιδανική ώρα για διάβασμα;
Το καλύτερο είναι, μόλις το παιδί επιστρέφει από το σχολείο, να ξεκουράζεται για περίπου μία ώρα και στη συνέχεια να ξεκινάει οποιαδήποτε δραστηριότητα απαιτεί σκέψη. Αποφύγετε να του ζητάτε να κάνει επανάληψη λίγο πριν φύγει για το σχολείο ή το βράδυ λίγο πριν από τον ύπνο.
Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής, δηλαδή λίγο πριν από το σχολείο, πιθανότατα θα δημιουργήσει άγχος τόσο σε εσάς όσο και στο παιδί. Οι βραδινές πάλι ώρες, εκτός του ότι είναι κουραστικές, δεν βοηθούν στο αποτελεσματικό διάβασμα.
Προς το τέλος λοιπόν των διακοπών μπορείτε να ξεκινήσετε το διάβασμα με το παιδί το πρωί ή το μεσημεράκι.
Πού πρέπει να μελετά;
Το πιο σημαντικό σε ο, τι αφορά το χώρο στον οποίο μελετά το παιδί είναι να έχει το ίδιο χαρακτηριστικό με το πρόγραμμά του, να είναι δηλαδή σταθερός. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να διαβάζει τη μία μέρα στην κουζίνα, την επόμενη στο σαλόνι, και την άλλη στο δωμάτιό του. Η καλύτερη επιλογή είναι ένα γραφείο τακτοποιημένο, καθαρό, με τα απαραίτητα πράγματα για το παιδί, χωρίς άλλα αντικείμενα ή παιχνίδια που θα αποσπούν την προσοχή του.
Μικρές συμβουλές:
- Μην είστε πολύ πιεστικοί. Μην ξεχνάτε πως η πίεση και το πολύωρο διάβασμα το μόνο αποτέλεσμα που θα φέρουν θα είναι η απέχθεια του παιδιού προς τη μελέτη. Εξάλλου, ένα παιδί στην ηλικία του δημοτικού δεν πρέπει να διαβάζει πολλές ώρες.
- Προσπαθήστε να κάνετε την ώρα της μάθησης να μοιάζει διασκεδαστική και ευχάριστη, και όχι καταναγκαστικό έργο…
- Τέλος, αν θέλετε το παιδί σας να διαβάσει, διαβάστε κι εσείς. Αν σας δει με το αγαπημένο σας βιβλίο στο χέρι θα είναι πιο αποτελεσματικό από το να δώσετε σε εκείνο ένα βιβλίο.