Ρωτήστε έναν δάσκαλο εάν οι σχολικές στολές κάνουν τη διαφορά στις τάξεις τους και πολλοί είναι σίγουροι γι’ αυτό. Επιμένουν ότι τα καλοσιδερωμένα πουκάμισα, οι γραβάτες και οι καρό φούστες βοηθούν τα παιδιά να επικεντρωθούν στις εργασίες τους, να εξισώσουν τον αγωνιστικό χώρο και να αυξήσουν την προσέλευση, μεταξύ άλλων προνομίων. Αλλά μια νέα μελέτη λέει ότι απλά δεν είναι έτσι τα πράγματα. Αποδεικνύεται ότι οι σχολικές στολές δεν φαίνεται να έχουν καμία επίδραση στην συμπεριφορά ή τη φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με μια πανεθνική μελέτη παιδιών σε δημόσια και ιδιωτικά δημοτικά σχολεία. “Μαθητές δημοτικού σε σχολεία με στολές δεν παρουσιάζουν σταθερές διαφορές στη δέσμευση, στα κοινωνικά ή συμπεριφορικά αποτελέσματα σε σύγκριση με μαθητές σε σχολεία χωρίς στολές”, δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Arya Ansari, επίκουρη καθηγήτρια ανθρωπιστικών επιστημών στο Ohio State University.
Λεπτομέρειες για την μελέτη
Ακόμα κι έτσι, οι στολές γίνονται όλο και πιο συνηθισμένες, ακόμη και στα δημόσια σχολεία. Το σχολικό έτος 2017-2018, το 20% των δημόσιων σχολείων απαιτούσε από τους μαθητές να τα φορούν, σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Στατιστικών Εκπαίδευσης. Αυτό είναι από μόλις 3% το 1995-1996. Οι στολές είναι τόσο δημοφιλείς αυτές τις μέρες που οι λιανοπωλητές μεγάλης κλίμακας όπως η Walmart, η Target και η Amazon πωλούν πλέον τις δικές τους σειρές προϊόντων. Η ομάδα της Ansari ανέλυσε δεδομένα για περισσότερα από 6.300 παιδιά δημοτικού σχολείου. Ήταν μέρος της Early Childhood Longitudinal Study, η οποία ακολούθησε ένα εθνικά αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιών από το νηπιαγωγείο έως το τέλος της πέμπτης τάξης. Κάθε χρόνο, οι δάσκαλοι βαθμολογούσαν κάθε μαθητή για προσωπικά προβλήματα όπως το άγχος και την κοινωνική απόσυρση, καθώς και για θέματα συμπεριφοράς όπως η επιθετικότητα ή η καταστροφή περιουσίας και οι κοινωνικές δεξιότητες. Οι δάσκαλοι ανέφεραν επίσης τη συμμετοχή.
Τα ευρήματα της μελέτης
Το αποτέλεσμα: Οι στολές είχαν μηδενική επίδραση στη συμπεριφορά σε οποιοδήποτε βαθμό. Οι μαθητές χαμηλού εισοδήματος σε σχολεία που απαιτούσαν στολές είχαν ελαφρώς καλύτερη φοίτηση, αλλά ήταν λιγότερο από μία ημέρα το χρόνο, σύμφωνα με τη μελέτη. Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης αυτοαναφορές από τους μαθητές όταν ήταν στην πέμπτη τάξη. Δεν προέκυψαν μεταξύ τους διαφορές στον εκφοβισμό ή στο κοινωνικό άγχος. Υπήρχε όμως μια βασική διαφορά: Ερωτηθείς για την αίσθηση ότι ανήκουν στο σχολείο και το πνεύμα τους, οι μαθητές της πέμπτης τάξης που έπρεπε να φορούν στολές ανέφεραν χαμηλότερα επίπεδα από τους συνομηλίκους τους σε σχολεία χωρίς απαιτήσεις για στολές.
“Η μόδα είναι ένας τρόπος με τον οποίο οι μαθητές εκφράζονται και αυτό μπορεί να είναι ένα σημαντικό μέρος της σχολικής εμπειρίας”, είπε η Ansari. “Όταν οι μαθητές δεν μπορούν να δείξουν την ατομικότητά τους, μπορεί να μην αισθάνονται ότι ανήκουν τόσο πολύ”. Αυτά τα ευρήματα διατηρήθηκαν τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά σχολεία. “Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να ληφθούν περαιτέρω υπόψη τα διαφορετικά αποτελέσματα των μαθητών ως συνάρτηση των πολιτικών της σχολικής στολής και να γίνουν και μελέτες σε μεγαλύτερους μαθητές”, είπε η Ansari. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο Διαδίκτυο στο Early Childhood Research Quarterly. Έχει γίνει πολλή συζήτηση σχετικά με το εάν οι στολές προσθέτουν ή μειώνουν την ικανότητα ενός μαθητή να μαθαίνει και να συμπεριφέρεται στο σχολείο.