Εικόνα Σώματος: Τα προβλήματα εικόνας σώματος μερικές φορές πιστεύεται ότι επηρεάζουν κυρίως γυναίκες. Ωστόσο, ορισμένες έρευνες υπολογίζουν ότι περίπου το 28% των ανδρών ηλικίας 18 ετών και άνω αγωνίζονται τακτικά με την εικόνα του σώματός τους. Ωστόσο, παρά τα στοιχεία που δείχνουν ότι τα προβλήματα με την εικόνα του σώματος αυξάνονται στους άνδρες, υπάρχει σαφής έλλειψη επίγνωσης σχετικά με το πρόβλημα – παράλληλα με την έλλειψη βοήθειας που διατίθεται για να τους βοηθήσουν. Μεγάλο μέρος της υποστήριξης που είναι διαθέσιμη εξακολουθεί να στρέφεται στις γυναίκες. Η υποστήριξη δεν μπορεί απλώς να μεταμοσχευθεί από γυναίκες σε άνδρες επειδή οι ανησυχίες για την εικόνα του σώματος τείνουν να διαφέρουν ανάλογα με το φύλο.
Για τις γυναίκες, τα προβλήματα εικόνας σώματος προκύπτουν από την πίεση να συμμορφωθούν με το “αδύνατο ιδανικό” – ένα σώμα που είναι λεπτό. Για τους άνδρες, πολλοί αισθάνονται πίεση να είναι μυώδεις και να δείχνουν αδύνατοι ή αθλητικοί. Οι τρέχουσες θεραπείες για θέματα εικόνας σώματος περιλαμβάνουν γκάλοπ άσκησης κριτικής όσον αφορά το λεπτό ιδανικό για να υπονομεύσουν την επιρροή του. Σχεδόν όλες οι μελέτες που έχουμε διεξάγει έχουν επικεντρωθεί στο κατά πόσο αυτή η θεραπεία είναι αποτελεσματική σε γυναίκες συμμετέχουσες—ενώ η σχετική αποτελεσματικότητά της για τους άνδρες δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς. Επιπλέον, τα περισσότερα προγράμματα θεραπείας μπορεί να χρειαστούν αρκετές ώρες ή συνεδρίες για να ολοκληρωθούν. Ωστόσο, η έρευνα έχει εντοπίσει δύο εναλλακτικές μεθόδους που μπορεί να είναι πιο χρήσιμες για να βοηθήσουν τους άνδρες να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της εικόνας του σώματός τους. Η πρώτη είναι μέσω της βελτίωσης της παιδείας στα μέσα επικοινωνίας. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η έκθεση σε εικόνες εξιδανικευμένων σωμάτων, φαίνεται ότι έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην ευημερία και την ψυχική υγεία τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες. Με την εκπαίδευση γραμματισμού στα μέσα επικοινωνίας, οι συμμετέχοντες εκπαιδεύονται για την «αλήθεια» των εικόνων που βλέπουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Θα μπορούσαν να διδαχθούν πώς οι εικόνες μπορούν να χειραγωγηθούν ψηφιακά, να δείξουν πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο τεχνητός φωτισμός για να κολακεύσει το θέμα ή να τονίσουν ότι συχνά οι άνθρωποι στις διαδικτυακές εικόνες είναι επαγγελματίες μοντέλα που ξέρουν πώς να ποζάρουν με κολακευτικό τρόπο. Με τη βελτίωση της παιδείας στα μέσα, μπορεί να βοηθηθεί ένα άτομο να είναι πιο επικριτικό για αυτό που βλέπει στο διαδίκτυο. Η δεύτερη τεχνική είναι μέσω της γνωστικής αναδιάρθρωσης. Αυτή η ψυχολογική διαδικασία διδάσκει στους ανθρώπους να αναγνωρίζουν αρνητικά πρότυπα σκέψης και να τα αντικαθιστούν με πιο θετικά. Για παράδειγμα, κατά την προβολή εικόνων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, κάποιος μπορεί να σκεφτεί ότι «το σώμα μου είναι τρομερό σε σύγκριση με αυτό το άτομο» και να αισθάνεται χειρότερα για τον εαυτό του. Αλλά η γνωστική αναδιάρθρωση τους εκπαιδεύει να αναγνωρίζουν αυτές τις σκέψεις και να τις αλλάζουν σε κάτι πιο θετικό και λογικό. Έτσι, σε αυτήν την περίπτωση, ένα άτομο θα εκπαιδευτεί να εξετάζει εάν είναι λογικό να συγκρίνεται με ένα επαγγελματικό μοντέλο. Αυτό βοηθά στην αραίωση της αρνητικής σκέψης και στη βελτίωση της ευημερίας.
