Η αποτελεσματικότητα του δασκάλου μπορεί να ποικίλλει για μαθητές με και χωρίς αναπηρίες λόγω των ειδικών αναγκών και προκλήσεων που μπορεί να αντιμετωπίσει κάθε ομάδα. Για τους μαθητές με αναπηρίες, η αποτελεσματικότητα ενός δασκάλου συχνά μετριέται από την ικανότητά του να παρέχει εξατομικευμένη υποστήριξη, καταλύματα και τροποποιήσεις για να βοηθήσει αυτούς τους μαθητές να έχουν πρόσβαση στο πρόγραμμα σπουδών και να επιτύχουν ακαδημαϊκή επιτυχία.
Αποτελεσματικοί δάσκαλοι για μαθητές με αναπηρίες είναι εκείνοι που έχουν βαθιά κατανόηση των διαφορετικών αναπηριών και των επιπτώσεών τους στη μάθηση, καθώς και την ικανότητα να δημιουργούν ένα υποστηρικτικό και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον στην τάξη. Αυτοί οι δάσκαλοι είναι ικανοί στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας, στην παροχή ευκαιριών μάθησης πολλαπλών αισθήσεων και στη χρήση υποστηρικτικής τεχνολογίας για να βοηθήσουν τους μαθητές με αναπηρίες να ξεπεράσουν τα εμπόδια στη μάθηση.
Επιπλέον, οι αποτελεσματικοί δάσκαλοι για μαθητές με αναπηρίες κατανοούν τη σημασία της συνεργασίας με επαγγελματίες της ειδικής αγωγής, γονείς και άλλο προσωπικό υποστήριξης για την ανάπτυξη και εφαρμογή κατάλληλων Εξατομικευμένων Εκπαιδευτικών Σχεδίων (ΕΕΠ) που ανταποκρίνονται στις μοναδικές ανάγκες κάθε μαθητή.
Από την άλλη πλευρά, η αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών για τους μαθητές χωρίς αναπηρίες μετριέται συχνά από την ικανότητά τους να εμπλέκουν τους μαθητές, να δημιουργούν μια θετική και χωρίς αποκλεισμούς κουλτούρα στην τάξη και να παρέχουν υψηλής ποιότητας διδασκαλία που ανταποκρίνεται στις διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες όλων των μαθητών.
Αποτελεσματικοί δάσκαλοι για μαθητές χωρίς αναπηρίες είναι εκείνοι που είναι παθιασμένοι με το αντικείμενό τους, είναι ικανοί να χτίζουν θετικές σχέσεις με τους μαθητές και είναι ικανοί να δημιουργούν ελκυστικές και προκλητικές μαθησιακές εμπειρίες που προάγουν την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
Ενώ οι ανάγκες και οι προκλήσεις των μαθητών με και χωρίς αναπηρία μπορεί να διαφέρουν, οι ιδιότητες των αποτελεσματικών δασκάλων παραμένουν συνεπείς και στις δύο ομάδες. Οι αποτελεσματικοί δάσκαλοι είναι γνώστες, στοργικοί, στοχαστικοί και αφοσιωμένοι στην ικανοποίηση των διαφορετικών αναγκών όλων των μαθητών στην τάξη τους.
Συμπερασματικά, η αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη για την επιτυχία των μαθητών με και χωρίς αναπηρία. Αναγνωρίζοντας και αντιμετωπίζοντας τις μοναδικές ανάγκες κάθε ομάδας μαθητών, οι δάσκαλοι μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον στην τάξη όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να ευδοκιμήσουν ακαδημαϊκά και κοινωνικά. Οι αποτελεσματικοί δάσκαλοι διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διασφάλιση ότι όλοι οι μαθητές λαμβάνουν την υποστήριξη και την ενθάρρυνση που χρειάζονται για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.