Ψυχική Υγεία

Όσο τα παιδιά χρησιμοποιούν τα social media, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να ατμίσουν

Όσο τα παιδιά χρησιμοποιούν τα social media, τόσο περισσότερο είναι πιθανό να ατμίσουν
Παιδιά και νεαροί ενήλικες που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επτά ή περισσότερες ώρες την ημέρα έχουν διπλάσιο κίνδυνο να αρχίσουν το άτμισμα ή το κάπνισμα ή και τα δύο, δείχνει νέα έρευνα.

Παιδιά και νεαροί ενήλικες που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επτά ή περισσότερες ώρες την ημέρα έχουν διπλάσιο κίνδυνο να αρχίσουν το άτμισμα ή το κάπνισμα ή και τα δύο, δείχνει νέα έρευνα. Η μελέτη βασίζεται σε έρευνα σε σχεδόν 11.000 νέους Βρετανούς ηλικίας 10 έως 25 ετών, οι οποίοι παρακολουθήθηκαν από το 2015 έως το 2021. Συνολικά, το 8,5% είπε ότι κάπνιζε αυτήν τη στιγμή, το 2,5% είπε ότι άτμιζε και περίπου το 1% έκανε και τα δύο.

Ο χρόνος που ξόδεψαν στο TikTok, το Instagram και άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης παρακολουθήθηκε καλά με τις πιθανότητες τους για κάπνισμα ή άτμισμα, σύμφωνα με τη μελέτη. Μόλις το 2% των ανθρώπων που ανέφεραν ότι δεν χρησιμοποιούν μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασχολούνταν με το κάπνισμα, αλλά αυτό αυξήθηκε στο 17% μεταξύ εκείνων που δήλωσαν ότι ήταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επτά και πλέον ώρες την ημέρα. Ομοίως, λιγότερο από το 1% όσων έμειναν μακριά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ατμίζονταν, σε σύγκριση με το 2,5% όσων το χρησιμοποιούσαν επτά ή περισσότερες ώρες την ημέρα.

Οι άνθρωποι που ήταν κολλημένοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επτά ή περισσότερες ώρες την ημέρα ήταν επίσης επτά φορές πιο επιρρεπείς τόσο στον καπνό όσο και στο ατμό, σε σύγκριση με εκείνους που δεν περνούσαν καθόλου χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επικεφαλής της μελέτης ήταν ο Δρ Anthony Laverty, του Imperial College London School of Public Health, και δημοσιεύτηκε στις 16 Μαΐου στο BMJ.

Ακόμη και λίγος χρόνος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φάνηκε να αυξάνει τις πιθανότητες καπνίσματος ή ατμίσματος. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που περνούσαν 1 έως 3 ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθημερινά ήταν 92% πιο επιρρεπείς στο άτμισμα, σε σύγκριση με εκείνους που απέφευγαν τέτοιες πλατφόρμες, σύμφωνα με τη μελέτη. Η ομάδα του Laverty τόνισε, ωστόσο, ότι η μελέτη δεν σχεδιάστηκε για να αποδείξει την αιτία και το αποτέλεσμα. Ωστόσο, σημείωσαν ότι το άτμισμα και το κάπνισμα προωθούνται σε μεγάλο βαθμό σε αυτές τις πλατφόρμες.

«Πρώτον, και πιο ξεκάθαρα, υπάρχουν στοιχεία ότι οι εταιρείες πίσω από το κάπνισμα τσιγάρων και το άτμισμα χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διαφημίσουν και να προωθήσουν τα προϊόντα τους», ανέφεραν οι ερευνητές. «Αυτό περιλαμβάνει την άμεση διαφήμιση που είναι αλγοριθμικά στοχευμένη και τη χρήση πληρωμένων επιρροών κοινωνικής δικτύωσης που παρουσιάζουν το κάπνισμα και το άτμισμα ως μοντέρνα και επιθυμητή δραστηριότητα», πρόσθεσαν. «Ο μεγαλύτερος χρόνος που αφιερώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πιθανό να αυξήσει την έκθεση σε αυτές τις μορφές επιρροής».

Υπάρχει επίσης η θεωρία της «αναζήτησης ανταμοιβής»: Είναι γνωστό ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι εθιστικά, καθώς οι χρήστες κυνηγούν συνεχώς τα «μου αρέσει» και άλλα κίνητρα για να παραμείνουν στο διαδίκτυο. Το άτμισμα και το κάπνισμα, επίσης, βασίζονται στην αναζήτηση ανταμοιβής για να κρατούν τους χρήστες κολλητούς, είπε η ομάδα. Έπειτα, υπάρχει η γωνία του «απαγορευμένου καρπού»: «Ως χώρος που δεν επιτηρείται σε μεγάλο βαθμό από γονείς/φροντιστές, η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ενθαρρύνει συμπεριφορές που είναι παραβατικές, συμπεριλαμβανομένου του καπνίσματος και του ατμίσματος», είπε η ομάδα του Laverty.

Πιστεύουν ότι είναι καιρός να γίνουν σκληροί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν πρόκειται για άτμισμα και κάπνισμα επιρροών και παρόμοια. «Οι εταιρείες που κατέχουν πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν σημαντική δύναμη να τροποποιούν την έκθεση σε υλικό που προωθεί το κάπνισμα και το άτμισμα, αν το επιλέξουν ή αναγκαστούν», έγραψε η ομάδα του Λονδίνου. “Οι εθελοντικοί κώδικες φαίνεται απίθανο να το επιτύχουν αυτό και θα πρέπει να εξεταστεί η εισαγωγή και η επιβολή απαγορεύσεων σε υλικό που το προωθεί.”