Βελτίωση της εικόνας του σώματος
Έρευνα που δημοσιεύτηκε προηγουμένως από εμένα και έναν συνάδελφο διερεύνησε εάν αυτές οι δύο μέθοδοι μπορούν να μειώσουν τη δυσαρέσκεια του σώματος στους άνδρες. Τα βρήκαμε πολύ αποτελεσματικά. Πραγματοποιήσαμε δύο ξεχωριστές μελέτες. Αρχικά, διδάξαμε σε μια ομάδα εστίασης τις αρχές της παιδείας στα μέσα επικοινωνίας και της γνωστικής αναδιάρθρωσης. Στη συνέχεια, τους ζητήσαμε να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση για να δημιουργήσουν μια παρουσίαση με στόχο να διδάξει στους ανθρώπους πώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να παραμορφώσουν την εικόνα του σώματός τους. Στη συνέχεια, δοκιμάσαμε την αποτελεσματικότητα αυτών των υλικών σε 514 άνδρες συμμετέχοντες ηλικίας 18–73 ετών στους οποίους είχαν δείξει εικόνες εξιδανικευμένων σωμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε δύο πειράματα, η εικόνα του σώματος των συμμετεχόντων ήταν πιο θετική αν είχαν δει την παρουσίαση της ομάδας εστίασης σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου που δεν είχαν δει. Οι συμμετέχοντες που είδαν το υλικό πριν δουν τις εικόνες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης φάνηκαν να «εμβολιάζονται» έναντι των δυνητικά επιβλαβών συνεπειών τους. Η περαιτέρω εξέταση των δεδομένων έδειξε ότι η προβολή της παρουσίασης μείωσε τον αντιληπτό ρεαλισμό των εικόνων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μετά την έκθεση, οι συμμετέχοντες γνώριζαν περισσότερο ότι οι εικόνες δεν ήταν ρεαλιστικές και έτσι δεν συγκρίθηκαν με τους ανθρώπους στις εικόνες. Αυτό είναι ένα πολλά υποσχόμενο πρώτο βήμα για τη βελτίωση της εικόνας του σώματος των ανδρών, δείχνοντας πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι μια προσιτή παρέμβαση στη βελτίωση της εικόνας του σώματος των ανδρών. Από εδώ, οι ερευνητές μπορούν τώρα να αρχίσουν να διερευνούν εάν τα αποτελέσματα αυτής της παρέμβασης είναι μακροχρόνια – και εάν ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας μπορεί να κάνουν την παρέμβαση πιο αποτελεσματική. Εν τω μεταξύ, αυτή η έρευνα προσφέρει βασικές πρακτικές συμβουλές σε άτομα που μπορεί να αισθάνονται ότι κινδυνεύουν ή μερικές φορές αγωνίζονται με την εικόνα του σώματός τους. Αρχικά, να θυμάστε ότι αυτό που βλέπετε στο διαδίκτυο δεν είναι αληθινό. Οι εικόνες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνήθως δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική ζωή και το διαδίκτυο είναι γεμάτο με τέτοια παραδείγματα. Το hashtag #instagramvsreality στο Instagram ή το Reddit έχει πολλά υπέροχα παραδείγματα. Δεύτερον, προσπαθήστε να προσέχετε περισσότερο τις κρίσεις που κάνετε για τον εαυτό σας όταν κοιτάτε τις εικόνες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Είναι λογικές; Είναι δίκαιες; Ασκείτε υπερβολική κριτική στον εαυτό σας; Η επίγνωση αυτών των συναισθημάτων είναι το πρώτο βήμα για να μειώσετε την επιρροή τους πάνω σας. Ας ελπίσουμε ότι με μια ανανεωμένη εστίαση σε αυτό το θέμα δεν μπορούμε μόνο να αναπτύξουμε καλύτερες θεραπείες για θέματα εικόνας σώματος, αλλά και να αυξήσουμε την ευαισθητοποίηση η οποία μπορεί να βοηθήσει περισσότερους άνδρες να λάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται και να αισθάνονται πιο θετικά για το σώμα τους.