Ξέρουμε αν μας αρέσει ή όχι ένα τραγούδι αφού το ακούσουμε για λίγα μόνο δευτερόλεπτα, δείχνει μια μελέτη από μια ομάδα ερευνητών ψυχολογίας. Τα ευρήματά του, τα οποία προσφέρουν νέες γνώσεις για τη γνωστική επεξεργασία, αποκαλύπτουν ότι η μουσική αντίληψη τμημάτων του έργου ενός καλλιτέχνη είναι αντιπροσωπευτική του συνόλου. «Κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε τραγουδιού, οι ακουστικές ιδιότητες αλλάζουν δραματικά, αλλά αυτό δεν φαίνεται να έχει μεγάλη σημασία για τους ακροατές», λέει ο Pascal Wallisch, καθηγητής στο Κέντρο Επιστήμης Δεδομένων του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης «Μπορούμε να προσδιορίσουμε μέσα σε πέντε δευτερόλεπτα ή λιγότερο αν θα μας αρέσει ή όχι».
Οι πλατφόρμες της μουσικής βιομηχανίας, όπως το iTunes, το Amazon και το Pandora, στοχεύουν να επηρεάσουν τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών με αποσπάσματα τραγουδιών. Αλλά δεν είναι ξεκάθαρο εάν αυτά τα αποσπάσματα είναι επαρκή για να προσδιορίσουν οι ακροατές αν τους αρέσουν οι μελωδίες ή όχι. Επίσης λιγότερο κατανοητή είναι η μεγαλύτερη σημασία του συγκεκριμένου αποσπάσματος ενός δειγματοληπτικού τραγουδιού. Προηγούμενη έρευνα βασίστηκε σε σύντομα αποσπάσματα της μεθοδολογίας. Ωστόσο, είναι αβέβαιο εάν οι απαντήσεις σε αποσπάσματα είναι παρόμοιες με αυτές ενός ολόκληρου τραγουδιού.
Για να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, η ερευνητική ομάδα, η οποία περιελάμβανε επίσης τις Sara Philibotte, Stephen Spivack, Nathaniel Spilka και Ian Passman – όλοι οι προπτυχιακοί φοιτητές του NYU την εποχή της μελέτης – διεξήγαγε ένα πείραμα που περιελάμβανε ένα ποικίλο δείγμα περίπου 650 προπτυχιακών φοιτητών πανεπιστημίου και Κάτοικοι της περιοχής της Νέας Υόρκης. Σε αυτές τις συνεδρίες, οι συμμετέχοντες άκουσαν πάνω από 250 ολοκληρωμένα τραγούδια καθώς και αποσπάσματα από αυτά τα τραγούδια διάρκειας πέντε, 10 ή 15 δευτερολέπτων.
Οι ερευνητές διαφοροποίησαν επίσης το τμήμα των τραγουδιών που αποσπάστηκαν, αποτυπώνοντας τα τμήματα εισαγωγής, εξώφυλλου, χορωδίας και στίχων. Τα μουσικά είδη περιελάμβαναν δημοφιλή τραγούδια στα μουσικά charts του Billboard τα τελευταία 80 χρόνια, καθώς και μουσική από ένα ευρύ φάσμα ειδών όπως:
- κλασική,
- country,
- jazz,
- hip-hop,
- rock,
- electronic
- και R&B/soul.
Στο πείραμα, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να βαθμολογήσουν πόσο τους άρεσε ένα συγκεκριμένο τραγούδι ή κλιπ (“Το μισώ”, “Δεν μου αρέσει έντονα”, “Ελαφρώς αντιπαθητικό”, “Αδιάφορο”, “” Μου αρέσει ελαφρώς,” ”Μου αρέσει πολύ”, ”Το λατρεύω’‘) και για να βαθμολογήσετε την εξοικείωσή τους με αυτό ως απάντηση σε αυτήν την ερώτηση: ”Πόσο συχνά το έχετε ξανακούσει αυτό;” (”Ποτέ δεν το έχετε ξανακούσει αυτό;” ,” ”Μια φορά,” ”Περισσότερες από μία φορές”, ”Πολλαπλές φορές”, ”Πάρα πολλές για να μετρηθούν”). Συνολικά, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι προτιμήσεις των συμμετεχόντων για τραγούδια -είτε άκουσαν ένα κλιπ είτε ολόκληρο το τραγούδι- ευθυγραμμίστηκαν.
Αυτό υποδεικνύει ότι οι βαθμολογίες προτιμήσεων κλιπ προέβλεπαν ότι αρέσει ή δεν μου αρέσει για ολόκληρα τραγούδια. Σημειωτέον, η διάρκεια του κλιπ δεν έκανε καμία διαφορά στις εκτιμήσεις των ακροατών. Οι ερευνητές εξέτασαν την πιθανότητα ότι η σειρά ακρόασης θα μπορούσε να είχε επηρεάσει τα αποτελέσματα: Υπήρχε μεγαλύτερη συσχέτιση προτίμησης όταν οι συμμετέχοντες άκουγαν ολόκληρο το τραγούδι πριν ακούσουν το απόσπασμα (που υποδηλώνει ότι η ακρόαση ενός ολόκληρου τραγουδιού επηρέασε τον τρόπο αξιολόγησης του κλιπ στη συνέχεια);
Πράγματι, ο συσχετισμός για την προτίμηση του τραγουδιού ήταν υψηλότερος όταν ακούστηκε ολόκληρο το τραγούδι πριν από το απόσπασμα από ό,τι όταν το ακολούθησε ολόκληρο το τραγούδι. Όμως, γράφουν οι συγγραφείς, ένας συσχετισμός ανάμεσα στην προτίμηση για ένα απόσπασμα και σε ένα ολόκληρο τραγούδι ήταν πολύ ισχυρός, ακόμα κι αν το απόσπασμα ακουγόταν πρώτο. Προσθέτουν ότι η αναγνώριση ενός τραγουδιού μπορεί να είχε κάποιο αντίκτυπο στην προτίμηση, αλλά σημειώνουν ότι μόνο το ένα πέμπτο περίπου των τραγουδιών αναγνωρίστηκαν από τους συμμετέχοντες.
Ενώ μη αναγνωρισμένα κλιπ που παρουσιάστηκαν πριν από το τραγούδι ήταν λιγότερο προγνωστικά για τη βαθμολογία προτίμησης τραγουδιού, τέτοια κλιπ είναι ακόμα πολύ πιο προγνωστικά από ό,τι θα περίμενε κανείς από την τυχαία πιθανότητα. «Αυτό το εύρημα μπορεί να έχει ευρείες επιπτώσεις στην κατανόησή μας για το ποιες ιδιότητες των τραγουδιών προκαλούν ορισμένα συναισθήματα στους ακροατές», παρατηρεί ο Wallisch. «Το γεγονός ότι ένα μικρό απόσπασμα είναι αρκετό για να μας πει αν μας αρέσει ή το μισούμε, υποδηλώνει ότι ανταποκρινόμαστε περισσότερο στη γενική ατμόσφαιρα που μας φέρνει ένα τραγούδι παρά στις μουσικές του νότες καθεαυτές».